Mina tio bästa chick flicks, ladies and gentlemen.

Jag kan helt ärligt - och öppet - erkänna att jag älskar så kallade "chick flicks", lite försvenskat kallat "Tjejfilmer". Kanal fem listade nyss de femtio bästa tjejfilmerna, i ett av alla deras otaliga listprogram. Jag ska nu inte lista 50 stycken, men väl tio stycken. Det vill säga grädden på moset av alla mina favoriter bland alla de otaliga "tjejfilmerna" som finns. Så luta er tillbaka och låt er minnas alla klassiska scener som finns hos samtliga av dessa tio filmer. Och med risk för att framstå som gay eller töntig så kommer här mina tio favoriter bland de otaliga chick flicks out there...

10. Legally Blond
Reese Witherspoon är Elle Woods. Den är nog höjden av tjejfilm på ett sätt, men inte alls på ett annat. Jag vet också att filmen i sig inte är den bästa, men på något sätt gillar jag den, om det är för att Reese är med, må så vara.

9. Jerry Maguire
Med en titelsång av Bruce Springsteen kan man inte misslyckas. Tom Cruise är en framgångsrik sportsagent som blir kär i den ensamma mamman och kollegan Reéne Zellweger, som ha världens mest charmiga unge. Även Cuba Gooding Jr ger den klassiska repliken, "Show me the money!", those were the 90's... Och för att inte tala om Tom's "You... complete me!"... Egentligen sentimentalt dravel men ändå fint.

8. Ghost
Kan man göra något annat än tycka en film är bra då Demi Moore, fortfarande ung och het, får uppleva en sista stund med sin man, Patrick Swayse, genom ett medium, Whoppi Goldberg? Och när demi spelade in keramikscneer med Patrick Swayse var hennes nuvarande kille, Ashton, bara 12 år gammal. Creepy!

7. Dirty Dancing
Patrick Swayse har aldrig vart hetar än i just den här rollen, då var han oåtkommlig och hela hans karriär låg framför honom. Och vem kan inte gilla hela mentaliteten att en rik tjej blir kär i tuffingen, som visar sig vara quite the dancer...

6. The Bodyguard
Helt otroligt bra film där Whitney Huston spelar den bongstyriga pop-sångerskan som allas våran Kevin Costner ska beskydda i sin roll som livvakt. Och vem kan inte komma ihåg låten "I will always love you"? Man blir ju varje gång man ser den förbannad över att hon ska vara så jobbig. Och scenen då han i slutet offrar sig och tar en kul för henne, där har ni filmens höjdpunkt.

5. Pride and Prejudice
Keira Knightley är snygg. Och Jane Austens berättelse gör sig helt fantastiskt bra på film. Got to love it!

4. Sleepless in Seattle
Tom Hanks. Meg Ryan. Behöver inte säga mer. Jag tror jag har sett dena minst 10 gånger. Och kan inte sluta gilla den.

3. Love Actually
Denna helt geniala film som bjuder oss att följa en serie av människors liv och bevittna hur olika alla är, men endå lika. Jag kan inte göra annat än att älska den. Den har julstämning! Och även den en riktigt charmig unge som gör en glad. Om ni inte har sett den, se den!

2. Notting Hill
Jag kan inte sluta tycka att denna är en av de bästa filmerna genom tiderna. Den har Julia Roberts och den har Hugh Grant. Skulle jag få ta en persons utseende skulle det bli antingen hans eller Johnny Depp's. Hur som haver, helt sjukt bra film.

1. Pretty Woman
Kan det bli finare än när den superrika miljonären faller in freaking kärlek med en hora? Richard Gere är obetalbar i sin tolkning av rollen som Edward Louis. Och Julia, vad ska man säga? Det är ju inte ens trovärdigt att någon så snygg skulle vara en prostituerad. Men vad gör det? One of the best films ever made, kort sagt. Jag vet att många har valt att ogilla den bara för att så många gillar den, men med handen på hjärtat, den är perfekt. Och första gången jag såg denna kom jag fram till att jag vill vara som Richard Gere då jag blir old and grey.

Ja! Jag har missat massor med klassiker. Och jag lovar er att det är jämnt mellan alla dess tio och jag var tvungen att välja tio. Då fick det bli så här. Några av er saknar Titanic och andra "When Harry Met Sally", båda bra filmer. Och de ligger på en delad bubblareplats med minst ett dussin filmer till. Vilken är er absoluta favorit?

Signerat,
Fredrik

Kommentarer
Postat av: Anonym

HEY sa jag inget om att de som framstår som bögar.
inte för du ska åt dej.
men om du vill. - chick flicks faan de var som attan. gahd jag blev nästan lite rörd ;)

Postat av: micke

Love Actually är tokigt genialisk och enormt bra :)

2006-12-29 @ 18:47:44
URL: http://mickegfx.blogspot.com
Postat av: Sanna

en jäkla bra blandning. =) jag älskar varenda en av dom på listan, sen avgudar jag också Runaway Bride, och det är inte bara p.g.a att U spelas i inledningen ; )

2006-12-29 @ 19:01:33
URL: http://saannaah.blogg.se
Postat av: Daniela

Grease ! :D

2006-12-29 @ 21:14:15
URL: http://danielamedettl.blogg.se
Postat av: Theresia

Ååh, Pride and Prejudice och Love Actually är mina favoriter. Tätt följt av Legally Blonde. LA har jag sett varje år kring jul sen den kom på bio för ett antal år sedan. PaP är så otroligt vacker, särskilt när Mr Darcy kommer gående över fälten i slutet. Big crush then :P
Ha det

2006-12-29 @ 22:56:37
URL: http://castnoshadow.blogg.se
Postat av: Emma

Men skämtar du med mig? Hugh Grant är sjukt ful, tål honom inte.

2006-12-29 @ 23:43:28
URL: http://babyhoe.blogg.se
Postat av: Sportochmusikbloggaren

Jag är inget för sk smörfilmer men en film jag saknar på din lista är "Fyra bröllop och en begravning" den har både kärlek och komik.
mejl: [email protected]

2006-12-30 @ 01:17:15
URL: http://www.sportochmusik.blogg.se
Postat av: Fredrik

Till Vanda:
HAHA

Micke:
Yup! :) love it...

Till Sanna:
Ja, deeeen är ju fan braaa! Den tar lätt plats elva... :P

Till Daniela:
Mja.. den är helt okej, men inte överdrivet bra tycker jag :P

Till Theresia:
Ja, very good movies :) Och haha alla tjejer verkar ju gilla Mr. Darcy :P

Till Emma:
hehe, tur att jag inte ser ut som honom då... hehe...

Till Sportoch..:
Ja... den filmen plockar väl plats 12 på listan då :P

ha det

Ha det

2006-12-30 @ 11:58:16
URL: http://freddan888.blogg.se
Postat av: Angelica

Fredrik!! Hur kan du ens våga låta bli att nämna "Dagboken-jag sökte dig och fann mitt hjärta"? Det är den mest idealiska tjejfilmen som någonsins gjorts, så vacker, så gråtmild, så underbar!

2006-12-30 @ 12:04:46
URL: http://angelica1987.blogg.se
Postat av: Theresia

Haha det är väl inte så konstigt, han har ju det mesta. Ett trevligt yttre, mystik osv :P

2006-12-30 @ 12:33:43
URL: http://castnoshadow.blogg.se
Postat av: Emma

Väldigt tur du :)

2006-12-30 @ 15:19:07
URL: http://babyhoe.blogg.se
Postat av: Laura

Utmärkt lista :)! Skulle faktiskt kunna sträcka mig till ypperlig. Ha en bra nyårsafton imorn!

2006-12-30 @ 23:17:12
URL: http://laura.webblogg.se
Postat av: Fredrik

Till Angelica:
Aldrig sett den...

Till Theresia:
Ja... Han ser ju bra ut, det får jag väl erkänna ;)

Till Emma:
Mm :)

till Till Laura:
TACK! :)

Ha det bra

2007-01-01 @ 14:38:47
URL: http://freddan888.blogg.se

Du tänker väl kommentera?

Ditt namn:
Glöm för fan inte bort mig!
Din E-postadress:

Din hemsida:

Dina åsikter:

Trackback