Det är vackert. Det är musik. Det är Petty.

Artist: Tom petty
Album:
Highway Companion (Rock)
Bästa spår: Flirting With Time

Betyg:
FFFFF (4/5)

Recension:


Äntligen. Så tänker jag när jag ser den. Tom Petty’s nya temaalbum alltså. Highway Companion.
På omslaget står en astronaut med – vad som ser ut som – en liten apa i handen mitt ute i en öken.  Det är på något sätt väldigt vackert.
Det fångar min uppmärksamhet.
Det är vackert. Det är inbjudande. Det är Petty. 

Den tolv spår långa skivan har vart efterlängtad. Det är nämligen så att detta är ett temaalbum.
Varje låt på CD:n innefattar verbet åka samt substantivet bil. Känns det som i alla fall.
Slänger man ihop detta i en hissnande och vacker mix kan man sammanfatta hans nya album som en Highway Companion (läs ”Motorvägs Följeslagare” på svenska).
Där temat som slår igenom är att åka bil.
Det är helt otroligt att han inte har släppt en sådan här platta tidigare. Jag personligen är nästan oförstående, men grymt nöjd nu när den väl kom.
Tom Petty förkroppsligar i min mening en bilfärd genom the Mojave Desert i en gammal mustang glidandes längs den milslånga och – så långt ögat når – spikraka amerikanska bilvägen med de gula markeringarna som delar upp körfälten och el-kabeln som följer trästoplparna på vägkanten 
Äntligen skriver han om det. Om en simpel man med körkort som far längs vägarna. I USA. Vart annars?
Det är vackert. Det är amerikanskt. Det är Petty. 

Petty har skapat vad jag skulle vilja kalla en kavalkad av musik för bilvägen.
Låtarna är akustiskt inspirerade och vackert skrivna med fina och välformulerade textrader som känns inbjudande till en hel del sing-a-longs.
Musiken känns nästan given att spelas ur en gammal bilradio. Melodierna är så rena och rytmiska som bara Tom Petty kan åstadkomma.
Den otroligt vackra låten Flirting With Time (som för övrigt är plattans bästa och vackraste låt) får en att må bra. Den får mig att vilja sitta där i bilen. På en milslång asfaltsväg genom öknen. Bara jag, bilen, musiken och givetvis vägen.
Han har verkligen lyckats skapa känslan att detta är en bil-platta. No question about it.

Det är vackert. Det är musik. Det är Petty.

Signerat,
Fredrik


Kommentarer
Postat av: Danne

Ja!!! Skivan är helt fantastisk.

Kolla även upp soundtracket till filmen Elisabethtown - där är Tompan med tillsammans med en mängd andra gryma artister.

Postat av: Fredrik

Till danne:
Den är hel underbar. Ska givetvis kolla upp det. :)

Må STRÅLANDE

2006-08-13 @ 14:37:40
URL: http://freddan888.blogg.se
Postat av: West8th

Hmm...har inte hört något från TP & Heartbreakers på länge...gillade dem extremt mkt förr...

2007-02-08 @ 01:12:48
URL: http://west8th.blogspot.com

Du tänker väl kommentera?

Ditt namn:
Glöm för fan inte bort mig!
Din E-postadress:

Din hemsida:

Dina åsikter:

Trackback