Sverige är sjukt, dags att göra någonting åt det!

"NOTE: Detta är krönikan som skulle vart mitt bidrag till Expressen, men eftersom att jag är så dålig på att läsa regler, så såg jag nu i efterhand att min krönika innhåller för mycket tecken, så jag försökte skära ner den, men kom fram till att det bara förstörde den, så jag skriver en ny till Expressen tävlingen och här får ni istället läsa min lite för långa krönika.!"

Något är sjukt i dagens samhälle, mycket sjukt.
Så som samhället ser ut idag, så kan man inte nog efterlysa civilkurage. Vi lever i ett samhälle, där det förekommer misshandel, rån och sexuella övergrepp. När inte polisen räcker till, mest på grund av nedskärningar och strama budgetar, så behövs det vardagshjältar som rycker in!

Jag slår på datorn, går in på Internet och klickar mig till Expressen, där finns en artikel som gör mig både imponerad och upprörd. I artikel så kan man läsa om en person som nyligen enligt mig blev en vardagshjälte och som jag vill ge en hedersmedalj åt (bland många andra), det är en busschaufför i Jönköping, Nikolai Jungsin, som ingrep och kanske räddade livet på en ung grabb. Enligt artikeln, så var det tre unga grabbar som stod och slog mot en tjej och en kille utanför bussen som Nikolai körde. Killen ramlade och grabbarna började sparka mot hans huvud. Nikolai ropade att de skulle sluta, men när han inte fick något gehör, så ingrep han. I och med detta så kan han ha räddat den unga killen från ett liv med hjärnskador, eller ännu värre inget liv alls för det hade mycket väl kunnat leda till att killen skulle ha avlidit.

Det är stort att göra det, det är stort och borde vara en självklarhet, man ska ingripa om man ser att något inte står rätt till. Men tyvärr så finns det människor som inte anser att man ska ingripa, för enligt samma artikel så anser Nikolai Jungsins arbetsgivare, att genom sitt ingripande så lämnade Nikolai sin buss och i och med det så bröt han mot arbetsreglerna, samt att han ska ha ingripit i ett polisärende, vilket han då inte fick för sin arbetsgivare. Fan vad förbannad jag blir. Saken hör till det hela att Nikolai (som förmodligen räddade livet på den unga killen) hotas av uppsägning om han gör samma sak igen, om han visar civilkurage och räddar en person från att dö. Att han över huvudtaget varnas för sitt ingripande är helt sjukt, men det kanske är så Sverige är på väg att bli, om vi inte redan är det… ett sjukt ”mind your own business” land, lite som USA…

Det behövs fler människor som Nikolai, fler som kan visa civilkurage när samhället ser ut som det gör. Tyvärr så kan inte tjejer gå ut utan att känna sig rädda för att bli våldtagna, hur sjukt är det? Äldre människor blir misshandlade och rånade, hur sjukt är det? De som gör något åt detta, de som försöker stoppa detta (utöver Sveriges tyvärr otillräckliga poliskår) varnas, hur sjukt är inte det? Sverige är sjukt!

Jag vill tacka både poliserna som ägnar sina liv åt att försöka stoppa detta så väl som alla människor med civilkurage som vågar säga ifrån och ingripa. Jag hoppas verkligen inte att det finns människor som anser att sådana som Nikolai Jungsin inte skulle ha ryckt in, människor som hans arbetsgivare. Nä, jag vill se hårdare tag mot sådant här, mer pengar till polisen, vilket är lätt att säga och svårt att genomföra, men jag avstår gärna den försvarsmakten som Sverige har för dyra pengar, den kan ju inte ens skydda oss mot en armé med myror! Så mycket pengar som vi slänger ner i försvarets kassa är ju sjukt (mycket är sjukt...) och dumt! Öka polisens budget med de pengarna istället. Försvaret må ha som ursäkt till att vara kvar och kosta pengar, att man använder våra militära styrkor till att bevara och rädda andra länder, men borde vi inte rädda vårat eget land som äts upp inifrån av alla dessa hjärndöda människor som tyvärr i de flesta fallen har haft en dålig uppväxt och ingen uppfostran över huvudtaget först, innan vi ska ordna upp saker i andra länder? Jag anser att det största hotet mot Sverige är inte en annan nation, det är vår egen, det måste vi inse och lösa, nu!

Visst ska inte vi vanliga människor behöva utsätta oss själva för skada genom att ingripa i farliga situationer, det är ju polisens arbete. Men i vissa fall så måste man, i vissa fall så kan ett liv stå på spel, det är då man ska göra det. För jag vill, förmodligen ni likaså, att när, precis, inte OM, i dagens samhälle är det NÄR man ligger där och blir misshandlad, när polisen tyvärr inte finns i närheten, att någon ska ingripa, att någon ska visa civilkurage, att någon räddar ens liv!

Sverige är sjukt, vi måste göra vad vi kan för att få vårat land att tillfriskna, vi måste göra som Nikolai och många andra, vi måste ingripa! Vi måste visa civilkurage att göra det! Nu ska ni inte tro att jag är en enfaldig idiot som tycker att man ska ingripa i precis alla lägen, för det kan ju vara så att man verkligen inte kan ingripa, med risk för att mista livet själv. Man får ju även ha sådan självinsikt så att man ser till så att man klarar av att ingripa, att man bedömer situationen. Står det en idiot med en pistol riktad mot en annan, är det kanske inte läge att ingripa, men blir en tjej våldtagen av en kille eller vice versa och man faktiskt kan göra något så ska man ju göra det, men kom ihåg, det minsta ni kan göra, det är att ringa polisen, glöm inte det!

Fredrik




Kommentarer
Postat av: v

Ojoj,, du är riktigt bra på att skriva krönikor. din framtid är säkrad.. Yeh.. ska ta tag i mig själv och försöka rätta till den jag skrivit eller skriav en ny, Nej nu blir det fotboll.. Kanske blir nåt om de?
för man kan väl skriva om precis allt?
Ha en nice fuussballs kväll!

Postat av: by joanna herself.

Bra! du skriver intensivt & sammanhållande! (:

2006-01-15 @ 18:31:52
URL: http://soho.blogg.se
Postat av: mattias

A JAG HOLLER MED DIG ALLA JÄVLA UTLÄNINGAR BÄSTEMER JU ÖVER SVERIGE NU VI HAR INTE ÄNS NÅGOT SKYDD !!! KANSKE SKA FLYTA TILL NORGE !!! MIN MSN ÄR [email protected]

2006-01-25 @ 22:09:04

Du tänker väl kommentera?

Ditt namn:
Glöm för fan inte bort mig!
Din E-postadress:

Din hemsida:

Dina åsikter:

Trackback