Det där var Ett Herrans Liv, Fredrik och Filip...

Filip och Fredrik går ihop på scen, vinkar in i kameran och säger något i stil med: ”Hej då, vi ses igen nästa vecka”.
Allt gick snabbt.
De två timmarna och tjugo minuterarna flög förbi. Under dessa har jag alltså suttit och sett på inspelningen av Filip och Fredriks nyaste programidé.
”Ett herrans liv”.
Så heter det. Det är en remake av Lasse Holmqvists gamla åttiotalssuccé ”Här är ditt liv”, där han intervjuade en gäst. Hela grejen handlar om att de pratar om den här stjärnans liv. Som då förhoppningsvis – och rimligen - har haft ”ett herrans liv”.
Idag var det Tommy ”Kolanäsan” Körberg som gästade Studio 4 i Filmhuset i Stockholm. När man som publik kommer dit – ca: 30 minuter innan – får man instruktioner om hur allt går till. Det bjöds även kolsyrat vatten och små chipspåsar.
Väldigt professionellt. Väldigt SVT.
Fredrik och Filip springer fram och tillbaka som två skolpojkar på uppåttjack och hälsar glatt på alla.

studioNär vi sitter där, jag och de andra redan anlända publiken utanför studion i korridoren kommer det en skolklass indundrande.
En gymnasieklass. Tippar: År 1.
Fan.
Lugnet är brutet. Det blir högljutt och stökigt. De klagar på att de måste sitta i en studio och se på en ”jävla” inspelning. De undrar när de får sluta.
Jag blir förbannad. Inom mig.
Otacksamma skolungdomar.
För fan. Här ser skolan till så att de får uppleva hur en inspelning av ett TV-program går till och de bara klagar. Sen när man frågar (rent allmänt alltså) varför de inte gillar skolan är det för att den är ”tråkig”. Så att åka på inspelning av ett TV-program med Fredrik och Filip är tråkigt. Bara för att det tar lite tid?!
Bortskämda ungar.
Jag ignorerar dem. Starkt.
Nu kommer den trevliga studiotjejen och ber oss ta plats. Det är i en liten men ack så cool studio vi sätter oss. Det står stolar på rader när man kommer in och en ”scen” längst fram med ett bord och tre stolar på. Riktigt fin dekor.
Proffsig även den. SVT-proffsig
Nu kommer Filip in. Alla är spända. Alla utom ett gäng ungar, de sitter och tittar på en mobilskärm. Men de lägger snabbt ner detta när Filip tar till orda. Han förklarar att Fredrik är på toaletten och att han ska dra lite snabbt hur det går till.
När han är klar och har test kört oss på hur vi skrattar och applåderar kommer Fredrik in, tillsammans med Tommy Körberg. De hälsar glatt.
Vi i publiken hälsar tillbaka.

ThesetNu är det dags att börja och Filip, Fredrik och Tommy går ut för att sedan göra entré. Först får vi se på ett najzigt intro till programmet. Som är grymt bra gjort. Nu ”springer” F & F in och presenterar allt. Vi applåderar och är glada. Sen presenteras Tommy med en video, där de låtsas råna honom… Allt är givetvis mycket uppgjort men kul ändå. Var efter Tommy ”Kolanäsan” Körberg kommer in och tar emot våra applåder.
Nu börjar allt, de tar plats och börjar med att fråga ut Körberg om lite bilder och händelser. De tar bland annat upp; Ugglas låt rad om Körberg, Körbergs ”hippieperiod” och hans problem med droger och alkohol, även hans fängelsetid diskuteras.
Att Tommy är en man som upplevt ett riktigt händelserikt liv kan vi alla konstatera efteråt.
Under programmets gång dyker det in små inslag av ”sketcher” med Tommy, för att sätta lite humor i allt.
De är riktigt roliga.
Bland annat kör de leken ”Radiostyrd” – som ni kanske minns från ”Ursäkta röran (Vi bygger om)” – där Tommy och hans son, Anton Körberg (som för övrigt satt bredvid mig) är utklädda till poliser som styrs av Filip och Fredrik. De får kommandon som de ska utföra, genom en mobiltelefon, bland annat ska de arrestera en man för att han bär stickad mössa.
Dessa inslag är extremt roliga.

filmhusetTiden rinner på och vi får reda på mycket juicey stuff om Tommy och hans liv. Intressant, roligt och beundransvärt är vad hans liv är. Fredrik och Filip, samt Körberg själv skojade friskt och drog skämt som vi alla skrattade åt – men bara en del av publiken fattade dem. Resten skrattade för att vi andra gjorde det. Vissa skrattade när de inte borde ha skrattat.
Det stör mig…
Men jag överlever. För de timmarna som jag spenderade i Studio 4 på Filmhusit i Stockholm var några av mina mest välspenderade timmar.
Mycket roligt.
Tommy avslutade med att framföra en Ron Sexsmith låt helt brilliant. Det ska även tilläggas att Filip och Fredrik framförde en låt till Tommys ära, fast detta långt mycket tidigare i programmet. Varefter de frågar Tommy vem som sjunger bäst.
Tommy har svårt att svara.
Men efter en liten diskussion och påtryckningar från Fredrik och Filips sida om att han måste säga, säger han Fredrik.
Detta firar Fredrik genom att snurra ett varv på stolen och ge Filip en ”In.-your-face”-blick. Filip hävdar dock att Tommys val berodde på att han sjöng fel när de framförde låten. Detta förnekades av Tommy och ansågs som högst orelevant av Fredrik.
Hur som helst.
När Tommy framfört sin låt kommer Fredrik och Filip upp på scen. Går ihop på scen, vinkar in i kameran och säger något i stil med: ”Hej då, vi ses igen nästa vecka”. Vi publiken donar ut en applåd och alla slappnar av. Killarna med kamerorna som flängt runt och filmat allt slappnar av och säger något i stil med ”That´s a rap, people”. Hela publikmassan strömmar ut - detta med tanke på att nästan 80 % var skolelever som ville hem och inte alls hade haft någon lust att sitta där i två och en halv timma.
Jag stannade kvar en stund.
Fick en pratstund med Filip och Fredrik, dessa två trevliga killar. Fredrik visste vem jag var. Vi har korresponderat via E-post ett tag..
Sedan i höstats tror jag närmare bestämt.
Han var lika glad som i breven. Vilket inte kom som någon överaskning... Han var even more amazing in real life.

Innan jag var tvungen att gå lyckades jag få till ett kort på oss. Där jag stod i mitten och hade armarna på de bådas axlar. Med stora leenden och konstiga frisyrer fastnade vi på bild. En bild som jag valde att vara nöjd med. Inga autografer för mig. En bild säger mer än tusen ord – och mer än två autografer.
Fredrik ber om ursäkt för att han är så "flipprig", men de måste skynda sig att göra i ordning för nästa gäst.
Han tackar mig och jag han.
Vi kommer överens om att höras via E-posten. Jag instämmer och försvinner iväg. Jag tar en  taxi från Filmhuset på Gärdet i Sthlm till nyss nämnda stads tågstation.
Jag åker hem. Nöjd och glad.
Med ett par kalsonger från Björn Borg-butiken, en Aftonbladet-penna (Frågade om jag kunde få den när jag på stationen fyllde i en tävling om Schlagerfestvialen som de hade. Jag fick den.) och en upplevelse som jag sent kommer glömma i bagaget.  
Thank you Stockholm, thank you Fredrik Wikingsson och Filip Hammar.
Ni kommer kunna se “Ett herrans liv” i Kanal 5, premiär i april. 
 
//Fredrik

Kommentarer
Postat av: J - the best.

Fan vad avis jag är på dig! (:

Apropå Körberg, min pappa har stoppat honom en varm sommarnatt i stocholm när han cyklade full på sin cykel (papa är polis) Haha ´(:

Postat av: J

jaha,vad har man själv gjort idag då,varit i plugget,dammsugit,ätit,pissat och byggt ett legoslott(fråga helst inte varför),nästan lika intressant som din dag.nej,men fy fan va kul du måste haft!tycker jag skulle få suttit i publiken istället för de där oförskämda snorungarna.kom just på en utmärkt ide,hur bra skulle det inte vara om freddan(du)hoppade in som en extra kommentator i "ett herrans liv",hör så fint orden smeker ens trumhinna ,Filip & Fredrik & Fredrik!classy.lägg upp bilden på de tre F:n vettja.
må din hälsa leva med dig!

2006-03-14 @ 22:10:49
Postat av: v

Ojoj hhärligt.. fattade dock inte .. du skriver om hur svt proffsiga de är men programet ska visst visas i kanal 5?

Roligt att ahn kommer ihåg dej med;p
well done och mycket bra skirvet:)

2006-03-14 @ 22:13:01
URL: http://adnav.blogg.se
Postat av: Anna

I love Filip och Fredrik.
Vore kul att gå på en inspelning.
Har själv ett mycket fint foto på herrarna ifråga, dock är jag inte själv med på det :-(. Min sambo tog ett mycket fint kort under Kalasturnén 2004.

2006-03-14 @ 22:44:06
URL: http://www.annakarlsson.blogg.se
Postat av: Isabell

fantastiskt! gissa vem som är avundsjuk...
ha det så bra!

2006-03-14 @ 22:44:33
URL: http://intensity.blogg.se
Postat av: Danne

Ja, det ska bli kul att följa serien när den drar igång nu till våren.

2006-03-15 @ 11:26:28
URL: http://writers-edge.blogspot.com
Postat av: Fredrik

Till J - the best:
jag ahde också avrt avis... Pappa Polis... vad roligt att han gjorde det... kul.
---
Till J:
Din idé är ju genial, men väldigt svår att genomföra... De kan ju inte abra ta in mig haha... Fast det skulle avra the shit. En bild, kanske later... tackar ändå ödmjukast
---
Till V:
Tackar ödmjukast. Jo, SVT är proffsiga alltså, om någon annan då är proffsig berättar jag nivån på proffsighet genom att säga SVT prioffsigt... Fattar du? Alltså att Kanal 5 höll SVT klass.
---
Till Anna:
Same, same, man måste älska dem, man som kvinna. Det bara är så. haha... Jo, det avr fantaskit kul att gå på inspelningen.. sjukt kul.
---
Till Isabelle:
Ja fantastisk är bara en synonym man vill överösa det med. Jag hade också vart avundsjuk... haha Riktigt sådant. Ha det bra du med.
---
Till: Danne:
Jaaa, det kommer vara höjdpunkten. Tommyframför en sjukt fin version av låten "God loves everyone" som Sexsmith gjorde... Fick den av Wikingsson idag, i orginaltappning så att säga.
---

Alla ni får må FANTASTISKT bra, denna dag, kall eller ej...

2006-03-15 @ 16:31:34
URL: http://www.freddan888.blogg.se
Postat av: v

AAAooo jag fattar ;d

2006-03-15 @ 17:24:36
URL: http://adnav.blogg.se
Postat av: Anna

Coolt. När får vi se bilden på dig och killarna?? Vi måste ju ha bevis ;)

//Anna

2006-03-15 @ 20:19:15
URL: http://www.majsanna.blogg.se
Postat av: Filippa

J*vla skolungdomar!

2006-03-16 @ 16:56:18
URL: http://glamourchic.blogg.se
Postat av: Fredrik

Till V:
Bra. Då fungerade min förklaring haha...

Till Anna:
Japp, coolt som fan. Jag vill lugnt göra det igen. Bevis? Huvudsaken för mig är att jag själv vet om det...

Till Filippa:
Ja, JÄVLA ungar... Visst blir man förbannad. Visa tacksamhet för fan...

Ha det MYCKET bra...

2006-03-16 @ 17:40:49
URL: http://www.freddan888.blogg.se
Postat av: va!

jag var där och är runt 16 år, det där var en upp levelse för livet, finns inget bättre än filip och fredrik..

2006-04-05 @ 20:31:44
Postat av: Fredrik

Till va!:
Var du på Tommy örberg eller vilken avr du på? Visst var det en upplevelse för livet?! Sjukt roligt, intressant och trevligt. Fredrik är grymmast och otroligt trevlig att prata med...

Må FINT

2006-04-06 @ 15:51:03
URL: http://freddan888.blogg.se
Postat av: John

Tommy avslutade med att framföra en Ron Sexsmith.

Finns den på skiva ?
Gillar alla era program mycket kul att följa man får sig goda skratt.

Mvh

2006-04-20 @ 22:41:39
Postat av: Fredrik

Till John:
Det avr Ron Sexsmiths "God loves Everyone", den finns med på en av hans skivor, vet inte riktigt vilken.. Du får väl ladda hem den.
Tja, FREDRIK och FILIPS program ÄR roliga... Gillar också dem.. får även jag en del skratt.

Må FINT

2006-04-21 @ 10:42:06
URL: http://www.freddan888.blogg.se
Postat av: Lisa

Har verkliegn filip och fredrik släppt en skiva?? den skulle i sånt fall bli ett impulsköp...

2006-04-23 @ 22:38:32
Postat av: va!

Jag var på Tommy Körberg och Frank Andersson, jag var faktiskt uppe på scenen och gjorde bort mig...

2006-04-23 @ 22:41:56
Postat av: Fredrik

Till Lisa:
Nej, de har inte släppt en skiva. Men jag hoppas de gör det så man kan impulsköpa den haha..

Till va!:
Jag avr enabrt på Tommy, men hur sjukt kul var inte det?!... Tommy växte i mina ögon, vilken kille.. och hans framförande där med låten.. helt sjukt fint alltså... Kul för dig att vara på två stycken inspelningar... haha

Ha det bra

2006-04-24 @ 10:17:09
URL: http://www.freddan888.blogg.se
Postat av: Easy

vad heter den låten som är med på deras intro till Ett herrans liv? diggar den.. haadeeeee

2006-05-22 @ 04:10:19
Postat av: Easy

Never Mind, låten heter Skee-Lo - I Wish, Haaadeeee

2006-05-22 @ 04:26:26
Postat av: Nknnn

Har nyss hittat hit när jag sökte om fredrik o filip. vet att jag är lite efter med o kommentera, men jag måste få skriva ändå. ^^ du verkar ha varit med om en grym dag. Hade jag inte bott åt helvvete för långt bort hade jag lätt besökt inspelningarna när det begav sig. Förresten fredrik, vilka växer inte i ett program med F&F? =) Vet du vad dem planerar här näst, efter Ett herrans liv? Finns det några inspelningar man kan komma på nu till ett herrans liv lr nåt annat program?

Hare gott!

2007-01-18 @ 19:36:40
Postat av: Lisa

Hey,
Lisa här igen.

http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,502874,00.html

Den där skivan jag frågade lite om förut...den finns!
Heh

Ha det super, Lisa

2007-01-22 @ 16:50:56
Postat av: dekora

Bra grejer faktiskt. :)

2008-08-27 @ 21:09:53
URL: http://dekorfilm.se/bildekor/

Du tänker väl kommentera?

Ditt namn:
Glöm för fan inte bort mig!
Din E-postadress:

Din hemsida:

Dina åsikter:

Trackback