A Blogg On The Rocks på väg ner i graven?

Hmmm... Nu har jag bloggat seriöst i snart ett år. Bloggat har jag gjort i över ett år... Typ i maj... Men inte seriöst... för från maj till typ nu förra året stod bloggen bara där.
Tom.
Oläslig.
Och ogästvänlig.
Sedan mitten av augusti förra året har jag bloggat på rätt bra tycker jag. Känns som det i alla fall.
Varför börjar jag dra upp detta då?
För jag börjar tvivla på mitt engagemang i bloggen. På vad jag egentligen skriver.
Är detta något som jag själv ens tycker är intressant. Kanske. Men tycker NI att det är intressant? Där ligger ju krukset. Visst man ska inte skriva för andra, utan för sig själv. men det där tappar man på vägen.
Visst kommentarerna haglar in (2345 stycker närmare bestämt) och det är jag tacksam för. För jag minns i början av min bloggperiod. Då man fick få kommentarer... Typ en i veckan.
Jag minns min första kommentar. Har den inte kvar dock. Fick rensa lite i bloggen då det var snålt med utrymme back in the days. Det var en som gjorde ett utlägg om socialdemokraterna, baserat på den text jag skrivit om Systemet och apoteket....
Det var intressant. Lite skrämmande. Lite kul.
Man får ju räkna in att jag då var en ung (?) pöjk som inte vart särskilt världsvan. Och då få en argumentativ text om socialdemokratin på händerna var ju något stort. Och som sagt, skrämmande. Varför skrev den här människan ett så långt utlägg till mig.
Sedan den kommentaren har jag fått hundratals argumentativa kommentarer. Jag tackar för dem. Jag har lärt mig från dem.
Jag har lärt mig att bli beroeende av dem. Jag älskar numera feedback. Jag är en sucker för komplimanger.
Jag blir glad då någon säger "Fan vilken bra blogg" eller "Vad duktig du är".
Där kanske problemet ligger. Jag skriver för att få komplimanger och lite bekräftelse.
Det är väl inte rätt orsak till att skriva blogg... är det? Fast för mig vqr det inte så från början. Från början höll jag ryggen rak och skrev för att jag gillade det, för min skull, om ämnen jag verkligen gillade. Det ahr växt bort. Nu kan jag ta upp ett ämne som jag är lite halvintresserad av. Bara för att. För er. Ni som läser.
Något som bloggen har lärt mig är att utveckla en egen stil i skrivandet. Sen om den är bra eller ej kan man ha långa samtal om.
Jag tror mig vara en rätt bra skribent (skribent, vad är det för antaganden...?) som skirver rätt intressanta och bra formulerade texter.
Jag hoppas det i alla fall.
Jag vill det.
Jag ska inte dra ut det hela mera. Jag tror nog att jag har en bloggkris. Japp.
Det får väl alla bloggare? Eller?
Jag har nog min nu... i detta nu då jag sitter och skriver dessa raderna... Usch, vilka plattityder... "raderna", vi tar om det där....
Jag har nog min nu. Min kris alltså. I skrivande stund.
Men är inte kriser något som andra ska upptäcka hos en. Eller? Det sakulle vara enklare. Om någon sa: "Men herregud, Fredrik, du är ju på väg in i en bloggkris". Nu antar jag bara att det är det.
Genom att jag hittar fel på texter... egentligen borde jag kanske oroa mig då kommentarerna INTE kommer in... då borde ju något vara fel. Egentligen. Jag har kanske inte någon bloggkris. Jag aksnke bara är paranoid. Fuck. Men på de inläggen jag skriver och inte får en enda singel kommentar. På de inläggen. Där känner jag mig misslyckad. Och krisig.
Då ifrågasätter jag dels till varför jag skrev det. Dels till varför ingen kommenterade.
Var det dåligt skrivet?
Ointressant?
Tråkigt?
Det far genom mitt huvud.
Då krisar jag lite.
Jag vet att det är fel. Att jag borde bara skjuta undan det. Men det är svårt ska ni veta.
För om man som jag gillar att blogga. Vill man att det ska bli bra. Gärna utopiskt. Vilket är en fullkomlig omöjlighet.
Även om bloggar som Silverfisken och Virtanens känns utopiska. Man frågar sig: "Vad har de som inte jag har?". Oftast kommer jag fram till att de är äldre och mer intressanta livserfarenheter att skriva om. Men givetvis är det så att de är bättre på att skriva än mig. Vilket inte är så konstigt.
Virtanen. Krönikör.
Silverfisken. Reklamman.
Vad är jag?
Fredrik. Studerande.
Ett relativt tråkigt liv. Jag livnär mig på Aftonbladet. Som ni kanske märker. En hel del jag skriver om har jag läst om där. På Bladet.
En vacker tidning på sitt eget sätt.
Aftonbladet.
Jag gillar Bladet. med Virtanen, Bjurman, Sandahl och Marky... De är sköna.
De ger mig saker att ta upp och skriva om.
Kanske är jag för ung för att blogga. Eller för kanske har jag för bleka intressen.  Jäklar vad man börjar tänka på sådant här. Nu när det har gått ca: ett år.
Och man inser sin kris. Undrar om min 40-årskris kommer vara så här. Jobbigt.
Usch. Jag är 18. Börjar redan oroa mig för min 40-årskris. Lite jobbigt.
Hittils har jag skrivit 1121 inlägg, men fler därtill med tanke på uppränsningen back in the days (And what's up with my english influenses...). Haft 82447 antal sidvisningar och hela 32900 unika besökare. Samt 2345 (Titta de är i nummerordning...) kommentarer.
Borde inte jag avra nöjd? Att uppnå detta på ett år? Med tanke på att jag inte är ett proffs på att skriva?
Kanske.
Jag vet inte så noga.
Det är därför jag nu har kommit fram till att jag nog kommer låta bloggen vara ett tag. Om jag kan. Förmodligen inte. Jag kommer nog tjyvblogga.
Men vi kan i alla fall säga att jag kommer blogga väldigt lite.
Jag funderar nämligen på att stänga igen fabriken.
Sluta blogga.
Leve it where it is.
Måste givetvis tänka igenom detta först. jag kommer fundera de närmaste dagarna... Sen får ni mitt slutgiltiga besked. (Usch vad Henrik Larsson:sk jag känner mig...).
Alltså. Bloggen går ner på sparlåga. Kanske bloggar jag. kanske inte. Eventuellt stängs den ner.
tack alla ni som följt mig over the year. Eller bara i några månader. Eller i någon vecka...
Tack.

Signerat,
Fredrik

Kommentarer
Postat av: Kimpa

Nej! Vafan säger du?

Du kan ju inte sluta blogga när jag nyss upptäckt den!

MÅ GÖTT!

Postat av: Snow

Okej, stänger du ner bloggen vet jag fan inte vad jag ska ta mig till. Hur många 18 åringar är såpass välinformerade som du? Sure, alla har vi haft våra kriser (hade min för några månader sen) och det är helt plötsligt inte lika roligt att skriva. Bloggen går på sparlåga och allt man skriver känns bara fel och meningslöst. Då börjar man funder varför man egentligen skriver, och till vem? Det hela började som en ego grej för mig. Jag ställde mig frågan varför jag började överhuvudtaget när allt kändes hoppllöst. För. min. egen. skull. Jag ville att mina åsikter skulle nå ut till andra. Okej, nu blev bloggen halvt en modeblogg, men vad sjutton. Var det inte så för dig också. Du skriver att bloggen har förändrats. Klart att den har. Det har väll du också? Vem har sagt att det är fel och att det inte är tillåtet. Genom att uttrycka just dina åsikter och skriva vad du tycker har du fått alla dessa läsare. Jag är säker på att du kommer att få ännu fler om du inte lägger ner bloggen. Tänk över vad du vill med bloggen och kör på det sen. Oavsett om gamla läsare inte gillar det kommer det nya! Men snälla sluta inte!

2006-08-10 @ 12:09:37
URL: http://snow.blogg.se
Postat av: Snow

P.S MÅ GOTT! D.S

2006-08-10 @ 12:10:10
URL: http://snow.blogg.se
Postat av: Danne

Du ÄR en skön snubbe med ett gött sinne för vilka tngenter du skall trycka ner och således forma ett innehåll. Att skriva för andra gör jag med ibland, det bara blir så. Men innerst inne skriver jag allt för att jag känner att det måste ur mig och det har jag märkt att många av dina inlägg har varit också. Så kör på med vad du känner för att göra. Det vore dock synd om du slutade blogga.

2006-08-10 @ 16:00:45
URL: http://writers-edge.blogspot.com
Postat av: Anonym

Jag har oxå haft en bloggkris..men det gick över som tur va..man behöver ju skriva av sig,du me tror jag?
Jag har läst din blogg sen jag börja blogga..i Början av sommaren..jag vill inte att du slutar!
Har aldrig lämnat nån kommentar förrän nu..du är ju kanon på detta...*;)*

2006-08-10 @ 17:27:39
Postat av: v

du får mig till tårar. går du i graven.
vet jag inter vart jag ska ta vägen


ta hand om dig kära du. stanna eller gå.
Adios !

2006-08-10 @ 17:33:53
URL: http://adnav.blogg.se
Postat av: Kalle

Haha! Jag har min första bloggdag ever i dag, och vad är det jag stöter på när jag av en slump kommer in på din sida (sökte på Örebro, hittade ett inlägg från -05, och kom vidare hit).
Jag är imponerad! ... och du, du kan ju inte lägga ner nu. Hejsvejs

2006-08-10 @ 18:37:23
URL: http://kallie.blogg.se
Postat av: öja

Lägg ner skiten.

2006-08-10 @ 19:22:00
Postat av: Helena

Neeeeeeeeeeeeeeeej Fredrik!!! Sluta INTE! Vad ska jag då läsa varja dag? Det första jag gör när datan kommer på är att kolla min blogg och sedan kolla din om du har skrivit något för då mår jag bättre, jag digger dina tankar, värderingar och ego-moves. Men du ska inte skriva det du tror att vi/jag vill läsa för då blir det ju helt plötsligt ytligt och inte så speciellt. Men grejen är att du är unik men coola formuleringar, upplägg och så vidare på bloggen. Det är ju som att vara inne i ditt huvud och läsa dina tankar, helt underbart :D Det är inte många (som jag vet) som lägger ner så mycket själ och tid på att allt ska bli perfekt. Det är det jag gillar med dig. Du är på riktigt, brister och hela köret. You are bad to the bone! Don't stop the music for me, please!!
Må BÄST, Kramar

2006-08-10 @ 20:22:56
URL: http://musiknonstop.blogg.se
Postat av: AnnaK

Jäkligt trist om du slutar, det verkar som att alla mina bloggarfavoriter stänger ner *suck*. Däremot behöver du ju inte blogga varje dag, känn inte den pressen.

Jag hoppas du kommer ur blogg-krisen!

2006-08-10 @ 22:20:32
URL: http://massablaj.blogspot.com
Postat av: Pettan

Din passion för AB är inget jag delar med dig. Jag tycker att de mer o mer börjar lika The Sun. En skvaller tidning. Självklart finns det bra skribenter o journalister kvar på AB, men rent generellt sett tycker jag att det är en ganska billig tidning.

2006-08-11 @ 00:21:12
URL: http://pettannilsson.blogg.se
Postat av: Fredrik

Till Kimpa:
Ska noga fundera igenom mitt beslut. Lovar. :)

Till Snow:
Väldigt intressanta tankar du har... du kom ju igenom din kris... kanske tar jag mig igenom min snåriga och nästan lite djungelaktiga kris också :) Visst ändras allt... Ska fundera på mitt besult noga. Lovar. Samt tack för de fina orden. :)

Till Danne:
Danne du är the man! Din blogg är en av mina absolut favoriter. :) Tack för de fina orden. De värmer. Du är en hell of an writer... som jag gärna skulle vilja vara åtminstonde ett uns lika bra som... kanske blir jag det en dag. Lovar att överväga mitt besult noga... Meddelar dig först om hur jag gör. lovar. :)

Till Anonym:
Kris ja.... Trevligt att du läser min blogg :) Det uppskattar jag, hoppas du uppskattar den lika mycket som jag faktiskt själv gör. Fina ord. Lovar att fundera igenom mitt besult noga. :). Kul att du läst den början av sommaren.

Till V:
Tårar?.. förlåt... ska tänka igenom detta noga. Lovar. :)

Till Kalle:
Kul att du börjat blogga Kalle, det kommer vara dit livs bästa besult. Men även jobbigaste. Du kommer att leva med och i värsta fall för bloggen. :) Kul att du hittade hit... :) Ska läsa din blogg. Lovar. Tack för de fina orden.

Till Öja:
ja, det är ju det jag överväger...

Till Helena:
:) Du sätter ett leende på mina läppar. Fina ord, Helena. Känner mig nästan hedrad över att vara den första bloggen du kikar i... Sureal nästan. Jag lovar att jag ska fundera noga.... :). tack igen.

Till AnnaK:
Tackar. Bloggfavorit värmer faktiskt. :) Ska fundera noga kring mitt beslut.

Tack ALLA för kommentarera. Må ABSOLUT vackrast, ch-h-heers!

2006-08-11 @ 00:33:56
URL: http://freddan888.blogg.se
Postat av: Fredrik

Till pettan:
Jo, alla kan vi inte tycka lika. :) Jag gilalr bladet... du inte.. thats life. haha. Men en sak kan vi enas om, journalistiken kan alltid bli bäöttre.,... :)

Må KANON

2006-08-11 @ 00:52:38
URL: http://freddan888.blogg.se
Postat av: J'

synd om du slutar, för du ÄR bra!

2006-08-11 @ 08:16:29
Postat av: Fredrik

Till J": Tack för de fina orden. Ska överväga noga. Lovar.

Må ABSOLUT bäst

2006-08-11 @ 09:01:59
URL: http://freddan888.blogg.se
Postat av: Ida Annie

Maaan! Du får inte sluta blogga - i mina ögon är du en av de bästa bloggarna (därför jag har dig i min länklista). Du skriver sjukt bra, har excellent musiksmak, och vettiga åsikter. Dessutom har du humor och självdistans - vilket fler bloggare borde ha.
Det enda jag inte gillar med din blogg är sportdelarna (fast de läser jag ändå aldrig).

Snälla, sluta inte blogga (:

2006-08-11 @ 11:37:30
URL: http://stylebyida.blogg.se
Postat av: sara

du får inte sluta blogga! Jag älskar din blogg

2006-08-11 @ 11:37:34
URL: http://kanelbullen.blogg.se
Postat av: Danne

Tack. Du är bra. Jag började inte ens skriva förrän jag var 23 år så jag lovar att du har en bra framtid att gå till mötes om du fortsätter skriva.

2006-08-11 @ 15:10:39
URL: http://writers-edge.blogspot.com
Postat av: Helena

Naah, men det är bara för att du är grrrrym! ta åt dig av dessa kommentarer. Det är ju obvious att du är wanted så att säga - 18 kommentarer som bevisar att du kommer bli stor en dag. Det tror jag faktiskt. Och då får du komma ihåg mig ;) Må bäst & grubbla inte sönder dig själv

2006-08-11 @ 17:01:33
URL: http://musiknonstop.blogg.se
Postat av: Fredrik

Till Ida Annie:
tack! Man mår så bra av att höra detta. Snäll är vad du är. :)

Till Sara:
:) Känns vackert att höra. Tack otroligt mycket... :)

Till Danne:
Tack. Otroligt mycket tack. Ska ha det i mitt sinne då jag beslutar... :)

Till helena:
Ska ta åt mig. Och tack för de fina orden. Trevligt. Ska fundera.

Må SÅ SJUKT vackert allihoppa!

2006-08-11 @ 22:00:15
URL: http://freddan888.blogg.se
Postat av: Jessica

Fredrik min vän! Din blogg är som du en gång sa - "Lite som glass på sommaren, fast bättre!"
DU är kanon! Fortsätt och en dag blir du nya Virtanen. Du är på mycket god väg so far. :) Lycka till!

2006-08-12 @ 17:25:33
URL: http://jessipessi.blogg.se
Postat av: Fredrik

Till jessica:
Tack. Snällt sagt. :) Virtanen.. oj, jo, jo... :)

Ha det fint

2006-08-13 @ 11:36:59
URL: http://freddan888.blogg.se

Du tänker väl kommentera?

Ditt namn:
Glöm för fan inte bort mig!
Din E-postadress:

Din hemsida:

Dina åsikter:

Trackback