Stockholm, stan som har allt...

När man sitter på ett tåg och rullar in på Stockholm Central känns det nice. Det känns jävligt skönt. Trots att den är full med stressade människor och uteliggare som tar skydd där inne.
Det är Centralen.
Så är det på Centralen.

Att det är vinter och snöigt gör inget. Stockholm behåller sin charm. Även om den är vackrare på sommaren. Men det är alla städer...
Att gå där på Sthlms gator och mötas av Metro-människor och de som gör alla till metromänniskor - Metroutdelarna - är en syn för ögat.
- Ska du ha dig en Metro, frågar en Metroutdelare... som bryter på sitt hemspråk... (Det gör faktiskt alla Metroutdelare)
Väldigt Internationellt.
Känns som det.
Härligt med storstadsmentalitet. Även om de med utländskbrytning känns överrepresenterade på de där Metroutdelar jobben, som för övrigt är väldigt oglamorösa jobb.
- Ne, jag har en Aftonbladet, svarar jag. Som alltid, suger jag i mig det som good old "Bladet" skriver före alla andra tidningarna.
Får ett suckande till svar.
Jag skyndar mig till Björn Borg-butiken. Den har lite klass över sig. Klass och höga priser. Det är jag och några Lidingö-ungar där. Väldigt Stockholmskt, alltihoppa. De talar med deras speciella i-ljud.
Lidingö i:et.
Efter att ha - på ett väldigt Stockholmskt sätt -  införskaffat mig ett par Björn Borg-kalsonger lämnar jag butiken. Den och gruppen med Lidingö-ungar.
Nu känner man sig mer världsvan. Med en påse från BB-butiken i handen.
Nu känner man sig Stockholmsk.
Detta tills dess att man inser hur jävla långt ifrån Stockholmsk man är och tänker tillbaka på livet i Örebro.
Fast det förtränger jag. Nu är jag Stockholmare.
Jag ska agera 08. Inte nog med det en överklass 08:
Bästa sättet är att åka Taxi. (Anledningen är att jag - som de flesta andra från "landet" - inte riktigt förstår mig på tunnelbane- och busstrafiken i Sthlm som är en svårtolkad värld. Det är ju den orsaken som gör att jag går från att försöka agera 08 till överklass 08)
Tar en taxi från stationen till Filmhuset vid Gärdet. Betalar min taxiresa kontant och avnjuter sen det som Sthlms mediavärld bjuder på.
Filip och Fredrik.
Beställer en taxi för tillbakaresan mot centralen. Jag inser att jag är i Sthlm. En stor och internationell stad då min taxi står utanför within 3 minutes.
Coolt.
Betalar taxin och uttrycker mig så här:
- Det minsta jag har är en femhundring...
Där kände jag mig väldigt överklass 08:ig.  
Fast Sthlm är dyrt. Dyrt som stryk!!! Och lite skitigt.
Men jag bryr mig inte.
Jag älskar vår huvudstad.
Stockholm.
Allt som den erbjuder.
Plattan.
Gärdet.
Slottet.
Stureplan.
Djurgården (Inte laget).
Gröna Lund.
Globen.
Aftonbladet.
Allt!
Stockholm är vacker, på sitt eget lite efterblivna sätt. Fråga inte hur eller varför. Det bara är så.
En dag i Sthlm är grymt.
Jag bokar "sista minuten"-biljetter.
Sen bar det av hemmåt och sakta intog jag min vanliga 019 roll.
Back in Örebro.
Fast en sak är säker.
I´l be back.
Stockholm is the shit!

//Fredrik

Kommentarer
Postat av: J

freddan, när du talar så där vackert om min hemstad känner jag en tår i ögonvrån,du är så otroligt ödmjuk och har en sån skön självdistans,fy fan fredrik,you´re the shit damnet.

på återseende,från en metro 08:a till en annan.

2006-03-18 @ 16:09:22
Postat av: N

har inte vart inne och läst på sistone fast jag gillar hur bra du skriver om min älskade stad.. för visst är den underbar ? xD

Må väl

Postat av: Fredrik

Till J:
Varsågod. Varje ord är sant. Älskar Sthlm. Är jag the shit? Nja. Det är väl att ta i? Men om det är sant så tackar jag ödmjukast.

Till N:
Den ÄR underbar. Älskar den.

Må UNDERBART nu, denna Schlagerkväll, molnig eller ej...

2006-03-18 @ 19:27:12
URL: http://www.freddan888.blogg.se
Postat av: Cristel

Tycker absolut som du, stockolh is the shit och som du skriver om den är också the shit. Synd att man bor långt ifrån den dock.. Blir sällan att man åker dit. Men då har man i alla fall något att längta till!

Sen tänkte jag vara den sanna tönt jag är och fråga dig hur man får texten att hamna bredvid bilden. Har fipplat och trixat men kommer inte fram till en rimlig lösning. Så kanske, KANSKE kan du hjälpa mig? :)

2006-03-18 @ 19:53:23
URL: http://ffashionista.blogg.se
Postat av: Cristel

Ojoj, nu skäms jag. Kunde inte ens skriva Stockholm rätt :P

2006-03-18 @ 20:00:49
URL: http://ffashionista.blogg.se
Postat av: Fredrik

Till Cristel:
Stockholm är en vacker stad. Verkligen the shit. Stockholm blir enklare och stava om du skriver Sthlm... haha..

Jo, för att få bilderna att hmna bredvid texten gör du följande:
Bredvid den lilla knappen "ABC" med ett streck raktöver sig ser du fyra knappar med linjer på. Markera bilden och tryck då på den knappen bredvid "ABC" knappen. Då ska bilden flytta sig. Testa de olika "linje"-knapparna och se hur bilden ändras.

Må FANTASTISKT:

2006-03-18 @ 23:09:34
URL: http://www.freddan888.blogg.se
Postat av: Cristel

haha nejmen tack för de båda tipsen ;) ska skriva sthlm istället. Så jag inte skämmer ut mig! :P och ska dessutom testa bildgrejerna nu direkt! ha de kanon

2006-03-19 @ 12:27:29
URL: http://ffashionista.blogg.se

Du tänker väl kommentera?

Ditt namn:
Glöm för fan inte bort mig!
Din E-postadress:

Din hemsida:

Dina åsikter:

Trackback