Born To Run – Bruce Springsteen

Bruce Springsteen som slog igenom med albumet av samma namn år 1975. Albumet som snabbt blev kritikerrosat och älskat. Detta var ett album som Bruce visste var tvunget att bli bra. Hans två tidigare album; “Greetings From Asbury Park, N.J .” och “The Wild, The Innocent & The E Street Shuffle” hade även de blivigt kritikerrosade, men de hade tyvärr inte salt i några stora mängder, vilket var och fortfarande är viktigt I den här branschen. Det gällde att albumet ”Born to Run” blev en hit och sålde bra. Detta var även Springsteens sista försök att verkligen slå igenom som artist… Efter mycket arbete med albumet och en del problem vid inspelningen lyckades ändå Bruce få ihop ett album med åtta stycken låtar. Albumet blev genast en succé, albumet la sig på plats nummer 3 i Topplistan. Dessutom gav albumet Springsteen sin allra första etablerade fanbas. Genialiteten i albumet framhålls och det är självfallet därför han lyckades etablera många fans just efter detta album. Jag skulle vilja säga att albumet är som en blandning av Roy Orbison och Bob Dylan… en lukrativ och generös mix. Detta album sköt igång Springsteens karriär, det sägs även vara hans absolut bästa album. Där är jag beredd att hålla med, det är ett genialt album.

Den absolut största låten från albumet blev låten på 4 minuter och 30 sekunder, låt nummer 5. Detta är så klart signaturmelodin Born To Run. Låten handlar om att bryta sig ut, om att ge allt man och har och bli någonting. Detta kan främst urskiljas från raden, “We gotta get out while we're young, 'cause tramps like us, baby we were born to run”. Själva låten är I sig skriven ur en förstapersonsvinkel, vilket jag tycker ger låten en mycket mer personlig känsla och ger den lite extra kraft och styrka. Låten är i sig ett slags kärleksbrev till en tjej vid namn Wendy. Bruce, som i låten ber Wendy att låta honom komma in i hennes värld, och låta honom vaka hennes hop och visioner. Att hon ska följa med honom, i hans färd mot de stora höjderna, mot ett bättre liv. Bruce Springsteen har själv sagt att den enkla kärnan i låten är väldigt enkel; att lämna Asbury Park, där Springsteen bodde under tiden han spelade in albumet.

I låten har Springsteen verkligen lyckats att skriva en text som så väl berör som ger ett skönt sound. Texten är en genial komposition och visar The Boss i sitt esse. Musiken i låten är något som jag beundrar och verkligen uppskattar, för den är väldigt noga genomtänkt, med massor av olika ljud ihopsatta till en perfekt blandning, låten är magisk att lyssna på och ger en rysningar långt ned för ryggraden. Som låt skulle jag vilja säga att den mycket väl är en av världens 25 bästa låtar (Vilket den också är). Då syftar jag på den som låt och bedömt ur en strikt musikaliskt synvinkel, inte i musiksmak som i vanliga fall skulle spela in.

Låten har prisats i massor och slagit sig in på mängder av listor. Den blev bland annat placerad på plats 21 i den åtråvärda listan The 500 Greatest Songs of All Time, gjord av magasinet The Rolling Stones. Där den blev slagen av andra geniala låtar, så som ”Blowing In the Wind” med Bob Dylan och ”Hey Jude” med The Beatles.

Varför älskar jag då den här låten?
Därför att den får mig att vilja någonting, den når fram till mig, att jag själv ska försöka bryta mig ut ur - i mitt fall - Örebro och bli någonting stort. Dessutom ahr jag aldrig hört en mer perfekt sammansatt låt, den är underbar och det är INTE en underdrift. Den här låten spelas otroligt ofta i spelaren och kommer givetvis fortsätta att spelas. Detta är en låt jag kommer ta med mig genom mitt liv... Så bra är den. Tack Bruce Springsteen, för att du skapar låtar som kan jämnföras med de finaste ädlestenarna på jorden!

Born To Run - Bruce Springsteen

In the day we sweat it out in the streets of a runaway American dream
At night we ride through mansions of glory in suicide machines
Sprung from cages out on highway 9,
Chrome wheeled, fuel injected
and steppin' out over the line
Baby this town rips the bones from your back
It's a death trap, it's a suicide rap
We gotta get out while we're young
'Cause tramps like us, baby we were born to run

Wendy let me in I wanna be your friend
I want to guard your dreams and visions
Just wrap your legs 'round these velvet rims
and strap your hands across my engines
Together we could break this trap
We'll run till we drop, baby we'll never go back
Will you walk with me out on the wire
'Cause baby I'm just a scared and lonely rider
But I gotta find out how it feels
I want to know if love is wild
girl I want to know if love is real

Beyond the Palace hemi-powered drones scream down the boulevard
The girls comb their hair in rearview mirrors
And the boys try to look so hard
The amusement park rises bold and stark
Kids are huddled on the beach in a mist
I wanna die with you Wendy on the streets tonight
In an everlasting kiss

The highway's jammed with broken heroes on a last chance power drive
Everybody's out on the run tonight
but there's no place left to hide
Together Wendy we'll live with the sadness
I'll love you with all the madness in my soul
Someday girl I don't know when
we're gonna get to that place
Where we really want to go
and we'll walk in the sun
But till then tramps like us
baby we were born to run

"Just wrap your legs 'round these velvet rims and strap your hands across my engines" är min favorit strof. Vacker, vacker, vacker och åter igen vacker! Betyget kan inte bli annat än 5F av 5 möjliga

Varmast,
//Fredrik

Kommentarer
Postat av: Björn

Kanon, Fredrik!
Men enligt mig är den The Greatest Song of All Time; även om just Beatles ju är/var världens bästa (rock-)band...
Just nu sitter jag i 1 Placebo-period och världens bästa rockband é ju Dandy Warhols, just nu...såg dom i november o dom kommer hit igen till Juli -naaajs!
Ja, jättebra log, verkligen!!
Och lycka till i örebro...jag har varit där 1 enda gång i mitt liv (på genomresa till dalarna...), men jag längtar inte dit precis ;)

Postat av: Spanskmannen

En mycket bra låt! Annars är jag mest nyfiken på hur du ställer dig till dagens Aftonbladetrubrik:

"Henke (Larsson) större än Springsteen"

2006-05-15 @ 20:03:53
URL: http://spanskmannen.blogg.se
Postat av: Fredrik

Till Björn:
tack! Ja, jag personligen tycker det faktikst. Örebro är fint, faktikst.. men så.. tja.. litet typ.. bara 125 000 invånare... haha jag vill till Sthlm typ.

Till Spanskmannen:
Ja bra låt! Skojar du om rubriken! Det finns ingen sådan rubrik! haha

Må KANON

2006-05-15 @ 20:10:45
URL: http://freddan888.blogg.se
Postat av: Fredrik

Till Spanskmannen:
Äh! Det där var ju inget haha klart Henke säljer slut... Han är ju finemang, dessutom avr det mer biljetter till Springsteen, och han sålde slut på två stora spelningar. Men ändå absurd rubrik.... haha

Må KANON

2006-05-15 @ 20:46:42
URL: http://freddan888.blogg.se
Postat av: Klara

Åh så fint!

2006-05-16 @ 21:41:08
URL: http://theroughlion.blogg.se
Postat av: Fredrik

Till Klara:
Japp!

Må KANON

2006-05-17 @ 14:13:10
URL: http://freddan888.blogg.se

Du tänker väl kommentera?

Ditt namn:
Glöm för fan inte bort mig!
Din E-postadress:

Din hemsida:

Dina åsikter:

Trackback