Varning för gubbväldet på SVT

Herregud, kan alla sluta vara så jobbiga i strävan efter jämnställdehet. Ja, vi ska ha jämnställdhet. Alla ÄR lika värda, män som kvinnor. Men ibland går det till överdrift. Läs Aftonbladets Karolina Fjellborgs krönika om hur SVT har för många män som framståeende TV-profiler.

Okej, ska vi enas om att problemet ligger inte i att det är för många män. Problemet ligger i att det finns för få kvinnor som faktiskt är riktigt bra programledare. Absolut inget ont om kvinnor med det uttalandet, jag ser gärna att det kommer fler kvinnor i framstående programledarjobb på SVT. Men då måste de vara bra också.

För om sanningen ska fram så finns det absolut väldigt få bra kvinnliga programledare. De som är bra har redan framstående programledarjobb, helt enkelt.

Det roligaste är alternativen hon lägger fram för vilka kvinnor som borde få mer framträdande roller. Bara en av dem kan jag instämma i och det är Anna Mannheimer. Det som gör mig mest irriterad är att hon på allvar föreslår Sanna Bråding... Smaka på det. Sanna Bråding av alla människor... Ni minns hon som tillsammans med Mogge ledde Idol här om året. Ni vet hon som var så usel att man övervägde att stänga av tvn... Mm precis, hon.

Så för att knyta ihop det här så kan vi väl enas om att det absolut behövs fler kvinnor, men då får de se till att faktskt bli bättre på sina jobb. För jag väljer i alla fall Anders Lundin på Allsången tre miljoner gånger hellre än Sanna Bråding.

Och att hon ens föreslår att kvinnor ska sluta betala TV-licensen i protest är enbart skrattretande.

Tack för mig.

Kommentarer
Postat av: Du vet vem

"Problemet ligger i att det finns för få kvinnor som faktiskt är riktigt bra programledare." Va? Om det redan fanns många bra kvinnliga programledare skulle det ju inte finnas något problem(!)... Problemet är ju att de (kvinnorna) inte får chansen eftersom att SVT väljer att ge jobben till manliga förmågor. Right?

2007-07-24 @ 19:23:08
Postat av: a.k

det tragiska är ju att det ALDRIG skulle komma lika mycket folk till t.ex Allsången om en kvinna ledde det.
Hela konceptet bygger ju på att tanter, fjortisbrudar och småbarnsmammor ska komma för att titta på någon skojfrisk man som sjunger halvfalskt och ställer dåliga frågor till tittarna.
Det skulle ju aldrig komma en massa män, pojkar och gubbar för att kolla på ngn töntig tjej som larvade sig med husbandet och svenska halvkändisar.

Postat av: eremo

män har hjälpt män i alla tider, det är dags att vi kvinnor hjälper fram varandra oxå.
det här är verkligen diskussion vi skulle kunna ta nån dag öga mot öga, men här blir det inte. dessutom är Karolina kompis med min kompis, bara så du vet!

2007-07-24 @ 22:50:49
URL: http://eremo.blogg.se
Postat av: Anonym

Jadu, Fredrik... Du är mer korkad än jag trodde!

2007-07-25 @ 12:56:31
Postat av: Per

KAROLINA FJELLBORG!

2007-07-25 @ 12:59:56
Postat av: Sofia

Du tycker Anna Mannheimer är bra och Sanna Bråding är dålig. Jag tycker samma sak, men vad tycker du om de resterande 6 personerna hon föreslår? Vad är det för fel/rätt med dem? ;)

2007-07-25 @ 13:50:28
URL: http://lillasystern.wordpress.com/
Postat av: Fredrik

Du vet vem (Lord Vol...): Alltså, hur menar du när du säger få chansen? Menar du att de ska få ett eget program eller att de ska få ta hand om en storsatsning? För alla kvinnliga programledare måste ju visa att de är bättre än vad det programet de har fått är. Sen tycker jag att FLER kvinnor borde få chansen att BLI programledare. För dt jag syftade på när jag skrev "Problöemet är att det är för få bra kvinnliga programledare" så syftar jag på de nuvarande som HAR ett åprogram, där de inte visar tillräckligt mycket för att få en storsatsning. Så jag är INTE emot att fler kvinnor ska få chansen att bli programledare. Och det jag menar är att jag tycker att de kvinnor som redan är programledare för mindre program måste visa mer i många fall för att få leda ett program, som till exempel Allsången.
AK: Precis, det beror nog på vem det skulle avra som tar över. Om någon tjej som kan sjunga och ÄR en bra programledare tar över, så tror jag faktiskt inte att det skulle bli sånt ramaskri.
Eremo: Män har absolut hjälpt män, i alla tider och DET är fel, det är dessutom inget jag stöttar. Jag tycker att kvalifikationer SKA gå före kön. Vi får absolut ta det här öga mot öga :) det är dessutom lättare så, mindre missförstånd. Coolt för din kompis, Karolina brukar skriva vettiga saker, och är dessutom duktig :)
Anonym: Trevligt trevligt.Synd att du inte står för din åsikt då.
Per: Sluta använda versaler. Helt onödigt i det häör läget, bara för att påpeka att jag aksnke har stavat hennes efternamn fel. Och nu har jag rättat.
Sofia: Jag tycker Anna är lysande. Hon ahr det där som en programleare ska ha, älskar Popcorn.
Gunanrsson är rätt okej, faktiskt, hon kan absolut bli riktigt bra. henne kan jag också tycka biorde få ett större program. Månson Colt... henne tycker jaginget vidare om, har sett henne lite bara iof, men hon imponerade inte helt enkelt. Vissa gillar man abra inte. Rundström har ju ett stort program, Gomorron Sverige är väl stort? Och hon är helt okej. Dessutom ledde hon ju Val-programet. Linda gör det okej, men hon har för lite utstrålning, man blir inte tillräckligt intresserad då hon pratar. Dettsamma gäller henelna. Axsell har jag svårt och se i något annat program än just ett fråga doktorn, där hon sitter med en liten panel. kan inte se henne i en stortsatsning. Hopaps du är nöjd :) men som sagt, alla tycker vi olika.

2007-07-25 @ 15:56:26
URL: http://freddan888.blogg.se
Postat av: Du vet vem


AVADA KEDAVRA!
puss.

2007-07-25 @ 16:44:43
Postat av: Fredrik

Du vet vem: okeeej... haha puss dig också!

2007-07-25 @ 18:01:03
URL: http://freddan888.blogg.se
Postat av: Maria

Det var jag som var anonym. Men mitt namn försvann...?

2007-07-25 @ 19:29:22
Postat av: Fredrik

"Maria": Okej, bra att veta "Maria"...

2007-07-26 @ 17:38:22
URL: http://freddan888.blogg.se

Du tänker väl kommentera?

Ditt namn:
Glöm för fan inte bort mig!
Din E-postadress:

Din hemsida:

Dina åsikter:

Trackback