Avskaffa läxor? - Självfallet

NOTE: För er som redan läst detta kommer att märka att jag har förkortat hela krönikan. Skrivigt iordning den mer. Varför får ni nog snart veta... Ville bara uppmärksamma er på detta.


KRÖNIKA.  Vänsterpartiet la fram ett förslag om att slopa läxor i grundskolan. Faktiskt ett av de bättre förslagen vänsterpartiet lagt fram (De brukar inte direkt vara särskilt innovativa). Detta mötte så klart av stark kritik från många personer. Det är klart att människor blir upprörda för vad som händer med skolan, läxor dög åt dem, då borde de duga åt dagens ungdomar.
 Men.
 Det dessa inte ser är att läxor är orättvisa. Speciellt hos dem som har skriv-, läs- och koncentrationssvårigheter. De sliter sig igenom en hel dag i skolan, men det slutar inte där. För när de kommer hem är skolan fortfarande där, i form av läxor.
 Den negativa bilden mot skolan som finns bland dagens ungdomar skapas dels genom läxor som ”inkräktar” på barns fritid. Den tiden då barn ska få göra vad de vill, ta in alla dagens intryck de fått i skolan och reflektera själva.

 Somliga barn och ungdomar har lätt för sig när det gäller läxor, det har jag alltid haft. Vi gör dessa läxor på några minuter.
 Sen finns det de som inte gör dessa på några minuter.
 De som sliter en hel eftermiddag och hela kvällen. De som tycker att läxor är supersvårt och behöver hjälp. Alla föräldrarna kan inte hjälpa sina barn p.g.a vissa skäl. För de barnen blir läxan svårare och kanske rent av ett helvete.
 Läxor skapar en orättvisa i skolan som många inte ser. Jag är rädd för att vi i Sverige låser in oss i det gamla och inte vågar utveckla och förbättra skolan. Det klagas ofta på at skolan är förlegad, men nu när ett förslag på förändring väl kommer så får det oförtjänt hård kritik.
 Jag tror att många har sett läxorna som en så pass självklar del av skolan att de glömt grundsyftet med dem. Läxor var från början ett slags straff då någon har vart dålig eller bettet sig illa. Sedan dess har läxor i sig gått till att inte bara ges till de som har betett sig illa, utan även till de som missat en del skola.
 Nu är det ett obligatoriskt moment.
 För alla.
 Någonstans där blev det – enligt mig – fel. Barn och ungdomar får bland annat läxor då de ska åka på semester med familjen, för många familjer blir semestern förstörd på grund av att en stor del av tiden går åt till att göra de där läxorna. Tydligen tycker dagens skola att läxor är viktigare än en familjs välbefinnande och tid tillsammans. Jag tror - och vet – att man lär sig mer av att uppleva ett nytt land med sin familj, än att sitta och göra läxor på semestern.
 Har jag fel?
 Kan man se fördelarna med att avskaffa läxor, väger de över nackdelarna. Det är faktiskt så, släpp er gamla syn på att läxor ska finnas där, för att det hade vi och så vidare… Vissa hävdar att detta förbereder en för universitet och gymnasiet. Visst, men då föreslår jag att man enbart någon gång ibland ger barnen hemuppgifter. Där de får träna på att lära sig och klara av att arbeta individuellt. Istället för som idag, där det är massor med läxor varje vecka som stressar upp barn och tar upp all deras fritid.
 Vissa ungdomar slipper aldrig skolan.
 Aldrig.
 De har sådana svårigheter att när de väl har tagit sig igenom en skoldag och kommer hem ska de börja med ett gäng läxor som måste bli klara. Detta sätter en otrolig press på dagens barn och ungdomar. Då är det enligt mig inte konstigt att de skolkar, för att få lite fritid och slippa skolan för ett tag. Svenska ungdomar räknas till dem som skolkar mest i hela världen.
 Det är synd.

 Mitt förslag är då att man avskaffar läxorna, ger barn och ungdomar en fritid från skolarbeten. Ge dem tid till att göra det som läxorna innefattade på skoltid. Då får barn och ungdomar inte känslan av att skolan ”inkräktar” på deras fritid.
 Läxorna tar ofta barns fritid.
 Många slutar med idrott, hoppar av skolan, gråter, blir stressade, får ångest på grund av läxor.
 Jag går på en gymnasieskola (John Bauergymnasiet) där vi inte har läxor, utan vi har istället längre lektioner. Jag har aldrig lärt mig så mycket som jag gör nu. Nu har jag en lärare som faktiskt gör sitt jobb och lär mig, i skolan, där alla får samma chans att lyckas.
 Alla barn skulle må bättre om de skulle slippa läxorna, göra allt som har med skola att göra i skolan där de kan få hjälp.
 Avskaffa läxor, ge ALLA elever LIKA stor chans att klara sig.

Varmast,
//Fredrik

Kommentarer
Postat av: Lisa

Nej nej nej Fredrik! Så här kan du inte göra. Klart ungdomar ska ha läxor? Vad händer annars, särskilt med dom som har koncentrationssvårigheter, när de börjar högstadiet, gymnasiet och universitetet? Då står dom där och har aldrig läst en läxa, hur ska dom klara 4 år på ett universitet då? dom kommer aldrig kunna läsa till en tenta eller skriva ett arbete, för det har dom aldrig tränat på. Nej i all ära, läxor må vara jobbiga, men dom har ett syfte. Dom tränar barnen inför det som komma skall.

Postat av: Fredrik

Till Lisa:
Jo, jo, jo Lisa! Jag tycker verkligen inte att man ska ge läxor. Det är alldeles för många som mår dåligt av dem. Jag vill hitta alternativ, så som lite längre arbetsdagar då ALLA barnen kan få hjälp på LIKA villkor. Jag ahr sett otroligt många som inte klarar av läxorna de får... Det är så synd... Sen kan jag sträcka mig till att ge läxor när man missat något, eller om man avrt ouppmärksam och inte bettet sig bra på lektionen. Men att ge ALLA läxor är helt fel väg, det är en gammalmodig och enkel lkösning där man slänger över ansvaret på individen och dess föräldrar i en allt för tidig ålder. Visst att de får en hemuppgif någon gång ibland för att träna upp sin förmåga arbeta självständigt inför gymnasiet och universitetet. Men att varje vecka ge läxor bara för att ge känns fel. Ge istället hemuppgifter till eleverna någon gång ibland, ge läxor till de som missat skolan, ge ALLA barn LIKA stor chans att lyckas...

Ha det BRA

2006-05-31 @ 13:44:50
URL: http://freddan888.blogg.se
Postat av: mammamia

Jag fattar inte varför ALLA ska lära sig inför högskolan det finns en massa folk som aldrig någonsin kommer att läsa där...(se Lisas kommentar)
De som har koncentrations svårigheter kommer aldrig så långt,de klara knappt gymnasiet,ÄNDÅ har de haft läxor från första klass...
Att skolan inte fungerar är ínte pga för lite läxor...

2006-05-31 @ 17:04:16
URL: http://mammamias.webblogg.se
Postat av: mammamia

LÄste på Lisas blogg att hon bara är 20 år,vad vet en 20åring om hur barn har det i skolan idag?
Jag har barn i mellanstadiet,högstadiet,gymnasiet och till hösten i lågstadiet...
Barnen far illa i skolan idag och läxorna spär på vantrivseln,visserligen har inte alla jobbigt med det men många..

2006-05-31 @ 17:12:02
URL: http://mammamias.webblogg.se
Postat av: Fredrik

Till Mammamia:
Precis. Vad tycker du om min text då? Visst känns min text rätt så vettig? Jag tycker också att det läxororna spär på vantrivvsel, speceillt för de som redan ahr det svårt. Tack för din kommenatr och tack för stödet :) Jag ahr personligen inte haft det jobbigt, men mina syskon ahr haft det... och du som mamma känner nog till många som ahr det jobbigt med läxor...

Må ABSOLUT bäst

2006-05-31 @ 17:35:20
URL: http://freddan888.blogg.se
Postat av: Lisa

Ursäkta mig mamma mu, jag är i alla fall glad att jag har en chans att läsa vidare, du verkar ju inte ens VILJA ge dina barn den chansen. Du tror inte att barn far illa för att skolan har lite pengar, för lite lärare och allmännt dåliga resurser? Nej men jag vet, VI SKÄR NER PÅ LÄXORNA FÖR DET BLIR NOG SKITBTRA! Och du, vad vet du om mina kunskaper om barn? Jag kan ha småsyskon, jobba extra med barn eller kanske HA ETT EGET barn. Högskola och universitet är inte allt, men det är hyfsat bevis att en god utbildning ger bättre förutsättning för alla i ett land. Kanske skulle satsa mer på speciallärare än att skära ner på läxor du....

2006-05-31 @ 20:18:14
URL: http://dorleen.blogg.se
Postat av: mammamia

Fredrik,Jag tycker att din text är bra för du har RÄTT!
Dagens skola är inte anpassad för ALLA och att ge läxor dagligen eller som för 7-8 åringar "bara" tre fyra dagar i veckan är horribelt.Du är en väldigt klok kille,keep on going!

Till Lisa;Du behöver visst gå skola eftersom du inte kan läsa ordentligt..
Men hur kan du ha SÅ mycket erfarenhet,jag är nästan dubbelt så gammal som du.Har du själv barn som gått i skola de sensate 10 åren?
Du vet väl inte vad jag vill ge mina barn för chanser,den här debatten handlar inte om det,var snäll och blanda inte in det DU tror i vad jag säger..
Ett av mina barn är fruktansvärt tekniskt begåvat och väldigt praktiskt lagd,han vill bli lastbilsmekaniker..Däremot är han inta teoretiskt lagd,HAN VILL INTE LÄSA ,HAN VILL MEKA..
Skulle han var sämre än dig bara för att han inte vill plugga på universitet?
Det blir väl inte bättre i Sverige för att folk är så kallat "välutbildade",NÄR DE VÄLUTBILDADE SKITER I VERKLIGHETEN och lever efter vad som stod i deras skolböcker?
Och varför ska inte barn få leka och vara barn,ska skolan uppta hela deras liv från det de är 6År??
Kunskap kan man få av en promenad i öknen,det är inte bara skolböcker man kan inhämta kunskap från.
Kom igen om 20 år och diskutera om du ev har nån erfarenhet då,TÄNK om du får barn som har dyslexi eller andra problem eller att de rent av inte är intresserade av att plugga eller bli skoltrötta osv osv.Hoppas du resonerar likadant då,iså fall lär du få stånga huvudet mot väggen!

2006-05-31 @ 21:58:33
URL: http://mammamias.webblogg.se
Postat av: Lisa

Jag tänker inte bråka om saken, men det var du som började med obefogad kritik mot mig och min ålder. Jag har full förståelse för att det finns barn med problem, och jag har många vänner som inte är akademiker så det är inte så att jag tycker ALLA ska vara akademiker för att annars så är dom inget värda. Jag skiter fullständigt i vad din son kommer att arbeta med, jag ser inte ner på honom. Jag är inte akademiker än, och jag är inte uppfostrad av akademiker. Det jag tyckte var att vi ska satsa mer på att hjälpa dom som har problem oavsett vilken hjälp dom behöver, men att avskaffa läxor är fel metod för läxor ÄR ändå träning inför vad som komma skall. Din son läser sig väl till en hel del om vad det nu är han mekar med? Eller? Läxor ökar läsförståelsen och det ökar det själständiga arbetet som finns i många yrken, oavsett vad man blir. Man kan liksom inte lära sig allt i grupp hela livet. Det märkliga är att du anser att jag som "bara" är 20 år inte vet nått om hur barn i skolan har det idag, men Fredrik, som är yngre än mig, HAN vet, för att ni har samma åsikt? Vilket logiskt tänkande. Jag kan skriva en hel uppsats om detta och om vad jag tycker men jag orkar inte lägga ner energi på det. Fredrik, vi hörs igen : )

2006-05-31 @ 22:38:54
Postat av: Fredrik

Till Mammamia:
Jo, visst har jag rätt! :)

Till Lisa:
Haha... dra inte in mig med åldrar och grejor haha

Till Lisa och Mammamia:
Detta kan avra en av de intressantaste debbaterna jag har haft på min blogg, som jag inte är delaktuig i. Bra engagemang från båda parter här tycker jag. Fosätt att kämpa för er sak, båda två!

Må OTROLIGT fint, båda två

2006-05-31 @ 23:00:01
URL: http://freddan888.blogg.se
Postat av: carolina

HhahaaHAHA! Nog för att jag gillar dina andra inlägg men detta var ju helt.. korrupt! Ska vi gå i skolan till fem varje dag eller, hur ska vi ha tid att lära oss allt? Sverige är redan efter i skolutbildningen bland de ledande industriländerna, ska vi komma ännu mer back? I tyskland läser man den matten vi läser i första ring när man går i motsvarande åttan! Hur tusan ska vi lyckas hänga med utan läxor? Och vissa barn lär sig faktiskt mer hemma.. Detta inlägger ser mer ut som ett inlägg av en lat människa än en som tänker företagsamt, ekonomiskt och socialt utvecklande. Nån jävla ordning ska vi väl ah kvar i detta förslappade landet?! Eller..?

2007-08-09 @ 11:57:18
URL: http://carolinabertilsson.blogg.se
Postat av: Fredrik

Carolina: jadu, framförallt måste vi ransaka skolan och se om vi verkligen MÅSTE lära oss allt det som trycks in ungars huvud idag. Sen är jag inte alls övertygad att mattematiken är en bra värdemätare för utbildad man är. Förstår inte varför man envisas med att jämnföra matte hela tiden.



jag kan säga att jag är INTE lat, lille vän. Jag har gjort alla mina läxor och ahft lätt för mig. jag gick entreprenörsprogrammet på gymnasiet och fick pris för bästa entreprenör, drev ett prisbelönt UF-företag. Så snacka inte om att jag inte är företagsam eller kan ekonomi. Och socialt utvecklande är väl ändå inte läxor? Möjligtvis om man skapade studiegrupper i skolan kring HEMUPPGIFTER istället. Där man kan välja att göra hemuppgiften hemma eller stanna kvar längre i skolan och få stöd från lärare.

2009-06-16 @ 21:24:01
URL: http://freddan888.blogg.se/

Du tänker väl kommentera?

Ditt namn:
Glöm för fan inte bort mig!
Din E-postadress:

Din hemsida:

Dina åsikter:

Trackback