Myggan - lite av en besvikelse?


Somliga tyckte serien var en succé och andra ett misslyckande. Men allt är ju relativt som vi alla - så klart - känner till. Dessutom handlar det om vilka förväntningar man har.
Många förväntade sig en renodlad tecknad humor-serie på äkta South Park-manér. Men det kunde man nästan gissa sig till att det inte skulle bli.
South Park är så otroligt svårt att lyckas efterlikna, då programmet är lysande på ett så unikt sätt.

Myggan är ingen renodlad humor-serie i alla fall. Det är en vanlig serie med inslag av humor och satir. Och om man ser på serien from that point of view så var serien väldigt bra. Väl tecknad och väl gjort manus, trots allt.
Även om den tenderade att skrika "hej vi kan säga kuk och fitta hur mycket vi vill" lite för ofta.
Men man måste ta det med glimten i ögat.
Jag klarar inte alla som skriker att det här dåligt för barn och att Filip och fredrik är förebilder. Speciellt inte då serien inte är ämnad för barn. Där av den sena sändningstiden. 

Kanal 5 skriver så här om programmet i alla fall:
"Programmet om Myggan är en smart samtidsberättelse med fokus på osannolika och fantastiska händelser i Myggans vardag. I serien stöter vi på en parad av kända människor som sina animerade alter egon".

En väldigt korrekt beskrivning. För om man tar den för det som står där så blir man inte besviken, men tror man att man skulle få ett svenskt South Park så blir nog mäkta besviken. Även om man har svårt för lite lätt vulgära ordväxlingar och animerade situationer. Det förekommer många "fula" ord och barnförbjudna scener, men som sagt, tar man det med glimten i ögat och inte låter det vulgära ta över så gömmer sig en smart serie.
Där mycket är genomtänkt.
På ett korrekt Fredrik och Filip-manér.

Jag ger serien godkänt.

Det är långt ifrån det bästa de skapat (Grattis Världen är det bästa!) men väl en smart serie.

Det som gör mig mest irriterad är alla moralkakemänniskor som satt och spydde galla över serien INNAN den sänts. Det är ju inte ens trovärdigt att göra det. Jag hatar folk som sitter och uttalar sig om saker de inte har en aning om. Har man inte sett serien kan man inte för fem öre avgöra om den är bra eller ej.

Men bittra jävlar finns överallt.

Roligast ikväll var parodiseringen av Grevinnan och Betjänten haha.

Otroligt kul!

Kommentarer
Postat av: Annelie

Fasen också, jag missade ju det igår. Hade bokat in en filmkväll av misstag :P

Postat av: Anonym

Alltså.. vad jag läste var det kritiker (dina moralkekemänniskor) som sågade serien innan den sändes och de får ju se program innan de sänds..
Dessutom heter det PÅ ... manér. inte i manér. men men!

2007-09-20 @ 14:06:14
Postat av: Fredrik

Annelie: okej, jobbigt :/
Anonym: nej, jag syftade INTE på de som hade sett programmet i förväg, utan på vanliga människor som INTE har sett det som uttalat sig. Kritiker sågade också den, men de var inte dem jag syftade på. Som jag SKREV alla som INTE sett serien. Och ber om ursäkt för mitt syftningsfel, det hela var väldigt olyckligt, då jag funderade på att skriva I sann Filip och Fredrik anda, men ändrade mig och skrev om det, men missade att ta bort I:et. Så kan det gå.

2007-09-20 @ 21:42:24
URL: http://freddan888.blogg.se
Postat av: Anonym

"i äkta South Park-manér"

2007-09-21 @ 08:34:40
Postat av: Fredrik

Anonym: samma sak där.

2007-09-21 @ 11:48:17
URL: http://freddan888.blogg.se

Du tänker väl kommentera?

Ditt namn:
Glöm för fan inte bort mig!
Din E-postadress:

Din hemsida:

Dina åsikter:

Trackback