Let's dance in style, let's dance for a while...

Let us die young or let us live forever

We don't have the power but we never say never

Sitting in a sandpit, life is a short trip

The music's for the sad men


En riktigt vacker vers från Alphavilles underbara låt Forever Young. En låt som jag fullkomligt älskar från tårna ända ut i fingerspetsarna. Varje gång jag hör Marian Gold's /minns inte hans riktiga namn) stämma sjunga "Let's dance in style, let's dance for a while" så njuter jag. Det är så vackert så det knappt går att sätta ord på det.
Att dansa i stil. Samtidigt som man låter heaven wait. Det finns så mycket mer att göra. Så mycket mer att se. Sen när de sjunger strofen "Let us die young or let us live forever" känns allt så slående.
Det är antingen eller.
Ska vi leva så ska vi leva för evigt, annars kan man lika gärna dö ung.
Och det finns något vackert i det.

Forever young, I want to be forever young

Do you really want to live forever, forever and ever

Forever young, I want to be forever young

Do you really want to live forever? Forever young


Och när refrängen dyker upp så kan jag inte göra annat än att blunda och lyssna.
Bara låta orden sjunka in.
Att vara för evigt ung.
Det som sägs vara den bästa tiden i livet. Man är oövervinnerlig och kan göra allt och har hela livet framför sig. Utan en tanke på ålderdomshem, rullatorer och pension.

Det känns så vackert att kunna vara ung och blind för åldern. För hur den varje år förändrar oss så väl som människor som vårt yttre.
Men någonstans tror jag att man alltid kommer vara för evigt ung. I alla fall om man om hittar den rätta. Så spelar inte det yttre någon roll.
Man är vacker i den andras ögon ändå.
Man är båda två för evigt unga.
Precis som dagen man träffades.

Youth Group gjorde en cover-version av låten till tv-serien OC. Och det säger nästan allt. Vi vill vara unga. Vi vill vara OC-unga.

Jag tillhör nog det som kallas OC-generationen. Vi unga som har stora drömmar och mål och som vi vill förverkliga dem snabbt.
Vi är den bortskämda generationen. 
Som alltid fick det vi ville ha. Fast ändå inte. 
Vi är genrationen som fick och fortfarande får höra att vi ska vara tacksamma för allt. Vi är genrationen som ska inse hur bra vi har det jämfört med våra föräldrar och våra far- och morföräldrar. 

Vi är unga. Och med ögonen på målet högt där uppe. 
Vi är generationen som har bäst förutsättningar för ett bra liv.
Vi vill ha ett bra liv. Där vi kan vara evigt unga.

Ingrepp här och där. Vitare tänder och skönhetsprodukter.
En slappare och yngre lagd mentalitet. En mer "njut av livet".

En låt oss dansa i stil-menalitet.
Och.
Jag tycker det är sådär vackert av oss.
Evigt unga. Du och jag. Vi.
Det är vår generation i ett nötskal.

Och vi älskar det. Vi ska älska det.
Med all rätt.

Forever young, I want to be forever young .


Vi vill njuta av vad livet har att ge. Och vi är generationen som kan göra det.
Vi är generationen.
Den evigt unga generationen.

Tills vi dör.


Kommentarer
Postat av: Sara

Det känns speciellt.Att stå där i duschen och höra hur mobilen piper -sms. Och det är från dig! Ivrigt kan jag inte vänta längre utan måste läsa texten du precis publicerat. Inte för att jag förväntar mig det bästa men jag vet att jag inte kommer att bli besviken. Evigt ung. Jag vill verkligen vara forever young. Och jag tror även att läsare, gamla som unga håller med i den frasen. Du klockade rätt fredrik. Du fick mig, efter den där långa natt-duschen att känna även om livet känns riktigt hårt, och det är bara en ända uppförsbacka så fick du mig att just nu i kväll sätta på låten "forever young" och låta texten och dess betydelse bara sjunka in. För att vi är just evigt unga.Tack!

Postat av: Lian

Hade jag redan sagt att jag tycker att du skriver på ett underbart sätt? Jag höll andan från första bokstaven till den sista punkten.
Jag håller med dig totalt när det gäller det här inlägget, vi kommer nog alltid vara "forever young". Tack för en bra blogg.

2007-08-31 @ 08:29:09
URL: http://metrobloggen.se/lian
Postat av: kim

har du köpt denna sidan elelr varför är du med på första sidan nu :P? lite nyfiken

2007-08-31 @ 10:32:47
URL: http://kimj.blogg.se
Postat av: Laura

Tack för det här inlägget, Fredrik. Jag vågar mig nog på att säga att det är bland det bästa jag läst av dig. Du prickar rätt med varje mening, varje ord och jag vill inte att det ska ta slut. Du borde bli publicerad på en större arena, så är det bara. Ha en fin helg.

2007-08-31 @ 10:47:14
URL: http://laura.webblogg.se
Postat av: Annelie

Det där var verkligen bra skrivet. Jag älskar också den där låten.

2007-08-31 @ 12:47:02
URL: http://anneliten.blogg.se
Postat av: Sara

Vilken jättemysig text du skrivit. Låter finns på min dator och spelas med jämna mellanrum! Javisst, jag skrev nåra stycken små texter till skoltidningen. Jag tänkte faktiskt på det här om dagen att du borde varit med! :)
Är du utgång som gäller ikväll för herrn? Jag såg dig allt flasha förbi på dansgolvet här om helgen! :D

2007-08-31 @ 16:49:26
URL: http://saratapper.blogg.se
Postat av: Fredrik

Sara: Sara, det var precis SÅDÄR jag ville att texten skulle nå ut! :) Och tack som fan själv! Kramar
Lian: oj... tack! :D Men bäst du andas så du kan fortsätta läsa ;)
Kim: Köpte? Nejdå nejdå. Jag har typ frågat om att få vara på bild där... :)
Laura: Alltså... TACK! Betyder mkt att du säger så, då du är en av de bästa blogagrna enligt mig =) och så väl du som jag borde vara på en större arena, speciellt du!
Annelie: Tack! :D
Sara: Tack tack :). Ja, jag borde ha vart med där... Hade vart kul. Nej, tyvärr inte utgång ikväll. har huvudvärk så jag står över. haha hoppas jag inte skämmde ut mig allt för mkt då ;). Men säg hej nästa gång, det är roligare så :D

2007-08-31 @ 21:55:24
URL: http://freddan888.blogg.se
Postat av: Lisa

Skrev en analys av den låten för ett tag sen. Känns sjukt att mina tankar i stort sett var likadana. Låten är så uunderbar att det ofta kommer en tår, men jag skäms nästan lite för att jag gillar Youth Groups version bättre. Antar att jag har lite för mycket av OC över mig!

2007-09-01 @ 23:10:58
URL: http://fashiongeek.tjejsajten.se

Du tänker väl kommentera?

Ditt namn:
Glöm för fan inte bort mig!
Din E-postadress:

Din hemsida:

Dina åsikter:

Trackback