Promenader - Sveriges nya svarta!

Som ni kanske vet så har jag vart ute och gått en del. Det är väldigt skönt att gå promenader. Låt mig bara först få förklara. Det är skillnad på att promenera och på att power-walk:a. Power-walk:a är ett jävla skämt! Det gör bara alla (som vill vara) hurtiga människor. De som tror att de är bäst, men i själva verket så gör de fel. De Power-walk:ar inte, de tror att de gör det, men de går igentligen bara en vanlig promenad. Lite som hela den här stavgångs grejen. Ingen fattar att de måste ta stavtag och verkligea kliv. Inte trippa med stavarna. Inte dra dem efter sig. Det är bara sorgligt. Kom ihåg det. Ska man gå, så ska man promenera. Det är "the real deal"! Även om det är väldigt penssionärs-aktigt. Men vem bryr sig? Inte jag. Jag promenerar hur mycket jag vill. Idag ville jag inte gå. Även om suget finns där. Men det var skönt att ta en promenadfri dag. Förmodligen nödvändigt. Annars så är jag snart helt fast. Snart en addict. Man vill ju inte att man ska behöva åka in på rehab. Bara för ett att man promenerar för mycket. Därför tar jag en paus. Men visst saknar man den. Promenaden alltså. Den har ju lagt sig som en av alla mina rutiner. En väldigt trevlig rutin. Frågan är ju om jag kommer kunna ta promenadfria dagar i framtiden. Nu är det ju enkelt. Nu är jag ju bara i det inledande stadiet. Men sen! Sen, när jag har vaggats in i promenadernas förlovade land. Kommer jag kunna ta en promenadfri dag då? Tveksamt. Är det så att promenaderna är beroendeframkallande? Kanske. Eller vem försöker jag lura? Klart det är beroendeframkallande! Promenaderna sprider sig över Sverige. Fler promenerar. Promenader är bra. Läkare ordinerar ju en halvtimme per dag och person. Då måste det ju vara bra. Jag litar blindt på läkare. Sån är jag. Jag litar på läkare. Likaså poliser. Likaså brandmän. Ni fattar.

Jag promenerar för att samla tankarna och röra på mig. Men det finns ju dåliga sidor. Om man promenerar för mycket så kanske man bortprioriterar annat. Så som TV. Då skulle ju TV:n dö ut. Okej. Kanske inte. Jag ger mig. Fler behöver promenera. Men jag väljer att ändå ta mig en välbehövd promenadfri dag. Man kan ju gå sönder sig. Det är inte bra. Detta känns lite som bloggande. Helt plötsligt skulle alla blogga. Tills de bloggar sönder sig. De bloggar för mycket. Men det var ju inte deras fel, det var ju faktiskt inte det. De blev ju beroende av bloggen. Jag har vart beroende av bloggen (jag vill helst inte tala om det). Men jag har hittat balansen (fan vad jag låter som den där Scan-reklamen). Kan man hitta en promenadbalans. Det är nog tveksamt. Jag får nog inse att jag inte kommer kunna ha promenadfria dagar. Jag kommer gå sönder mig. Alla kommer gå sönder sig. Vi får helt enkelt inse det faktum som många redan gjort. Promenader är Sveriges nya svarta! Lite som bloggande var för ett år sedan.

Kommer promenademänniskorna tröttna efter ett tag? Förmodligen. Men tills dess så går vi. Spelar ingen roll. Nu i början så bedömmer vi nog efter väder och vind om vi ska ta en promenad. Men sen. Då man är fast. Då man är en promeand-addict. Då skiter man i vad det är för väder. Då går man ut klockan 16:00. För att det ligger i ens rutiner. Man måste ut och gå för att må bra. hmm.. kanske ska uppfinna ett "Nicorette-plåster" för alla som blir promenadberoende. Vilken grej. Jag kan ju bli rik. Men jag är nog vid det laget så fast i promenaderna att jag inte har en tanke på att uppfinna något som är anti-promenad. Som sagt. Vi, du och jag får inse faktum. Sverige kommer inom en snar framtid gå sönder sig. Alltså gå så mycket så att de blir ett beroende. Till slut så kommer de inte gå, för att de njuter av det. De går bara för att gå. Men va fan. Jag bryr mig inte. Det är förjävla skönt att gå. Så jag ska gå. Men inte idag. För idag har jag en promenadfri dag. En sådan dag som man bara har i början av sin promenadkarriär. En sådan dag som man inte kommer tillåta sig när man är fast. När man är en promenad-addict. Fan. Jag känner redan suget av att gå. Det märks att jag inte gick idag. Är detta något som jag kanske borde söka hjälp för?! Nä. Jag får helt enkelt inse att jag borde sökt hjälp för detta, sen. Då jag redan är fast. Då jag är en promenad-addict. Som sagt. Promenader är Sveriges nya svarta och vi kan inte göra något åt det.

//Fredrik

Kommentarer
Postat av: Joanna

åh, du är min gud.

Postat av: Anna

Det vore ju jättebra om folk gick sönder sig. Då skulle jag som arbetsterapeut få jättemånga jobb med såna som behöver rehabilitera sig tillbaka till ett drägligt liv igen...

//Anna

2006-01-24 @ 21:19:25
URL: http://majsanna.blogg.se
Postat av: Anna

Jag tycker att du skriver underhållande och bra. Jag tycker det är effektfull (eller vad man ska kalla det) med korta meningar bland alla långa. Meningar som bara består av en-tre ord. Du frågar ju rätt person. Jag har utöver mig arbetsterapeutexamen även 40 högskolepoäng i svenska.

//Anna

2006-01-24 @ 21:33:53
URL: http://majsanna.blogg.se
Postat av: v

Mer promendafria dagar åt folket ;p

2006-01-24 @ 21:50:07
URL: http://adnav.blogg.se
Postat av: v

Bra skrivet som du sa till mig häromdagen ;)

2006-01-24 @ 21:50:26
URL: http://adnav.blogg.se
Postat av: Rebecca

Haha jo vi ägnade oss faktiskt åt en promenad, jag var lite ironisk när jag skrev powerwalk det låter mycket hurtigare :) haha men bra inlägg av dig faktiskt!

2006-01-24 @ 22:08:41
URL: http://www.babe.blogg.se
Postat av: Spanskmannen

Tycker själv att det inte finns mycket som slår en riktigt trevlig promenad. Gick mycket för något år sedan, säker varje dag och i somras också. Fast helst föredrar jag när det är lite småkyligt och mörkt ute och stjärnor på himlen. Nu blev jag promenadsugen. Tack så mycket för påminnelsen om hur trevligt det är att promenera!

2006-01-25 @ 00:30:32
URL: http://spanskmannen.blogg.se
Postat av: SMÄM

haha... jag har aldrig reflekterat över det innan, men visst kan man bli en promenad-addict (är nog inte där själv än bara).

2006-01-25 @ 18:25:08
URL: http://smam.blogg.se
Postat av: Elica

haha. i somras gick ja på promenad 24/7 (eller nästan..). nu orkar jag inte ens titta ut genom fönstret. känner på mig att beroendet kommer tillbaka då snön är borta. :)

2006-01-29 @ 13:57:38
URL: http://elica.blogg.se

Du tänker väl kommentera?

Ditt namn:
Glöm för fan inte bort mig!
Din E-postadress:

Din hemsida:

Dina åsikter:

Trackback