Fredrik - You ain't a beauty, but hey you're alright...

Då var det dags igen. Att ta mig själv i kragen och konfrontera mig själv i en intervju. Förra gången jag gjorde detta så tyckte jag det var något oerhört svårt att fe en intressant och flytande intervju med mig själv, då jag inte hade en aning om vad folk ville veta om mig. Om man intervjuar någon annan så har man oftast frågor man vill ha svar på, som man riktigt längtar efter att få ställa till personen ifråga. Men när man ska intervjua sig själv har man ju redan alla svaren, så man måste anstränga sig något oerhört för att lyckas plocka fram de rätta frågorna och samtidigt de rätta svaren, som tillsammans ska bilda någon form av intressant och mer än gärna underhållande text.


Senaste gången skrev jag om hur året 2006 hade flytit förbi, from my point of view. Den här gången ska ni få en djupdykning i mig som person. Jag ska ta er med på en upptäcksfärd djupt in i mina tankar och funderingar. Vilket är en otroligt skrämmande resa för så väl mig som er, kan jag tänka mig. Jag ska ställa mig själv mot väggen och riktit trycka på mina egna ömma punkter, gräva djupare än vad någon annan har gjort i mig. Tänk er en intervju med en blandning mellan programmet 60 minutes, Stina möter och Ett herrans liv. Det är i alla fall där jag vill - och ska - sikta.

I hopp om att ni läser från första till sista ordet så tycker jag vi tar och sätter igång nu. Koppla bort allt annat och låt er hanföras (nåja) av vad jag har att bjuda er på. För jag ska precis öppna en påse lördagsgodis åt er, utan de äckliga bitarna som brukar ligga kvar själva i botten och som man frågar sig varför man köpte.

 
 

Det är i mitten av augusti och ute ligger molnen tjockt på himlen. En sommar till är snart över lika fort som den kom någon gång i mitten av maj. En sommar där solen har - lite ironiskt nog - lyst med sin frånvaro. Det är en vanlig söndagseftermiddag och helgen är snart över, ute syns inte en enda människa till. De befinner sig väl på IKEA som de flesta andra svenskar en molnig söndagseftermiddag i augusti, alternativt framför tv:n.

Själv ska jag intervjua honom - mig själv.

Jag drar mig lite för att börja, men så låter jag tillslut mina fingrar börja glida över tangentbordet. Här nedan följer en intervju med mig själv - Fredrik. Brutalt ärlig, sådan.

Varför sitter du som en annan nedhasad degklump i sängen?

- Hej på dig också? Därför att jag degat till mig lite under sommaren, om du nödvändigtvis måste ha svar på en så osubstansiell fråga.

Ja, det måste jag nödvändigtvis ha, dessutom är du obligated att svara på alla frågor jag ställer till dig, serru. Vad är ditt fullständiga namn?

- Sven Åke Fredrik. Men mitt tilltalsnamn är Fredrik, så don`t you go calling me Sven eller Åke eller Svenne eller gud vet vad för konstiga nicknames du kan koka ihop.

Du gillar inte dina andranamn va?
- Nej.

Varför?
- Därför att jag finner dem helt otroligt omoderna.

Tänk om någon som läser den här intervjun heter Åke eller Sven?
- Då ska de ha kredd för att de stått på sig och inte bytt. Hade det vart jag hade jag nog ansökt om namnbyte ASAP. Men så är jag ju som jag är.

Sannerligen... Du föddes förtidigt och du fick tillbringa din första tid i livet instoppad i något som kallas kuvös. Tror du har fått men pga detta?
- Mycket möjligt. Eller ja, ett uppenbart men har jag ju absolut fått, nämligen min brist på perfect eye-sight.

Du har alltså nedsatt syn?
- Ja.

Men du bär aldrig glasögon?
- När jag var liten gjorde jag det, men ju äldre jag blev ju mer kom vi fram till att de faktiskt inte hjälpte så mycket, då mina muskler som håller fast ögonen valde att agera som en apa på crack. Nämligen skaka, vilket i sin tur gjorde att mina ögon har haft små små skakningar under hela min uppväxt. Detta har i sin tur gjort att jag har haft svårt för bollsporter och anant som gäller saker som rör sig.

Hur var det i skolan då, blev du mobbad?
- Jag har alltid hammnat i klasser där de har accepterat att jag haft dålig syn. Vilket för mig har vart en enorm trygghet. Man ser ju vissa som tyvärr blir råmobbade för att de sticker ut lite, exempelvis de som har glasögon eller är handikappade på andra sätt. Visst har jag fått många gliringar från idoter i andra klasser så som "glasögonorm" med mera, men jag har alltid blivit försvarad och söttad av mina egna klasskompsiar, så sånt där har jag bara skakat av mig. Men jag har haft tur som hamnat i bra klasser, för skolan kan verkligen vara en hård värld för många.

Men du har ju faktiskt gjort en ögonoperation, hur var det?
- Ja, som jag sa så var mina muskler som håller i ögonen lite ojämna, så mina ögon har haft små små skakningar. När jag var 14 år fick jag göra en operation där man gick i och stramade åt de musklerna som håller fast i ögat, vilket har resluterat i att de nu är så gott som skakfria. Och de som känner mig säger att de inte ens tänker på det längre. Dessutom har jag fått bättre känsla för saker som rör sig snabbt och kan idag hålla på med bollsporter utan att suga helt.

Befriande?
- Ja, faktiskt. Dessutom så innebär detta att jag nu nog kan skaffa glasögon som faktiskt kommer ge mig bättre syn. Så jag är nöjd. Har dock inte införskaffat mig några än. Jag är helt stum inför vad läkare kan göra idag alltså. Det är för sådana här saker jag inte har något emot att betala skatt, då jag vet hur många liv som underlättas, tack avre vår enormt skicliga sjukvård. Jag är tacksam till alla som bidragit till att jag kunde genomföra den här operationen, då den nog vart grymt dyr att betala själv.

Okej, skatter ja? Du är för Sveriges höga skattetryck?
- Ja, absolut. Om man ser till hur lite vi egentligen betalar och vad vi får för pengarna så är det otroligt.

Du är alltså en Sosse?
- Jag är en höger-sosse, ja.

Vad fan är en höger-sosse?
- En högerlagd Socialdemokrat. Jag delar många idéer med moderaterna bland annat. Men absolut inte allt.

Varför kan du inte bara välja antingen eller?
- Därför att jag är en blandning. Jag brukar säga att jag är mer röd än blå, men mest lila.  

Du är barnsligt kär i lila eller hur?
- Haha ja, älskar den färgen. Även rött och blått är favoriter. Men mest lila. Jag är kanske den enda som blev lite besviken då Färjestads BK bytte bort sina lila matchdräkter. Även om de nya är grymt snygga de också.

Du ser sliten ut.
- Ja, jag känner det jag också, vilket är en av anledningarna till att jag väljer att inte publicera en tillhörande bild, till den här inervjun. Dessutom finns det så många snyggare människor att titta på än mig. Därför tänker jag publicera en bild på Fredrik Ljungberg istället.

Du tycker alltså att Fredrik Ljungberg är snygg?
- Ja. Det erkänner jag. Honom skulle jag kunna tänka mig att ligga med faktiskt. Det skulle ju vara en massiv fjäder i hatten och efteråt kan jag släppa diverse böcker om vår "romans", samt "tala ut" i skvallertidningar om hurvida han var en bra eller dålig älskare och på så sätt tjäna vidirigt mycket pengar.



Du vill alltså ligga med män?

- Nej, jag vill ligga med tjejer. Men jag kan erkänna att Ljungberg är tillräckligt snygg för att liggas med. Där med inte sagt att jag vill ligga med honom. Jag låter mig bara inte hämmas av att vara genomhetro och inte ens kunna erkänna att en kille kan vara snygg. Precis som en tjej kan vara snygg. Men nej, jag vill inte och kommer aldrig ligga med en kille. Killar är ju äckliga egentligen, kan faktiskt inte förstå att ens tjejer finner killar attraktiva. En tjej är vackrare än en kille, i grund och botten. Ni ÄR det vackrare könet, tjejer. Bli lesbiska!

Vem vill du ligga med då?
- Många. Men va fan, det vill väl alla? Sen hurvida man får eller inte får ligga med dem är ju en annan sak.

Ligger du runt?
- Du är störd. Nej, jag ligger inte runt, vad fan menar du med att "ligga runt" förresten? Sluta ställa så larviga frågor.

Vi låter ditt svar tala för sig själv.. Är du singel?
- Ja. Men jag skulle gärna byta bort det epitetet snart. Jag är olcykligt kär i ingen speciell just nu, för att vara lite Virtanen:sk.

Så du har ingen på g? Det ryktas ju om någon tjej du har dansat med?
- Nej, jag tror inte det är något där, vi klickar helt enkelt inte tillräckligt bra. Jag kan aldrig vara ihop med någon som är för olik mig, som inte delar många av mina intressen. Vilket gör det extremt svårt för mig att hitta någon, då det jag är så störigt speciell. Det slutar alltid med att jag letar fel hos de som kanske gillar mig och på så sätt rättfärdigar varför jag inte kan vara ihop med dem. Det ska dock sägas att det inte hör till vanligheterna att jag träffar någon. Jag tror jag är för oatraktiv på marknaden, det finns för många som överglänser mig helt enkelt. Dessutom måste man lära känna mig, för att kunna älska mig. Vill jag tro.

Så du har alltså ingen på g?
- Svar nej.

Om du fick välja mellan brains och beauty hos en tjej, vad väljer du?
- Går inte. Jag kan faller för en persons personlighet först och främst. Då spelar liksom brains och beauty ingen roll. Så länge man känner att den tjejen är allt man vill ha och leva för så är jag nöjd.

Du är en sucker för draman.
- Ja, det är överlägset min bästa kategori gällande filmer. Även humor och välspelade thrillers älskar jag. Några av mina favoritfilmer är About a boy, Pretty Woman och The Game.

Vad skulle filmen om ditt liv heta?
- Fredrik. Med taglinen:  You ain't a beauty, but hey you're alright...

Bara Fredrik?
- Japp! För det är ju jag - inget är mer jag än mitt namn. Som jag för övrigt älskar. Det är världens snyggaste killnamn.

Varför den taglinen?
- Därför att den beskriver min syn på mig själv väldigt bra. Jag är ingen skönhet, men jag duger. Hämtad ur Bruce Springsteens låt Thunder Road. Som för övrigt skulle vara soundtracket.

Deep shit du...
- Jag vet...

I alla fall... Du tog studenten i somras, är du värd dina betyg?
- Ja, det är jag nog. Är helt sjukt nöjd med mina betyg då jag gick ut med ett snitt som nästan nådde upp till 17.65. Och hade bara tre stycken G:n, vilket var i matte a, b och c. Resten var VG:n och MVG:n. Så jag är nöjd, helt klart.

Du fick hålla avslutningstalet. Var du verkligen värd att hålla det?
- Lätt! Jag är bäst.

Du kom in på Växjö Universitet men tackade nej, varför?
- Därför att jag inte är mogen för att plugga vidare än. Ska jobba i ett år nu och kasnke resa lite. Om någon rolig vill hänga på.

Varför törs du inte resa själv? Du är en fegis!
- Därför att jag tycker bättre om att vara två. Och just nu har jag ingen rolig som kan resa med mig.

Du har aldrig träffat din bästa vän, varför?
- Därför att vi har under flera års tid lärt känna varandra över nätet. Och vi bor osannolikt långt ifrån varandra. Någon dag lär vi ses, men inte än. Många tycker detta kanske är vädligt konstigt, men man lär verkligen känna varndra riktigt bra om man aldrig träffats. Både jag och hon har kommit fram till att vi aldrig vart så bra vänner om vi bott på samma ställe. Kanske hade vi aldrig ens lärt känna varandra. Så jag tycker att internet ÄR ett bra ställe att skffa nya vänner på, inte minst genom bloggarna där man kan hitta personer som man delar intressen med.

 Beskriv ditt nuvarande leverne.
- Okreddigt och sömnigt. Jag kliver upp 05.45 varje morgon och kommer hem till halv sex, ibland halv sju. Det är sjukt. Vi människor jobbar för mycket och det säger jag inte utav lathet, utan för att det är sant. Men tyvärr även nödvändigt.

Beskriv dig själv med tre ord.
- Snäll, rolig och glömsk. Något så in i norden glömsk är jag.

Vad är fördelen respektive nackdelen med att vara dig?
- Fördelen är att man i alla fall får chansen att förstå hur jag tänker. Nackdelen är väl att man får stå ut med resten av mig.

Hur vill du att världen ska komma ihåg dig?
- Jag vill inte att den ska komma ihåg mig. Det finns så mycket viktigare saker att komma ihåg, som förintelsen, Springsteens alla verk, att George W Bush är tidernas värdelösaste pressident och att den bästa tv-serien genom tiderna är Seinfeld.

Senfeld är verkligen din favoritserie?
- Älskar den. Hel den seriens koncept är lysande. Jag är väldigt mycket Seinfeld:ig. Det kan ju fungera som en varning eller kanske som ett tips, om hur jag är. Gillar ni Seinfld gillar ni nog mig.

Är du en älskvärd person?
- Det vet jag fan inte. Borde jag sträva efter att vara det?

Ne, nödvändigtvis inte. Men något som slår mig är att du svär ofta, varför?
- Det är ett sätt att förstärka, som jag gillar. Det har absolut inget med att jag skulle ha ett smalt vokabulär och göra. Jag anser mig ha ett väldigt välutvecklat sådant och nevandrar mig ofta med ord som egentligen är onödigt ovanliga.

Mest användbara ordet du vet om är?
- Svårt du, men jag vill nog påstå att det är; fiktiv. Jag älskar det ordet. Iof kanske det inte är så användbart, men vilket ord det är i alla fall. Fiktiv.

Hur fiktiv är du?
- Jag är inte fiktiv alls, en mer äkta person än mig hittar ni inte. Eller något...

Om du dog, vad skulle det stå på Aftonbladets förstasida?
- Linda Rosing talar ut: Jag åt mitt eget hår.

Inte ens en notis alltså?
- Nä, det tror jag inte. Visst är det en en sjuk värld vi lever i?

Vem beundrar du mest?
- Fredrik Wikingsson . Utan tvekan.

Hur mycket har han betytt för dig?
- Otroligt mycket. Utan Fredrik hade jag förmodligen inte vart den jag är idag. Jag anammade honom som min största förebild i högstadiet, precis då jag försökte hitta vem jag var. Och någonstans kunde jag se likheter mellan mig och honom, så på den vägen är det. Han betyder fortfarande mycket. Helt klart.

Var så här avslutningsvis lite självkritisk, tack!
- Jag törs aldrig ta kontakt med en tjej jag gillar. Så allt ligger på tjejernas planhalva. Det är inte så bra egentligen.

Är du nöjd med hur den här intervjun har turnat out?
- Tja, det är ca: 10% chans att jag är nöjd? Jag låter det tala för sig själv.

Vad vill du så här avslutningsvis säga till de som läst ända hit, ordet är fritt.
- Här skulle jag ju kunna vara sådär jobbigt Elin Ek:ig och saga "ta ingen skit", men va fan det orkar jag inte. Så jag nöjer med en talande tystnad istället.


Kommentarer
Postat av: ~Johanna~

Nice :) Oj, den var lång ;) Ska läsa den senare ikväll :D

Postat av: Bella

Klart en av de basta intervjuer jag last skulle jag tro, underhallande, rolig, kvick, arlig. Well done mister :)

2007-08-12 @ 17:58:14
URL: http://bellish.webblogg.se
Postat av: Lisa

Håller med Bella! Sluta tracka dig själv hela tiden Fredrik, du skriver ju som en gud!

2007-08-12 @ 18:10:15
URL: http://fashiongeek.tjejsajten.se
Postat av: Malin

Very good! =)

2007-08-12 @ 18:25:03
URL: http://malapala.blogg.se
Postat av: Anna

Du skulle kunna få en karriär inom journalistiken! Du är grym!

2007-08-12 @ 19:35:14
URL: http://annimoll.blogg.se
Postat av: Isabell

Mycket trevlig (och rolig!) läsning. Jag skrattade till och med högt emellanåt =)

2007-08-12 @ 19:41:27
URL: http://bellski.blogg.se
Postat av: Anonym

Lite too much for me...

2007-08-12 @ 20:37:42
Postat av: Jenny

Det här var underhållande läsning!
Mer sånt här för det gör du allra bäst!

2007-08-12 @ 22:05:24
URL: http://yenny.tjejsajten.se
Postat av: mqlin

väldigt sweet!

2007-08-12 @ 22:06:46
URL: http://mqlin.blogg.se
Postat av: vanda

olyckligt kär i ingen speciell. Hallå ska vi bilda klubb. alternativt nån förening. daaaamn it.'
du satt orden i min mun eller va man brukar säga.. gräjt .

2007-08-12 @ 22:39:50
URL: http://metrobloggen.se/vanda
Postat av: Morran

Någon skrev här att du skulle kunna få en karriär inom journalistik. Jag ser det som lika självklart som att MODO är Sveriges bästa hjältar. Du ska satsa på skrivandet, och inte bara journalistik utan ge ut böcker. Romaner, kåserier, humor, you name it. Helt magisk läsning, så underbatt roande att man (jag som själv vill jobba som journalist i framtiden) blir grymt avundsjuk samtidigt som jag skrattar åt din klockrena, rappa humor och förmåga att lyckas väga rätt vad gäller hur mycket privat/personligt som ska tas med. Skriv en bok nu, och ge den till Bossen när han kommer hit. Kan han bara läsa svenska ska du se att han kommer tacka dig med egna personliga spelningar i ditt vardagsrum.

2007-08-13 @ 01:35:16
URL: http://remrem.blogg.se/morran/
Postat av: Andrea

du skriver så jäkla grymt, jag menar nästan så att jag skulle tro att det var jag som intervjuade dig :) OCH då är det bra

2007-08-13 @ 07:57:05
URL: http://andreaepalmqvist.blogg.se
Postat av: Lian

Du skriver så bra! :)

2007-08-13 @ 12:23:30
URL: http://metrobloggen.se/lian
Postat av: Emma

Väldigt intressant med en intervju! Du skriver jävligt bra, du kommer förmodligen att bli journalist eller nåt!

2007-08-13 @ 13:06:14
URL: http://emmaahh.blogg.se/
Postat av: Sara

Som alla andra har sagt, så är du helt otrolig med penna och papper. När du ger ut en bok kan du lita på att många kommer köpa den, din blogg är beroende framkallande, på ett bra sätt. :)

2007-08-13 @ 14:13:03
URL: http://kohlmark.blogspot.com
Postat av: K

Rolig intervju Man kan nästan tro att du har dubbel personlighet.. :)
skoja.. men jättebra!

2007-08-13 @ 16:19:22
URL: http://allyoupeople.blogg.se
Postat av: Malin

Din tagline tagen från thunder road minsann.

2007-08-13 @ 16:55:52
Postat av: Babyfood

Skitbra. Lätt i klass med Strage (och det vill inte säga lite, i mina ögon)!
Någon gång skall jag också försöka mig på det här..

2007-08-13 @ 17:09:25
URL: http://babyfood.blogg.se
Postat av: Fredrik

Johanna: Lite lång ja :P
Bella: oj, tack... snällt sagt! :)
Lisa: Tack! :)
Malin: Tack! :)
Anna: Nu ska vi inte ta i för mycket väl :P men tack som fan! :)
Isabell: Vad bra att du fann den underhållande :D tack!
Anonym: Jasså du... Ja man kan ju inte glädja alla...
Jenny: Du är för snäll, tack! :)
MQlin: Tack du! :)
Vanda: Lätt! Pax att vara klubbledare! :D
Morran: Oj, alltså.. tack! Jag blir mållös, vad snällt sagt :) hoppas kan man ju alltid göra :)
Andrea: haha vad bra då :D tack tack.
Lian: Tack! Man försöker så gott man kan :P
Emma: Man kan ju alltid hoppas! :) Tack.
Sara: men vad snälla alla är :) tack, sara. om jag släpper bok så ska jag meddela det ;)
K: haha kanske jag har ;) Tack!
Malin: Japps japps :)
Habyfood: Oj, tack, strage är ett tungt namn ju! :) ja försök du, tror du grejar det minst lika bra :)
TACK som fan alla ni! Ni är så sjukt snälla alltså :)

2007-08-13 @ 18:35:34
URL: http://freddan888.blogg.se
Postat av: Jessica

Sjukt underhållande intervju! Men hädanefter komma jag bara tänka på att du vill ligga med Ljungberg. Haha.

2007-08-15 @ 00:01:40
URL: http://jessipessi.blogg.se

Du tänker väl kommentera?

Ditt namn:
Glöm för fan inte bort mig!
Din E-postadress:

Din hemsida:

Dina åsikter:

Trackback