"Två nötkräm och en moviebox - Hissnande generaliseringar om vår uppväxt I DDR-Sverige"

Här kommer en recension på boken "Två nötkräm och en moviebox - Hissnande generaliseringar om vår uppväxt I DDR-Sverige"

Boken är ett lysande litterärt verk, den har en otroligt skönt sätt att berätta på, Fredrik Wikingsson och Filip Hammar, som är författarna, har verkligen lyckats skriva om deras uppväxt på ett intressant och framförallt roligt sätt. Att man skrattar lite som oftast när man läser den här boken är en självklarhet, det går inte att vara tyst när man läser något otroligt roligt som de har skrivit. Fredrik och Filip är precis som i sina TV-program väldigt självironiska och ödmjuka inför deras uppväxt. Att de tar upp alla dessa saker som var så typiska för DDR-Sverige är otroligt roligt. Titta bara på en sådan sak som att de fått Ian Ziering att skriva ett väldigt intressant och spännande förord, han var ju på allas TV-apparater med "Beverly Hills, 90210", väldigt typsikt den tiden.

Fredrik skriver ut mer än Filip och avslöjar lite mer personliga och i vissa fall som för de flesta människor skulle vara genanta saker, men nu ska ni inte tro att Filip håller sig lugn och tyst, han berättar om hur han mådde då hans mamma kom på honom att onanera, Fredrik berättar även om när han förlorade oskulden. Detta är såklart inte det som gör boken, men att de berättar sådant, som de flesta människor inte skulle berätta för någon, mer än de närmaste indikerar på att de bjuder på sig själva, det är vad som gör boken till vad den är, den blir genast mer intressant. Jag citerar Fredrik från vad han sa till mig om en sak (att någon skrivit ihop en sexberättelse mellan han och Filip): "kan man inte bjuppa på sånt så har man inte i tv att göra. typ. eller vad tycker du?". Jag kan bara hålla med, hela den inställning visar sig i flera delar av boken.

Jag växte inte upp under "DDR-Sverige tiden", jag växte upp under "efter DDR-Sverige tiden", mycket är sig likt, i min uppväxt, som under deras. Samhället hadde inte förändrat sig så markant mellan 80- och 90-talet. Även om 90-talet var perioden då tekniken och teknologin slog ut på allvar. Det som jag vill ha sagt är att den här boken är precis lika rolig att läsa för oss som växte upp under 90-talet, alltså vi som är födda 85-88, vi som aldrig fick uppleva 80-talet på allvar, men var tillräkligt gammla för att följa det tidiga 90-talet och dess utveckling. Alltså, mitt råd är att ni läser "Två nötkräm och en moviebox - Hissnande generaliseringar om vår uppväxt I DDR-Sverige", den är helt klart läsvärd! Just ja, glöm inte att ringa till Fredrik och Filip på, 070 664 39 38, respektive 070 791 24 55, som sagt, de "bjuppar" på sig själva...

Bokens betyg: 4F (Fyra F) av 5 möjliga
Min kommentar: En jävligt intressant och rolig bok!


Information:
Titel: "Två nötcreme och en moviebox"
Författare: Filip Hammar & Fredrik Wikingsson
Kategori: Skönlitteratur
Förlag: Bonnier Fakta
Antal sidor: 285
ISBN: 9185015091
Utgiven år: 2003

//Fredrik

Kommentarer
Postat av: Anna

Läser boken just nu och den är bra. Vissa saker har jag svårt att känna igen, trots att jag växte upp på 80-talet(född 78), då jag bodde på landet och tjej, men den är rolig.
Funkar mobilnumren? Har du testat??

//Anna


Du tänker väl kommentera?

Ditt namn:
Glöm för fan inte bort mig!
Din E-postadress:

Din hemsida:

Dina åsikter:

Trackback