Det är därför jag bloggar.

Jag skriver in adressen till min egen blogg i adresfältet uppe vid menyraden i webbläsaren. bokstav efter bokstav formar tillsammans den rätta kombinationen för att man ska få upp just min blogg på skärmen. Jag skriver dessutom "www", trots att det inte behövs och att det känns väldigt 90-tal.

Enterknappen trycks till.

Vips så ser jag den - min blogg.

Jag tycker det är fantastiskt att ni kan få läsa vad jag tycker och tänker genom att göra några knapptryckningar. Bara slå in adressen och sen kan ni ta del av vad lilla jag skriver.

Det är för mig dessutom helt obegripligt varför ni gör det. Jag kan på rak hand se en mängd olika anledningar till att inte ta sig hit.

Men ändå, ni dyker in. Det är något som uppskattas väldigt mycket.

Det är trots allt ni som i många lägen ger mig motivationen att skriva vidare. Det är kommentarerna som gör att jag varje dag älskar att logga in på bloggen. Få höra om ni instämmer eller om ni idiotförklarar mig. Det ger en slags kick, att se er reagera på mina texter.

För det innebär att jag finns. För kan jag få någon att reagera på det jag gör så måste det ju innebära att jag finns och syns. Vilket är en otroligt skön känsla. Att få beröm, att bli hatad, att få konstruktiv kritik. Allt det där älskar jag och allt det där är det som får mig att blogga.

Jag kan med handen på hjärtat erkänna att jag skulle slutat skriva om det inte var någon som läste. Om jag skrev och skrev, men att ingen såg. Då skulle det ha kännts meningslös, för mig alltså.

Men så länge någon läser, äve om det kanske bara är en, så är det värt att hålla på. Att skriva vidare. För då vet man att det finns något i ens texter som är relevant, som skapar intresse och nyfikenhet att läsa mer.

Bara en läsare. It's all it takes.

Att en person skriver in "
www.freddan888.blogg.se" i adressfältet. Hur ful URL det än må vara.

Bara den skrivs.
Så länge den skrivs lever bloggen.
Så länge den skrivs lever skrivandet.

Det är det som gör en blogg till vad den är. Att vem som helst, när som helst kan ta del av vad man skriver.

Och det är på grund av just detta - att folk kan ta del av ens tankar och texter - som gör att man utvecklas till en bättre skribent.

Det är det jag vill bli.

Det är därför jag bloggar.

För att utvecklas.

Kommentarer
Postat av: Malin

And utvecklas you shall. :)

Postat av: Sara

instämmer med malin...

2007-08-03 @ 17:29:47
URL: http://gibsoon.blogg
Postat av: Andrea

haha du skriver så kul :) vilket jag verkligen tycker du borde fortsätta med..!

2007-08-03 @ 19:44:40
URL: http://andreaepalmqvist.blogg.se
Postat av: sanna

Ha en bra kväll:)

2007-08-03 @ 20:18:33
URL: http://wiiiberg.tjejsajten.se
Postat av: Lisa

As usual, en riktigt bra text! Det är rätt sjukt egentligen, blogg-fenomenet, mrn oj vad jag älskar det!

2007-08-03 @ 21:26:58
URL: http://fashiongeek.tjejsjten.se
Postat av: emelie

jag ska rösta på dig i nästa val. ställer du upp?

2007-08-04 @ 10:39:47
URL: http://emlius.blogg.se
Postat av: Findus

Du är riktigt duktig på att skriva!

2007-08-04 @ 10:54:08
URL: http://tigerlove.blogg.se
Postat av: Babyfood

Visst är det sant det du säger, men jag kan inte låta bli att undra om du inte skulle skriva för dig själv? Även om ingen läste, eller kommenterade?
Självklart är poängen med att lägga upp det på nätet att någon skall kunna se, känna och kommentera. Men är det poängen med att skriva?

2007-08-04 @ 14:11:00
URL: http://babyfood.blogg.se
Postat av: Fredrik

Malin: tack! :)
Sara: tack! :)
Andrea: Tack :)
Sanna: tack, detsamma, fast bra dag så som klockan är nu :)
Lisa: Tack, som vanligt en snäll kommentar! :)
Emelie: lätt! :P fast då får du rösta rött.
Findus: oj, tack! :)
Tigerlove: Jag skulle inte blogga om INGENläste, men visst skulle jag hitta andra sätt att skriva på. Poängen med att utvecklas i skrivandet är att andra ska se och läsa, poängen med att skriva är att få ur sig det man vill säga.

2007-08-05 @ 15:05:17
URL: http://freddan888.blogg.se

Du tänker väl kommentera?

Ditt namn:
Glöm för fan inte bort mig!
Din E-postadress:

Din hemsida:

Dina åsikter:

Trackback