Agnes kommer piska Sebastian i finalen! Eller?

 
Ikväll smäller det, hela Sverige (okej, i alla fall halva) har väntat på detta ögonblicket, klockan 20:00 ikväll så kör den igång, jag talar givetvis om Idol-finalen. Nu tänkte jag bara ge min syn och hur jag tror att det kommer gå ikväll. Har ni några invändningar så är det bara att säga till.I finalen så kommer de att framföra tre låtar var, en som de valt själva, en som tittarna (vi) har valt och en som är "vinnar"-låten, den som båda sjunger. Här nedan kommer min kommentar på låtarna, utifrån vad jag har hört, när de repade:

Bildtext: Agnes och Sebbe i final, vem ska vinna? FOTO: Johanna Hultman


Sebastian Karlssons låtar:

Låt 1
: "Born to run" av Bruce Springsteen (Eget val)
Kommentar: Här har vi en låt som klassas som en klassiker, den här låten är otroligt svår att framföra, den har kraft, den har fart och den har allt! Sebastian gjorde den här låten super bra på repet. Han lyckas uttrycka sig som Springsteen skulle ha gjort. Mycket bra låtval, Sebbe!

Låt 2: "Life on mars"
av David Bowie (Tittarnas val)
Kommentar: Här har vi låten som kan kosta Sebastian segern, låten är ioförsig bra, men Sebastian var inte självklar på den när han sjöng den i repet. Sebbe måste ge allt på den här, annars så kan den kosta honom segern.

Agnes Carlssons låtar:

Låt 1: "This is it" av Melba Moore (Eget val)
Kommentar: Agnes gör en helt grym version av den! Hon lyckas verkligen få fram det som hon vill, när hon repade den. Agnes har gjort ett otrioligt bra val!

Låt 2: "My everything" av Jennifer Brown (Tittarnas val)
Kommentar: Tyvärr så borde inte tittarna få välja låtar... Varken Sebbes eller Agnes låtar tar fram de bästa från dom. Agnes klarar den här låten med otroligt stor marginal, men hon hadde inte den känslan som hon hadde på "This is it". Rep-versionen var som sagt okej, men hon måste ge mer i finalen.

Vinnarlåten:
Låt 3:
"Right here, right now" som både Agnes och Sebastian framför.
Kommentar:
Jag har dessvärre inte hört deras versioner av den, men enligt Fredrik Virtanen, nöjeskrönikören på Aftonbladet så råpiskar Agnes, Sebastian, med sin version av låten. Om detta stämmer så kan jag bra säga att Agnes är vinnaren.

Slutkommentar på låtarna:
Agnes har två grymma låtar, "This is it" och "Right here, right now" som hon framför med bravur, om nu Virres kommentar om "vinnarlåten" stämmer. Sebastian har ju bara en låt som han framför hur bra som helst, "Born to run". Varken Agnes eller Sebbe fick en bra tittarlåt, men Agnes gör sin bättre än Sebastian. Sedan så piskar som sagt Agnes Sebbe med sin version av "vinnarlåten", enligt Virre alltså... kom ihåg det, jag vet inte om det stämmer att Agnes slår Sebbe med sin version, men det får vi ju veta ikväll.


Jämnförelsen:

Sebastian Karlsson, 20 från Morgongåva

Bästa låt ikväll:
"Born to run"
Största egenskap: Han trollbinder sin publik!
Bästa egenskap: Han har en fantastisk röst och utstrålning!
Sämsa egenskap: Han är för självgod!
Notice:  Han har sågat Agnes, kan detta bero på oro?
Betyg inför finalen: Sebastian får nätt och jämnt 5F inför finalen, han lyckas precis komma upp i en femma, tack vare hans grymt bra version av "Born to run" men det återstår att se ikväll hur han framför den då!


  
Kommer Sebastian ta hem Idol? Vi får se ikväll! FOTO: Johanna Hultman

Agnes Carlsson, 17 från Vänersborg

Bästa låt ikväll: "This is it" eller "Right here right now", för Virre sa ju att den knäckte...
Största egenskap: Agerar som en stjärna på scen!
Bästa egenskap: Hon ser ut som en stjärna... och sjunger som en, lika så!
Sämsa egenskap: Lite för lite atidyd utanför scen, mer go behövs, Agnes!
Notice:  Hon tror hon kommer gråta om hon förlorar finalen och även Fredrik Wikingsson är från Vänersborg.
Betyg inför finalen: Agnes får 5F, det är en otroligt stark femma. Hon gör grymma versioner på två av låtarna och sedan så gör hon en bra version på "tittarlåten". Hon har den utstrålningen som behövs i en final även på repitetionen.


Tar Agnes hem detta? Vi får se ikväll! FOTO: Johanna Hultman


Jag tror att...

...bästa låt blir: En delad plats för "Born to run" och "This is it" (Eventuellt Agnes version av "Right here, right now")
...flopp-låt blir: "Life on Mars", Sebbe är inte klockren på den, tyvärr... tittarna har nog sabbat Sebbes chanser att vinna.
...kvällens jurymedlem blir: Kishti Tomita, hon kommer nog att utmärka sig.
...kvällens största tårdrypare blir: Agnes, oavset om hon vinner eller fölorar.
...svenska folkets favorit är: Agnes, hon har nog fler anhängare än Sebbe!
...fjortis favorit är: Sebastian, han har alla små fjortis tjejer på sin sida, de är honom trogen.
...kvällens följd av finalen blir: Att fjortisarnas föräldrar kommer få en kraftig så väl som saftig telefonräkning...
...vinnaren av Idol 2005 är: Agnes, hon kommer nog att ta hem detta, Sebastian måste visa vad han går för och höja nivån på sina låtar avsevärt, de versionerna från repietiionen räcker inte...

//Fredrik
Ps. Fredrik Virtanen läste den här, han tyckte att jag var grym! (Grym på det bra sättet) Lite stolt man är... Ds.

Kommentarer
Postat av: Spanskmannen

Kom igen, är du säker på att Agnes vinner? Fan jag satte just 50kr på Sebastian....

Postat av: Spanskmannen

Jag fick chansen och gjorde en helomvändning, satte pengarna på Agnes. Jag brukar göra så när jag tippar, satsa emot den jag hejar på. Då anser jag att det blir en win-win situation för min del :). Din "inför idol" är helt suverän! Jag visste knappt vad dom skulle sjunga innan. "Life on mars" är störtskön, hoppas att Sebbe lyckas göra den bra. Keep up the good work!

2005-12-02 @ 18:01:44
URL: http://spanskmannen.blogg.se
Postat av: Lina

Shit, "Virre" uttalar sig nog inte så hur som helst, congrats! ;P

2005-12-02 @ 19:24:06
URL: http://andesh.blogg.se
Postat av: Daje

hallååå grym jag är darins syrra ;)

2005-12-13 @ 16:37:28
Postat av: anna

jag e´ bäst!!!!

2006-01-24 @ 14:01:27
Postat av: Fredrik

Till Anna:
Okej, det kanske du är. Kul för dig!

ha det

2006-01-24 @ 16:18:11
URL: http://www.freddan888.blogg.se
Postat av: kazoz

heej

2006-05-28 @ 14:00:40
Postat av: Felicia

Du är bäst Angnes!!! jag heter Felicia och är 10 år och du är min idol jag såg till att aldrig missa idol nån gång när du var med.DU ÄGER SKITEN UR ALLA

2006-10-27 @ 18:01:51
URL: http://Angnes

Du tänker väl kommentera?

Ditt namn:
Glöm för fan inte bort mig!
Din E-postadress:

Din hemsida:

Dina åsikter:

Trackback