Hard working man.

Det är faktiskt så att rätt många har frågat vad jag egentligen jobbar med. Och jag kan egentligen inte förklara riktigt själv vad det är jag gör. Tänk vad enkelt det hade vart om jag vart brandman eller polis. Då hade ni ju i princip förstått right away vad jag sysslar med. Meeeeeen så är icke the case.

Jag jobbar som kundkoordinator på Green Cargo. Låter det intressant?

Det är iaf intressant tycker jag. Det man kan säga att jag jobbar med är godståg. Och man kan säga att allt som vi som tågoperatör gör ute i verkligheten styrs av - och registreras i - vårt datasystem. Jag jobbar på vårt customer service (ja vi använder engelska uttryck), vilket inte innebär att jag sitter hela dagarna och får random samtal från kunder som behöver hjälp. No way José. Utan vi som jobbar på CS är högst involverade i det operativa kring våra tågtransporter. Vi sköter det administrativa, så som att boka våra godsvagnar, övervaka transporter och även att sköta den största kontakten med våra kunder. Vi har i princip bara stora kunder, vilket innebär att vi sköter många kunders dagliga transporter på järnväg. Några av våra kunder är Volvo, IKEA, SCA, Södra Cell, Carlsberg, Stora Enso mfl. Så vi har inga kunder som bara skickar "ett paket" med oss. Utan vi sköter stora dagliga laster åt våra kunder. Detta kräver att någon har kontakt med kunderna, dvs vi kundkoordinatorer. Vi kooordinerar våra kunders transporter. Så vi ser till att deras transporter blir inbokade i vårt system så att det sker något i verkligheten också. Sen är det vårt jobb att övervaka dessa transporter så de kommer fram i tid, lösa eventuella transportproblem som dyker upp osv. Vi har daglig kontakt med samma personer, vilket är skönt och takes the call center stämpel off of us. Vi har ansvar för olika kunder. Min kund som jag för tillfället ansvarar för är Södra Cell. Så det är deras transporter jag bokar och övervakar.

Det är inget lätt jobb. Men väldigt roligt i det stora hela.
Logistik är faktiskt ett väldigt intressant område att jobba med.
Vet inte om ni fick så mycket bättre intryck of what I do for a living...

Men detta är iaf vad jag gör.

Ett Green Cargo-tåg...


Kommentarer
Postat av: Angelica Lindvall

Aha, på så vis! Då har du säkert mycket kontakt med Green Cargo i Borlänge. Både min mormor och morbror arbetar där. :p

Postat av: Lina

Aha, då vet jag precis vad du gör om dagarna Fred ;)

2009-02-04 @ 17:26:21
Postat av: Fredrik

Angelica: haha ne faktiskt inte.. min kund rör sig mest nere i södra Sverige, även om en del gods faktiskt skickas till just Borlänge, till vår bilavdelning där som sen kör godset vidare!



Lina: Gooood :) ska bli kul att höra vad fan du sysslar med! ;)

2009-02-04 @ 20:49:20
URL: http://freddan888.blogg.se/

Du tänker väl kommentera?

Ditt namn:
Glöm för fan inte bort mig!
Din E-postadress:

Din hemsida:

Dina åsikter:

Trackback