Kvinnor: 1. Män: 364?

Vilket jäkla samhälle vi lever i. Där vi måste ge kvinnorna en egen dag. Varför ska man egentligen behöva ge kvinnor en egen dag? Borde inte män ha en egen dag?


Nej, männen ska inte ha en egen dag.


Vi har ju tydligen 364 dagar om året. Så då kan vi väl avvara en dag åt er. Ni tjejer. Ni kan få en helt egen dag. För att visa att vi respekterar er. Så ger vi er en egen dag. Er alldeles egna. Yupp, all yours. En dag. På ett helt år. Känns det bra?


Om jag vore kvinna skulle jag inte vilja ha en dag, som ska vara kvinnornas dag. Förlåt om jag låter radikal nu. Eller kanske låter nedvärderande mot kvinnor. Men jag har full respekt för kvinnor. Utan kvinnor skulle världen falla samman.


Men. Om jag vore kvinna skulle jag som sagt inte vilja ha en dag. Jag skulle fan vilja dela de 365 dagarna med männen. Inte bara ha en.


Visst respekterar jag er den här dagen. Precis lika mycket som jag respekterade er igår. Och som jag kommer göra imorgon. Jag respekterar er precis lika mycket idag som jag gör de övriga 365 dagarna. För det tycker jag känns bättre. Att man visar respekt för kvinnor hela året, istället för att man bara har en dag då man på något sätt ska vara extra "snälL" mot kvinnor/tjejer.


För kvinnor är precis lika värda som män. Vi behöver varandra.


Män behöver kvinnor och kvinnor behöver män. In one way or another.


Rätta mig om jag har fel, men borde vi inte fokusera på att se till så vi inte behöver en Internationell Kvinnodag? Att det ska vara en självklarhet att man visar samma respekt mot kvinnor som män. Att vi är lika värda.


Men vill ni ha en egen dag, så visst, kör i vind! Personligen tycker jag det är lite nedvärderande mot så väl män som kvinnor att vi tvingas ha en speciell dag för något som borde vara en självklarhet, varje dag.


Det tycker i alla fall jag.


Kommentarer
Postat av: Lisa

Jag håller med dig fullständigt!

2007-03-08 @ 19:56:05
Postat av: Sara

"För kvinnor är precis lika värda som män" - ja, det är sorligt att det ens behöver konstateras.

Det handlar inte om att "man bara har en dag då man på något sätt ska vara extra "snälL" mot kvinnor/tjejer", utan att man genom Internationella Kvinnodagen ska demonstrera mot den orättvisa mot kvinnor som sker varje dag. Det är ingen som förväntar sig att man ska vara "extra snäll" just idag mot kvinnor, utan att alla människor idag ska tänka efter hur kvinnor behandlas VARJE DAG ÅRET RUNT... Det är iaf så jag tolkar det.

När det finns orättvisor måste man göra motstånd, och då är en internationell kvinnodag en bra början att få folk att börja tänka.

Postat av: Spanskmannen

Känns ganska meningslöst och ungefär lika fel som att bara mors dag skulle finnas men inte fars dag.

Känns lite samma sak som "Alla hjärtans dag". Då ska man tydligen vara extra snäll mot alla man tycker om under en dag, och idag på "Internationella kvinnodagen" ska vi tydligen uppmärksamma kvinnor och hur ojämnlikt samhället är. Vad är det tänkt att man ska göra under årets alla andra dagar då? Förtrycka kvinnor och hata alla andra eller? Att vara vänlig mot sin omgivning och jobba för jämnställdhet är väl något man ska syssla med året om eller? Folk måste väl förstå att detta är viktigt även om man inte ger det en egen dag, eller är folk inte så smarta?

Orättvisa mot kvinnor är bara ett av alla problem i världen, ska alla andra också få en egen dag då? En dag mot svält, en mot rasism, en mot det meningslösa våldet osv. man skulle snabbt kunna fylla upp ett år.

2007-03-08 @ 21:39:53
Postat av: Felicia

Håller med dej!

2007-03-08 @ 21:46:15
URL: http://feelicciaa.blogg.se
Postat av: Sara

Jag har aldrig tänkt på det från det synsättet, men nu när jag har läst det här, så håller jag med dig. Kvinnor och män är lika värda och vi ska dela på allt.

2007-03-08 @ 22:39:58
URL: http://sarakristina.blogg.se
Postat av: Kassandra

Hej Freddan!
Strongt och bra av dig att ta upp detta ämne!
puss o kram

2007-03-09 @ 14:12:51
URL: http://kassandra.blogg.se
Postat av: Alva

Fredrik!
Vill bara säga att jag älskade intervjun med dig själv! Pussinussi


2007-03-09 @ 14:19:54
URL: http://berthold.blogg.se
Postat av: Sanna

Jag vet inte, dagen kanske 'kom till' när det var väldigt mycket sämre jämnställt än i dag.
Och då hjälpte till på sitt sätt.

2007-03-09 @ 17:44:30
Postat av: Angelica Lindvall

Du har helt rätt! Internationella kvinnodagen känns förlegad och tråkig. Vi ska dela på alla dagar, kvinnor OCH män!

2007-03-09 @ 18:13:54
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Lisa

Har inte tänkt på det på det sättet, men visst helt sant! Trevlig helg förresten! :)

2007-03-09 @ 18:17:02
URL: http://minkusinmadagaskar.blogspot.com
Postat av: Fredrik

Okej, bäst jag säger något här. Först, tack för era kommentarer! Jag VET att kvinnodagen är till för att uppmärksamma det hela, men jag tycker egentligen det blir så jäkla sorgligt att vi ska ha en speciell dag. En dag på ett helt år. Då tycker jag man borde anstränga sig så det gäller 365 dagar om året istället.

Sarakristina:
Jag blir lite smickrad av att du fan min text bra och att du faktiskt fick ut något av den :) tack!

Kassandra:
TACK! :) puss på dig också!

Alva:
Haha ja, den var ju rolig :) tack och puss.

2007-03-10 @ 16:44:00
URL: http://freddan888.blogg.se
Postat av: Spirit

http://www.youtube.com/watch?v=D_LEQT3pTj8

2007-10-15 @ 02:16:29

Du tänker väl kommentera?

Ditt namn:
Glöm för fan inte bort mig!
Din E-postadress:

Din hemsida:

Dina åsikter:

Trackback