Året 2008 - Yes We Can.

Det här kan vara det snabbast året i mitt liv. I alla fall som jag minns.
Och utan tvekan ett av de mest händelserika.
Where to start.... svårt. Tror egentligen inte att jag kommer kunna sumera ett helt års upplevelser, känslor, tankar, idéer och händelser i en krönika.
Jag har hunnit med fruktansvärt mycket i år, precis lika väl som jag kan känna att jag hunnit med fruktansvärt lite. Det går ju inte ihop sig, givetvis. 1 + 1 har ju alltid vart 2. Och i det här fallet blir det ju 3. Vilket är bananas.

Året började i Sälen, samma ställe där 2007 avslutades, givetvis. I år var det tänkt att avsluta i Åre. Men det blev inte så. Mitt år kommer avslutas i Örebro.
Men det kanske är for the best, Örebro har kommit att låsa sig i mitt hjärta.
Love this city. Känner mig hemma här. I en stad som är lite för liten, men ändå sådär farligt lagom.

Jag har stått på alptoppar, även i år. Och kommer göra det även nästa år. Österrike är snart i dignitet med Norge och Danmark i min besöksstatistik. Vilket är vackert. Älskar Österrike och skidåkningen.
Frihet, mina vänner, det vet ni vad det är förens ni susat ned för en backe i alperna en solig vinterdag. Eller släppts ut ur fängelse efter en tids inlåsning.
Det senare är inget jag har vart med om, nej.

Fast helt ärligt så är det två saker som står ut i år, från mitt eget perspektiv. Bruce Springsteen den 5th of July på Ullevi i Göteborg. Makalöst.
Samt mina två underbara veckor i the land of the free.
New York, New York.
Kan mycket väl vara två av de bästa veckorna i mitt liv.
Det, mina vänner, var a dream coming true. Mer än ni anar.
Minnen av 33d street. Central Park. The Dakota Building-historien. Empire State Building. The Metro. South Ferry. Battery Park. Strawberry Fields. Andrew's. Fith Ave. The Puerto Rico Day. Kvällen på New York Times. Resan till Washington DC. Bruce på radion vid truck stopet. Starbucks.. And so on...
Ja ni förstår.
Ni som har läst mitt inlägg efter resan vet hur mycket jag älskade New York. Och år 2008 kommer nog alltid vara synonymt med känslan som infann sig då jag klev av planet i USA.

Lika väl som Obamas 2008 måste vara segern i det amerikanska presidentvalet. Och det är, utan tvekan, världens händelse 2008. Yes We Can är 2008 års slagord. I klass med Kennedys "Ask not what...". Och jag hoppas han gör något bra av ett skadeskjutet USA. Verkligen.

Jag har som sagt många minnen. Massor med möten med de mest fantastiska personerna ni kan tänka er. Men jag kan inte summera detta i en krönika. Så detta får duga. Jag hoppas på lika många minnen, upplevelser, möten och känslor som ska föpackas i en text även nästa år då jag sitter här och ska skriva Årskrönika 2009.

Men tills dess. Ta hand om er.

Och Gott Nytt År!

---

Årets...

... bok: The Coffee Table Book.
Den enda boken värd att ödsla tid på.

.. serie: 30 Rock.
Magi när den är som bäst. Alec Baldwin for president.

... rerun-serie: Seinfeld.
Den har följt mig hela året.

... download-serie: Prison Break.
Lika spännande som alltid. Även om det just nu är Mahone som håller mig kvar, briljant spelad av William Fichtner.

... reklamar-serie: Mad Men.
Så stiligt att man får ont i ögonen.

... mp3: "Human" - The Killers.
Den kom sent. Men som den kom!

... svenska album: "För sent för Edelweiss" - Håkan Hellström.
Detta är vad som spelats mest.

... utländska album: "Tell Tale Signs" - Bob Dylan.
Åh, det blir inte vackrare än när Bob rör vid det med sina magiska fingrar.

... upptäckta låt: "Blindsided" - Bon Iver.
Fantastisk låt. Fantastisk artist.

... upptäckta album: "Lights" - Jennie Abrahamsson.
Så vacker. Så bra.

... film 1: "No Country For Old Men" - Joel och Ethan Coen.
Storslaget filmskapande.

... film 2: "The Dark Knight" - Christopher Nolan.
Heath Ledger.

... film 3: "There Will Be Blood" - Paul Thomas Anderson.
Det svarta guldet.

... indiepopulärfilm: Juno.
Sanslöst bra dialog.

... resa: USA
Kommentar överflödig.

... mäktigaste minne: När Bruce proklamerar att "This is the stadium breaker" och bryter ut i världens största inferno av magi när tonerna av Twist And Shout fyller den ljummna Göteborgs-kvällen..

... konsert: Bruce på Ullevi.
Ingen Sandy, men väl massor med andra brutalt vackra låtar. Det var magi.

... Lisebergsbesök: Den 6:e juli.
Me and the girls.

... blogg:
Louise.
Du är grym. Och unik.

... köp: Mina glasögon.
¨Dyra, men vad gör man inte för att se ut som Elvis Costello?

... högtid: Festivus!
Frank Costanza är magisk, mina vänner. SERINITY NOW!

... Fox Mulder: David Duchovny..
He's back!

... fotbolls-minne: Örebro SK's fantastiska säsong.
Helt makalöst. 2009 är vårt år.

...babe: Scarlett Johansson.
Årets babe. Varje år.

... humorkomet: Morgonsoffan.
Karsten har du kontakt?

... upptäckt: Spotify.
Jag var nog sist med det. Jo, verkligen jag var det.

... jesus: Barack Obama!
Barack N' Roll!!!

... come-back: Hillary Clinton.
Fick tillslut en ministerpost.

... Fredrik och Filip: Deras medverkan i På Spåret.
Genialt.

... karaktär: George Costanza.
I'm a character. People are always saying to me, "You know you're a quite a character.".

... vuxenpoäng: Fast anställning.
Hej tack myrstack!

... slutfras: Gott Nytt År!

Kommentarer
Postat av: Ivona Tinkle

Öjj! Visst har jag redan gett dig cred per sms? Du vet vilket som att jag älskar den, och jag får ge en utförligare kommentar imorgon. Sitter och jobbar med våran affärsuppgörelse... kind of... kom nämligen in lite på ett sidospår som fortfarande rör ämnet, men som kanske inte passar in riktigt med våra tankar. Måste lösa det på något sätt, för antingen är det utarbetade tröttheten som talar (kl 03.35) eller så blir det här ganska häftigt faktiskt!!! :D


Du tänker väl kommentera?

Ditt namn:
Glöm för fan inte bort mig!
Din E-postadress:

Din hemsida:

Dina åsikter:

Trackback