Det här är staden jag föddes i.

Jag lever i en mellanstor mellansvensk stad.
I mitten av vårt avlånga land. I alla fall kan man säga så.
Med nordeuropas största badhus. Och Ernst nakna fötter mot en matta.

Hjälmarens vatten. Skogarna vid Karlslund. Och Kilsbergen.

Ja, jag lever i en mellanstor mellansvensk stad.
Mellanmjölkens huvudstad. I mellanmjölkens land.
Långt bort ifrån Stureplans salonger. Men ändå så nära.

Med slottet som hjärta och svartån som pulsåder, så lever staden.
På sitt eget sätt. Likt en mellansvensk stad lever.
Med minnen av kex och skor.
Och en Svensson Svensson idyll som försvann för länge sen.

Någon säger hundratusen, andra säger mer.
Jag säger att det är lagom.
Och trots att den här tröjan är lite liten så är det ändå staden i mitt liv och den värld som jag begriper.

Ja, jag lever i en mellanstor mellansvensk stad.
Men ändå frågar jag mig om vi inte är värda mer än mellansvenska mellanmjölksliv i ett kallt land uppe i norr.
För det är klart att man längtar bort. Till nya aventyr.
Bort från den kalla mörka vintern och den tillbakadragna attityden.
Till städer med attityd, New Yorks rutiga gatunät och de gula taxibilar eller ängnlarnas stad där smogen ligger tjock och befolkningen är hellbound att förstöra sin kvinnliga befolkning.
Kanske har de städerna något att erbjuda mig.
Men jag vet inte alls. Inte förens mina fötter trampat det nya landets mark.
Om jag tar mig härifrån.

Ja, jag lever, bor och andas i en mellansvensk mellanstor stad.
Ingen skönhet, men jorå, den är väl okej.
Det är här jag vill stämpla ut den dagen mitt hjärta slår sitt sista slag.

Det här är staden jag föddes i - det här är Örebro.


Kommentarer
Postat av: Sara

Äckligt Fredrik. Ruskigt Fredrik. Fantastiskt Fredrik. Utomordentligt Fredrik. Fruktansvärt Fredrik. Jätte Fredrik. B R A . Du är ansiktet på min skrivmedalj i guld. BRA Fredrik.

Postat av: Angelica Lindvall

Östersund ligger i mitten av Sverige.. ;)

2007-10-04 @ 08:13:16
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Sandra

Håller med Angelica. Det finns dessutom en anledning till varför Medelpad (där bla sundsvall ligger) heter som det gör... :)

2007-10-04 @ 09:44:41
URL: http://sandrafackel.blogg.se
Postat av: malin

gud vad bra skrivet :)

2007-10-04 @ 11:33:19
URL: http://malinljunggren.blogg.se
Postat av: Lian

Bra skrivet, som vanligt :)

2007-10-04 @ 16:15:46
URL: http://metrobloggen.se/lian
Postat av: Sara

Din, som jag kallar, "vardagsbetraktelser" är så fina! Det är så roligt för du utveklar en personlig stil att skriva på. Jag kan inte beskriva den riktigt. Vacker men inte på ett mesigt sätt utan med lite edge. Meningar och ord ligger på gränsen till vad som är "tillåtet" i svenskan och balansgången för texten spännande!
Äsch, det var bra iaf! :)

2007-10-05 @ 12:52:43
URL: http://saratapper.blogg.se
Postat av: Fredrik

Sara: Taaaack :D du är så snäll sara :)
Angelica: haha neveeer! Sverige slutar vid sundsvall. :P
Sandra: medelpad, närke... same same jU!
Mqlin: oj tack :D
Lian: Tack tack! :D
Sara: Gud vad glad jag blir taaaack som faaaan sara :)

2007-10-07 @ 00:22:29
URL: http://freddan888.blogg.se
Postat av: Daniel

Ja, det här var en väldigt härlig text. Här har vi en som kan sin tomas andersson wij...

2008-11-29 @ 15:09:03
Postat av: Fredrik

Daniel: absolut! älskar TAW:en :) skrev denna samtidigt som jag lyssnade på hans låt, ville göra en text med samma grund som den för jag tyclte den var så bra, fast vinkla den mer mot Örebro :)

2008-11-30 @ 11:34:41
URL: http://freddan888.blogg.se/

Du tänker väl kommentera?

Ditt namn:
Glöm för fan inte bort mig!
Din E-postadress:

Din hemsida:

Dina åsikter:

Trackback