Kanske är Winnerbäck en av de mest geniala låtskrivarna i Svensk historia.

KRÖNIKA. Det känns som att jag har vart rätt efterbliven. I alla fall lite.
Jag syftar på att det tog mig många år att upptäcka Lars Winnerbäck. En av Sveriges bästa låtskrivare.
Han undgick mig totalt under den perioden då tydligen alla upptäcker honom, alltså högstadiet. Då det tydligen var inne att gilla honom. Men jag lät det där flyta förbi, likt ett löv på ytan av vattnet i bäcken.
Lars. Winnerbäck.
Winnerbäck. Lars.

Han är en skön lirare. Ingen sallads-artist.
Jag har med åren börjat lyssna mer på texterna och läsa in saker i musiken jag hör. Det gjorde man inte som barn. Då lyssnade man bara. Kanske var det bättre, vad vet jag…
Men när jag lyssnar på Winnerbäcks texter inser jag sakta att de är geniala. Han skriver om sådant som man vill höra om, han skriver om aktuella men ändå avlägsna saker och ting.
Han är någon mån Sveriges svar på Bruce Springsteen. Även om jag nu kanske hypar upp Winnerbäck en del genom den kommentaren.
Men.
Jag vill i någon viss mån och ur något perspektiv säga så.
Båda skriver fina och geniala texter.
Springsteen och Winnerbäck.
Winnerbäck och Springsteen.

Detta är dock ingen text där jag ska göra en detaljerad och träig jämnförsle mellan de två.
Den ska handla lite om Winnerbäck.
Om hans sätt att skapa musik.

”Och stackars dom som stänger in sig
Hundra dagar utan heder
Stackars dom som lever så
Stackars dom som tittar på
Hur märkligt kan man må”


Den där strofen som är aktuell, men ändå så avlägsen. Hämtad från Winnerbäcks
”Stackars”, en genial och vacker sång.
I de där raderna får Winnerbäck det ack så aktuella ”Big Brother” att låta avlägset och obigbother:igt.
Han är genial i den strofen. Där han tar upp hur sjukt det är att stänga in sig i huset i 100 dagar och slänga bort sin heder.
För den försvinner i samma stund som man kliver in. Innanför den där tröskeln.
I samma stund som kamerorna börjar filma ens liv.
Och gör det tillgängligt för omvärlden.
Då är det synd om en.
I samma stund som man lägger tid på att se människorna som kamerorna följer.
Då är det synd om en.
För han har rätt. Lägga tid i ett hus. 100 dagar av ens korta liv.
Stackars människor.
Att lägga tid på att iaktta de stackars människorna i huset gör även iakttagarna till stackars människor.
Stackars människor som man frågar hur märkligt kan man må?
Jag har lagt tid på att titta.
Stackars mig.
Ja du. Winnerbäcks låtar.
Magiskt fina texter och uppbyggnader i dem.
Han får ”Big Brother” att låta… nästan poetiskt. Han får mig att må bra. Jag tycker att Lars Winnerbäck är genial.
Precis som jag tycker Bruce Springsteen är genial.
De är båda geniala.
Vad försöker jag säga med den här texten då? Han jag någon form av substans i den här texten? Har jag någon poäng?
Kanske har jag inte det.
Kanske behövs det inte.
Kanske ville jag bara skriva lite.
Kanske är det så.
Men jag kanske faktiskt ville förmedla Winnerbäck. Visa er hur han kan göra små och relativt världsliga saker till några av de finaste textraderna som skrivits.
Kanske misslyckades jag med det.
Kanske är det jag som är blind och är den enda som tycker detta. Nu när jag är smått förälskad i Winnerbäcks texter.
Kanske ville jag ge BB en pik. Kanske inte.
Man vet aldrig så noga.
Kanske är mitt ”kanske” en slags paradox parallell till Winnerbäcks ”stackars”.
Kanske vill jag vara Winnerbäck.
Kanske är det stackars mig.
Eller är det kanske stackars dig? Jag vet inte.
Men vad jag vet, är att jag har skrivit den här krönikan. Där Winnerbäck figurerar. Ta den för vad den är. Jag ber även om ursäkt till er som tycker att detta var en kryptisk text. Men kanske var det meningen.

//Fredrik

Kommentarer
Postat av: Berga

Jag känner likadant att jag missade han när han var som mest inne men äntligen har jag upptäckt han, men visst måste Gessle vara strået vassare? Vad menas med en salldsartist egentligen? En sån som kräver att man tar bort en massa dåligt för att den ska bli bra?

Postat av: Fredrik

Till Berga:
Ja. Visst är man lite sur på det. Men det är tur att vi ahr funnit honom nu haha. Gessel ÄR genial han också. kanske är han vassare. Kanske är de lika vassa. Kanske. haha. Nä, men gessle tycker jag nog kan vara stråeet vassare.Jag skrev ju bara att Winnerbäck "kanske" kan avra Sveriges bästa i historien haha. Ja, salladsartist är alltså en artist som ibland är dålig och man måste peta bort och skära lite i den för att den ska bli bra. Men genrellt säger man sallds... när någoit är dpligt eller halvtaskigt. Typ: "Vilken salladscyckel du ahr, den ser ju ut som om den ska falla ihop" eller "Snacka om salladsstolar! De är ju hur osköna som helst..." Fattar du?

Må FINEMANG

2006-05-07 @ 20:39:54
URL: http://freddan888.blogg.se
Postat av: Emy

Jävligt bra skrivet, du är duktig :) Jag är också efter med att upptäcka Lars, har bara lyssnat på litegrann av honom faktiskt.

Ha det bäst! :)

2006-05-07 @ 21:05:12
URL: http://justfadeaway.blogg.se/
Postat av: Fredrik

Till Emy:
Tack! Kul att höra att du gillade den. :) Jo, men tur att vi upptäckt honom nu då. Han är superbra...

Ha det ABSOLUT okontrollerat prima

2006-05-07 @ 21:08:29
URL: http://freddan888.blogg.se
Postat av: Thilen

Winnerbäck är bra. Men jag kan säga som Berga. Gessle är strået vassare.

Ha det bra :)

2006-05-07 @ 21:12:03
URL: http://thilen.blogg.se
Postat av: Fredrik

Till Thilen:
Ja, Winnerbäck är bra. Och som jag sa till berga. Det är nog så att Gessle är stråeet vassare.

Må FINT

2006-05-07 @ 21:19:47
URL: http://freddan888.blogg.se
Postat av: Cissi

Stackars dom som stänger in sig...vet inte hur många gånger jag har lyssnat på just de raderna. Och känt mig träffad.
Älskar Winnerbäcks sätt att placera ord, som gör att man verkligen måste lyssna för att förstå. Ibland förstår man, ibland inte. Det är kraften i det hela.

Om du inte redan har gjort det, se till att besöka en akustisk konsert med honom. Det är så magiskt. Det var vid ett sånt tillfälle jag föll.
Och.
Det var inte på högstadiet.

2006-05-07 @ 22:41:23
URL: http://cissin.blogg.se
Postat av: Fredrik

Till Cissi:
JHa. Winnerbäck är kung på att placera ord. Han är grym alltså. Jag ahr faktiskt inte avrt på någon konsert, men jag får väl ta och leta fram en akustisk konsert med honom och slänga ett.. "öra"... på hans live-musik...

Ha det BRA

2006-05-08 @ 15:42:50
URL: http://freddan888.blogg.se
Postat av: tenka

snygg text du har skrivit om winnerbäck. ser dock att du spela över lite på dina "kanske", men det kanske var meningen(för att följa ditt exempel). lars winnerbäck har alltid varit en stor artist för mig och efter tre konsterter känns han alltid given. dock har jag funnit liknande artister i USA som verkligen berör dem med. så har ni fastnat på winnerbäck, se till att det inte stannar där. det finns mera :)

2006-05-08 @ 19:50:36
URL: http://tenka.blogg.se
Postat av: Fredrik

Till Tenka:
Ja Winnerbäck är kjlockren. Och man ska ALDRIG fastna. Jag vidgar mina vyer hela tiden. Och det kanske blev lite för mycket "kanske". Men va fan. Det kändes rätt. Jag är nöjd. Det är huvudsaken enligt mig. I alla fall känns det som det just nu.

Ha det FINT

2006-05-08 @ 20:16:52
URL: http://freddan888.blogg.se
Postat av: anders

ååh, vad jag är less på dom här "svåra" och tungsinta "singer/songwriter killarna (och tjejerna) med gitarr: winnerbäck, räisinen, laleh, dunger m fl. Och deras husgud Ulf lundell är sveriges MEST överskattade artist!!!

2006-05-09 @ 17:41:08
Postat av: Fredrik

Till Anders:
Jag visst kan man tröttna lite. Men jag tycker inte att Winnerbäck har samma "jobbiga" sida som de andra du nämnde... Winnerbäcks musik känns mer levande och bra. Sen tycker jag att mycket av Ulf's musik är lite halvdan, men den mesta är bra enligt mig...

Må FINT

2006-05-10 @ 16:32:06
URL: http://freddan888.blogg.se
Postat av: Anna

Per Gessle är duktig och gör bra låtar, men det blir ofta för sockersött coh klatchigt för mig. Winnerbäck spelar i Linköping den 6 juli, dock inte akustiskt men ändå. Förband är Christian Kjellvander. Han är också himla duktig. Man kanske skulle ta sig i kragen och boka en biljett.

Ha det.

2006-05-26 @ 19:40:57
URL: http://www.majsanna.blogg.se
Postat av: Fredrik

Till Anna:
Wnnerbäck är bra han. Jag tycker du ska gå. Jag kanske går här i örebro. Ska vi säga det. Att vi går. Du i Linköping och i Örebro? Äh, vi får se. Som sagt. Winnerbäck är genial.

Må PRIMA

2006-05-26 @ 19:46:45
URL: http://freddan888.blogg.se
Postat av: Anna

Winnerbäck är genial, men som jag sagt tidigare så är ju min stora favorit Olle Ljungström. Honom ska jag definitivt se när han uppträder i Stockholm i sommar. Och jag har redan bestämt att han ska spela på mitt bröllop. När nu det blir...

Ha det.

2006-05-26 @ 20:03:09
URL: http://www.majsanna.blogg.se
Postat av: Jeanette

Kan inte säga annat än att du har fullständigt rätt i allt du skriver. Ska på premiären i morgon och insupa den härliga atmosfären som skapas överallt där han befinner sig!

2006-07-05 @ 20:34:39
Postat av: Fredrik

Yill Anna:
Japp! Genial!

Till Jeanette:
Han är verkligen genial! :) Ha det fantastiskt bra på premiären!

Må PRIMA

2006-07-06 @ 11:21:07
URL: http://freddan888.blogg.se

Du tänker väl kommentera?

Ditt namn:
Glöm för fan inte bort mig!
Din E-postadress:

Din hemsida:

Dina åsikter:

Trackback