Den 24 december - Julafton i mitt hjärta!

Stearinljusen brinner lågt. Men med precis samma klara låga som tidigare på kvällen.
Jag sitter i soffan och äter mandlar. Trots att det finns en uppsjö med godis att välja på. Jag vet inte varför men jag gillar mandlar.
Äter alltid mandlar på julafton.
Ja, för det var ju julafton igår. Den 24 december varje år dyker den upp. Lika säkert som amen i kyrkan eller som att Kicki Danielsson kämpar med viktien fram och tillbaka likt en Jojo.
Och jag älskar det. Jag älskar julafton. En dag på året helt tillägnad familjen och till att njuta av lugnet och den fantastiska stämmningen.
Precis så som jag kände där i soffan. Med mina mandlar. Och chokladbitar ska tilläggas.
Julen är en av de få tider då jag faktiskt äter choklad. Är ingen chokladmänniska. Mer än att jag kan äta lite chokladkaka någon gång ibland. Marabou, givetvis.
Men jag är inte världens godismänniska överhuvudtaget. Kanske därför jag hellre äter mandlar på julafton är allt annat. Vad vet jag.
Men något jag absolut äter är julbordet. Så klart.
Köttbullar, prinskorv, skinka, lax, bröd, potatis, ägg, ostar, korvar, revbensspjäll och Janssons... eller tja, jag gillar inte Janssons, så stryk den. Janssons.
Ni vet ju alla att julbord har något för alla. Nästan.
Sen sitter man där med hela släkten och sin julbordtallrik som ser ohälsomsamt laddad ut. För man måste ju även ta lite extra köttbullar då det är jul. Och en extra stor smörklick. Ja, ni vet hur orden går när man står/sitter där och tar till sig.
Äter en bit, tar några klunkar av julölet och konverserar, givetvis. Även sjunger. Eller, tja, man kan inte kalla det att jag sjunger, för jag kan nog inte sjunga.
Pratar om allt möjligt. Skolan, resor, julen, maten och givetvis, som alltid då äldre finns med, krämpor. Det är en del av livet.
Hur var Oldsberg som julvärd?
Var prinskorven tillräckligt god?
Farfar, vad tog du för ost där, den måste jag ha missat, skickar du en bit...?
Och så vidare.
Oldsberg var för övrigt helt okej som julvärd. Lite småskojig och gubbgammal. Dock horribel slips. Enligt min mening. Tog dock inte allt för stor del av Ingvar under julen. Ser bara Kalle då på dagen och sen någon film senare på kvällen. Kalle är lika bra varje år. Älskar det. Minnena, kära ni, minnena. Helt underbart. Sen på kvällen blev det Snowroller. Helt underbar film. Det är ju för övrigt bara de tre första filmerna som är bra. Sällskapsresan, Snowroller och S.O.S. Den igår är en favorit.
Jag säger bara en sak:
"Tyngden på dalskidan, älskling!".
Ja, vi har alla våra små traditioner på julafton. Vi har många. Frukosten på julafton består av skinkmacka och en flaska julmust. Enbart på julafton, barn, enbart på julafton.
En annan är att granen enbart ska vara klädd i silver och rött. Och inget glitter.
Och ska någon skiva ha spelats så är det Tommy Körbergs "Julen är här", det albumet är genialt juligt och fint.
Vi delar ut våra julklappar på kvällen. Mysigt. Får dock ett på morgonen i min julstrumpa. Trots min ålder av 18 år så är det klart jag har en julstrumpa. Vart ska tomten annars lägga morgonpaketet?
Kommer jag nog ha tills jag dör. Haha. Så den damen som planerar på att leva med mig får ha överseende att jag blir som ett barn på nytt varje jul. Med tindrande ögon och spännd förväntan.
Jag har dessutom lovat mig själv att aldrig tappa mitt barnasinne. Då tror jag att jag lika gärna kan dö. Om jag leker med en sju åring och inte kan sänka mig till hans/hennes nivå och leka med dockor eller Lego med han/hon, så känner jag att det är rätt värdelöst. Speciellt då jag älskar barn och att se de glada. Känns som man måste kunna leka med även de små på deras nivå för att ha full mening med livet.
Barnasinne, mina vänner, tappa aldrig det.
Vad fick jag i julklapp då? Jo, en del blev det. Jag listar här nedan för säkerhetsskull.

Skivorna När jag kysser havet Bästa 75 - 84 med Ulf Lundell och Pengabrorsan med Moneybrother.
Presentkort: Bio (100), HM (250) och  Friösr för att färga om håret (400).
Boken Den svenska kannibalen - En sann historia av Pelle Tagesson. Och en DVD, PotC - DMC (gissa vilken jag syftar till!).
Handuk, rakhyvel och tandborste.
Strumpor och Björn Borg-kalsonger.
Ett sittplatssässongskort till Örebro SK's samtliga matcher i Allsvenskan.
Min Österrikeresa som sker vecka 7, tillsammans med pappa.
Och av min farbror fick jag en utlandsresa till sommaren. Då åker vi, han och jag. Vi funderar på Grekland.

Jag är rätt nöjd med min jul. Speciellt då resorna och sässongskortet är rätt dyra saker. kan man ju säga.
Vi spenderade ju inte julafton hemma. Utan hos farbror (inte samma farbror jag fick utlandsresan av) och kusinerna och sen på kvällen hos syrran. Trevligt.
Trött som få stegade vi ut till bilen och började glida hemmåt. Inte en snöflinga ute. Lite dystert men vad gör det? Det blev bra ändå. Det blev en julig julafton. Och när vi rullade förbi fönstret och hemmåt såg jag stearinljuset. Fortfarande brinnandes, lika klart som förut, trots att det var på sista versen.
Imorgon är en ny dag, tänkte jag. Ett nytt ljus ska tändas och vi ska hem till mormor och morfar. Trevligt. Sen njöt jag hela bilfärden hem.
Med jul i tankarna och ett brinnande ljus framför ögonen. Ur högtalarna på bilen spelades My Imortal med Evanescence (?) som min bror fick av mig i julklapp. Ur högtalarna i mitt huvud spelades Tommy Körbergs O-Hela natt.
Bara ett år kvar. Sen är det den 24 december igen. Underbart!

Signerat,
Fredrik

Signerat,
Fredrik


Kommentarer
Postat av: Emma

Helt underbart skrivet. Glad att du fick en sån bra julafton! :)

Postat av: Eva

Du är lycklig människa

2006-12-25 @ 13:15:17
Postat av: Theresia

Låter härligt =)
Här kändes det inte alls som jul och det är ändå min favorithögtid tyvärr. Men julkalendern var bra, har inte missat ett enda avsnitt i år :P

2006-12-25 @ 13:23:46
URL: http://castnoshadow.blogg.se
Postat av: Jessica

Låter som en jättemysigt julafton! :)

2006-12-25 @ 15:02:35
URL: http://jessipessi.blogg.se
Postat av: Anna

Men på sittplats går det ju inte att skrika lika mycket ju! Eller det kanske du gör ändå:) Heja Örebro eller hur ramsorna nu går där..Men gud vad härligt med Grekland! Vi ska dit i maj någon gång. Låter som att du har haft en fin julafton:)

2006-12-25 @ 15:22:51
URL: http://menmankanjualltiddromma.blogg.se/
Postat av: Amanda

God jul! Men, hade inte du redan moneybrother? Jag fick den också, just nu lyssnar jag på Från Klaraberg till dig :)

2006-12-25 @ 16:53:29
URL: http://mopinginstyle.blogspot.com
Postat av: Fredrik

Till emma:
Tack, darling! :)

Till Eva:
Givetvis! :)

Theresia:
Nästa år den här igen :) då kanske den blir bättre. Årets julkalender avr ju grymt bra :) sett nästan alla avsnitt :P

Till jessica:
Den var bra =)

Till Anna:
haha. Ja men jag är ingen skrikare :) jag är mer njutare eller nåt.. :P. En ramsa är "Gamla fina Örebro.... *trummor i takt*... kex och skor finns inte kvar... men fotbollen är ändå underbar... Oh Örebro! Gamla fina Örebro".... Och så vidare haha :) Det blir nog Grekland i Juni.

Till Amanda:
Nja, jag hade den nedladdad. Men om jag inte fått den skulle jag köpt den :) älskar den. Åh! Den låten gillar jag, men min favvo är heltklart Downtown train (tåget in till stan) :)

Ha det BRA

2006-12-25 @ 17:11:41
URL: http://freddan888.blogg.se
Postat av: ~M~

Fredrik du borde skriva för någon tidning eller nått? En krönika eller nått!

Tycker det låter bra att ha barnasinnet vid liv.
Det blir så mycket roligare då.
LEGO är ju bara bäst :P
Sen gäller det iofs också att omgivningen tillåter en att vara lite barnslig.

Låter som att du haft en bra jul.
Med maten och allt :)
Själv är jag nog mest förtjust i Jansson :P

2006-12-25 @ 17:17:41
URL: http://afairytale.blogg.se
Postat av: Anonym

du får allt att låta stämingsfullt.. man kan riktigt leva sig in i det du skriver, inte illa pinkat !

trevligt verkar du iaf haft det, Skojj :)

2006-12-25 @ 17:19:03
URL: http://adnav.blogg.se
Postat av: Fredrik

Till ~M~:
Oj, man tackar... :) skulle en tidning fråga skulle jag givetvis säga ja, även om jag kanske inte riktigt är på den nivån :P Ja, barnasinnet är viktigt. Och LEGO är livet eller något :P Maten avr god men Janssons har den däringa anjovisen som INTE är god.. blää haha. som ett abrn skulle sagt.

Till Vanda:
Tack, tack :) Hoppas du haft lika trevligt!

ha det bra

2006-12-25 @ 17:25:35
URL: http://freddan888.blogg.se
Postat av: Anna

Haha, vilken ful ramsa! Inte för att alla blåvitts ramsor är så himla vackra, men ändå:)

2006-12-25 @ 20:56:06
URL: http://menmankanjualltiddromma.blogg.se/
Postat av: Anna

Det är tur att någon gillar julen. Har aldrig riktigt gillat det. Vet egentligen inte varför. Har aldrig haft några starka och mysiga traditionen när det gäller julen. Kanske är det det som jag att jag tycker att det är som vilken annan dag som helst. Naturligtvis är det jobbigare att fira jul nu när jag måste åka till kyrkogården och hälsa på mamma än när hon satt hemma och i soffan och myste.
Kul att du i alla fall haft en trevlig och mysig jul.
//Anna

2006-12-25 @ 21:18:26
URL: http://majsanna.blogg.se
Postat av: Sanna

GOD JUL RARING:) kom det någon tomte?

2006-12-26 @ 11:51:13
URL: http://[email protected]
Postat av: Fredrik

Till anna:
'haha :P den är finare i verkligheten.

Till anna:
Okej. synd :(. Julen är så mysig så man får spader, eller något.. :)

Till Sanna:
TACK, DARLING! :) ja, det är klart.

2006-12-27 @ 00:42:26
URL: http://freddan888.blogg.se
Postat av: Fredde

Ja, det är enorma mängder av mat och dryck som slinker ner under juldagarna.

Undertecknad har också julstrumpa!
Och även Björn Borg-kalsonger och Pengabrorsan fanns inslaget med adress till mig.

Sittplats på Behrn? Trevligt!

2006-12-27 @ 19:12:30
URL: http://getfready.blogg.se
Postat av: Fredrik

Till Fredde:
a, enooorma, verkligen.. :/ inte nyttigt, men gott. Julstrumpa ÄR ett måste, eller hur? haha. Oh, nice paket då du ! :) Ja, klart det är på Gehrn, även om jag bongstyrig som jag är försöker säga Eyravallen så fort jag får utrymme... hehe.

ha det bra

2006-12-27 @ 22:22:21
URL: http://freddan888.blogg.se

Du tänker väl kommentera?

Ditt namn:
Glöm för fan inte bort mig!
Din E-postadress:

Din hemsida:

Dina åsikter:

Trackback