Var med familjen och låt oss unna luffaren sin sprit. Det är trots allt jul!

Här sitter jag. Allmänt sliten av en termins slit och släng. Sista inlämningen skedde idag, en filmanalys av Köpmannen i Venedig.
Bra film. Sheakspeare är, jag menar var, en skicklig manusförfattare. Även om det ryktas i att han själv inte skrev sina manus. Men det är inget jag orkar ta notis om eller diskutera. Jag lever gärna i drömmen om att unge herr William skrev allt själv. Känns lättast så.
Nu sitter jag som sagt här. Vid datorn. Och lyssnar på julmusik. Tommy "Kolanäsan" Körberg med sin fullkomligt underbara röst sjunger Julen är här, akompanjerad av den förtjusande norska sångerskan Sissel Kyrkjebo. Även hennes röst är grymt bra.
Låten står på repeat.
Jag känner mig lättad.
Jag känner mig lugn.
Jag känner mig glad.
Japp. Jag känner mig för första gången på länge riktigt glad. Vet inte om det är för att julen är här och att det är julafton på söndag, eller om det är det faktum att jag har ledigt nu i några veckor och lämnade in det sista som påminner mig om skolan idag. Eller kanske något helt annat.
Jag orkar inte bry mig om det just nu. Det är en världslig sak. Vem var det som sa så nu igen?
Det är ju jul snart.

Julen ja. Denna tid på året då vi ska vara snälla. Jag tycker det är sorgligt. Och helt oacceptabelt att vi säger så om julen. Varför är det just under julen vi ska vara snälla? För att tomten ska komma och ge oss julklappar?
Skitsnack. Vi borde vara snälla året om. Inte bara för att det är jul. Skänk den där slanten till tiggaren även när det är juni och värmen sköljer oss med välbehag. Visst han kanske köper sig sprit för pengen, men va fan, han ahr inte så mycket annat. Och jag tror han känner sig lycklig med sin spritflaska. Låt honom då få dricka.
Jag unnar honom att få köpa sig sprit för mina skänkepengar. Om jag ens skänker det vill säga.
Jag är en stor hyucklare som sitter här och skäller över alla er och hur dåliga ni är på att vara snälla. Vad vet jag om det? Alla ni kanske är precis lika snälla året om. Och ger tiggaren sin slant även om det är sommar. Och skänker pengar till organisationer under andra tillfällen än då de små tanterna kommer fram med Röda Korset-bössor på julmarknaden.
Jag gör det inte. Jag känner förakt mot alla som börjar tjata på en om en slant. Jag tänker också att de borde skaffa sig ett jobb. Men vad som jag inte reflekterar över då de tigger är att de på något sätt hamnat där i skiten. Ofrivilligt. Jag tror ju egentligen ingen skulle vilja vara tiggare/uteliggare/fattig frivilligt. Så dum är jag inte. Men det är väl sånt jag inte har tid att tänka på i min vardag.
Jag har ju så mycket annat som snurrar i min skalle.
Som vad jag ska köpa för dryck, Coca cola eller Fanta?
Om jag ska köpa den där tröjan nu eller vänta.
Att jag måste hinna lämna in historiauppsatsen innan den 16:e.
Inte har jag tid med en luffare.
Men visst fan borde jag ta mig tid till även luffaren.
Säga hej och inte bara skynda vidare. Ge honom en tjuga. Och sedan låta honom köpa sprit för pengarna. Så han också får vara lite lycklig.
Hmm. En Tjuga. Vad fan är det egentligen?
Räcker ju inte långt. Snål är jag tydligen också.
Ska äta lite nu.
Skriver klart detta snart...
Luffaren har säkerligen inte ens mat. Det är ju heöt bananas.
Sådär. Nyäten.
Kan man säga så? Nyäten? Vi säger så i alla fall.
Hur som helst. Jag blir extra snäll på julen. Jag kan skänka pengar utan problem.
Sen är ju jag, faktiskt, inte elak egentligen resten av året.
Jag får för mig att jag är en rätt snäll kille som reser mig upp på bussen för äldre och ger plats, släpper före folk när man kliver ombord på samma buss, hjälper äldre över övergångställena, lyfter barnvagnar av och på bussen eller tågen, hjälper till så ofta jag kan med diverse saker och är sällan otrevlig mot personer, även om jag ogillar dem. Respekterar andra och så vidare. kanske är jag abra självgod och blind för min egen elakhet som kanske finns där och smyger sig på utan att jag vet om det. 
Jaja. Kontentan av allt det här ska i alla fall vara att vi borde vara snälla året om. Utan invändningar.

Nu byter jag låt. Tommy i all ära, men jag behöver - givetvis - omväxling. Kanske en dos Loa Falkman? Eller nej. Fan vad pretto.
Jag letar. Och letar.
Rod Stewart? Givetvis. Man with the voice of a God.
Downtown Train. Vacker.
Oh if I was the one you chose to be your only one... sjunger han.
Tänk alla er lyckliga jävlar där ute med någon som valt att ni ska vara deras only one.
Ni har det bra. Givetvis
Jag väntar på att någon ska välja mig. Så jag kan välja den.
Välja är svårt.
Man får hoppas man väljer rätt då man väl väljer. Som pappa valde mamma och mamma valde pappa.
Utan de valen hade vi inte vart just den här familjen. Och då hade jag inte kunnat fira jul med dem.
Skulle vart hemskt.

Julen ska man ju spendera tillsammans med sina nära och kära.
Jag spenderar den med min familj och släkt. Som alltid. Och jag kan inte göra annat än att älska det.
Man vet vad man har den 24:e varje år. Man? I alla fall jag vet det.
Och jag älskar det.
Jag älskar julen.
Jag älskar min familj.
Och jag älskar att älska allt det där.
Jag mår bra av allt det där.

Nu hör jag hur min systerdotter Svea dök upp. Hon gör mig också glad.
Givetvis.
Så glad att jag ska gå och ge henne en puss.

Signerat,
Fredrik

Kommentarer
Postat av: Anna

Va fint du skriver. Jag hoppas också att du träffar den rätta. Och jag hoppas att du får en fin jul. Och jag tror absolut att du är snäll. Året om.

Postat av: Emma

Håller med Anna :)

2006-12-20 @ 19:46:40
URL: http://babyhoe.blogg.se
Postat av: Laura

Grymt bra skrivet. Du får en verkligen att sitta som klistrad vid skärmen, förväntansfull för vad nästa rad ska berätta. Ha en bra kväll!

2006-12-20 @ 19:49:58
URL: http://laura.webblogg.se
Postat av: Pettan

Jag har aldrig förstått varför man ska vara trevlig mot såna man ogillar. Är inte det falskt? Jag o några polare satt faktiskt o snackade om det över en fika idag. Jag,precis som du, anser att jag är en snäll jäkel mot dom jag tycker om. Men har vi en skyldighet att även vara trevlig mot såna vi inte tycker om? Jag tycker inte det. Sen behöver man ju inte vara direkt otrevlig heller, det är ju direkt onödigt. Men jag känner mig grymt falskt när jag står och låtsas bry mig när jag pratar med någon jag inte tycker om.

2006-12-20 @ 20:09:53
URL: http://pettannilsson.blogg.se
Postat av: Fredrik

Till Anna:
Tack :) Ja, man hoppas ju att man gör det... Hoppas du får en fin jul likaså :) och haha ja, vi får väl hoppas jag är snäll året om :P

Till Emma:
Tack :)

Till laura:
Alltså, tack! :) Hoppas jag knöt ihop det bra då :) Ha en fin kväll

Till Pettan:
Ne, man behöver väl inte avra snäll mot de elaka. Men man kan ju fortfarande visa att man är bättre än dem och inte vara elak tillbaka... :)

ha det

2006-12-20 @ 21:18:11
URL: http://freddan888.blogg.se
Postat av: ~M~

Först av allt måste jag bara säga OMG vilket lågt inlägg.
Jössesamalia.
Höll på trilla av stolen.
Funderade på om jag skulle läsa det.
Tänkte njaaa...men så ändrade jag mig just av den anledningen att jag första tanken var nja.
Jag läste det.

Ang uteliggare.
Vet du jag läste i sommras (tror jag det var) ..att alla tror att uteliggarna har det så bra på sommaren.
Men tänk på hur törstiga vi är när det är 25grader ute. Hur törstiga är inte dom då?
Och det är tydligen inte så lätt att få tag på vatten bara sådär.
Jag har lovat mig själv att om det är en kanon varm dag i sommar och jag ser en uteliggare så ska jag köpa honom en flaska vatten.
Vad kostar det mig?
En tjuga?
Så gör jag någons dag med en vänlig gest.

Hoppas att du blir nöjd med din jul fredrik.
Kram/~M~

2006-12-20 @ 22:33:08
URL: http://afairytale.blogg.se
Postat av: Daddy'o

Efter att läst tipset på sannahsblogg, blev jag tvungen att läsa er också.
Ett annolunda sätt att njuta och lysan på Julmusik är, Brian Setzer, testa det! (eller hur Sanna)
Bloggen är drivet skeven som man säger i västergötland.Bra!

2006-12-21 @ 07:27:47
Postat av: eremo

Karlsson på taket var det som sa så.

2006-12-21 @ 08:12:42
URL: http://eremo.blogg.se
Postat av: Danne

Tjena Fredrik!
Längesedan nu. Hoppas du mår bra och att du får en fantastisk jul!

2006-12-21 @ 09:06:22
URL: http://writers-edge.blogspot.com
Postat av: Anna

Gud vad pretto

2006-12-21 @ 13:07:01
Postat av: Fredrik

Till ~M~:
Tack för att du läste, det är lite sådant här som visar vilka som verkligen läser bloggen och vilka som abra läser den... om du fattar :). Ja, bra sak av dig, där ska lova samma from now on!

Till Daddy'O:
Okej.. nice :) tack så mcyket.

Eremo:
Karlsson på taaaket jaaa! :) glööömde det. tack.

Till Danne:
Ja, gud ja, long time no see... detsamma detsamma :)

Till Anna:
Tja... mycket möjligt

Ha det bra

2006-12-21 @ 14:54:59
URL: http://freddan888.blogg.se
Postat av: Theresia

Intressant skrivet, men väldigt djupt å andra sidan. I min stad finns det väldigt många uteliggare trots att den är liten. Vad det beror på vet jag inte men det är sorgligt. Samtidigt som det är väldigt synd om dem så är det ändå jobbigt när de är påträngande och flåsar en i nacken i bankomatkön osv. Jag har svårt att känna medlidande då, om det gör mig till en dålig människa som inte förtjänar julklappar vet jag inte..
Sen om det att hitta någon, det finns någon för alla hur kliché det än låter och att jag knappt tror på det själv just nu så måste det ändå vara så :)
ha det

2006-12-21 @ 20:36:19
Postat av: Fredrik

Till Theresia:
Tack. Hmmm tja... du kanske har för många för att kunna tycka synd om dem? Men de i Örebro står ju inte ocjh flåsar en i nacken eller följer efter en... vart bor du?
Ja, jag hoppas det är så :) någon måste ju finnas där ute...

ha det

2006-12-22 @ 09:12:37
URL: http://freddan888.blogg.se
Postat av: Anna

Vilket underbart inlägg. God jul Fredrik!

2006-12-22 @ 13:24:25
URL: http://annimoll.blogg.se
Postat av: Fredde

Intressanta funderingar.
Många använder julen som en "ursäkt" för att vara snäll. Som du säger, varför inte vara snäll året om?
Men så finns det ju invändningar. Om då julen kan påverka någon att göra något som är bra, då är det väl inte så dåligt trots allt?
Man kan bara svara för sig själv, om man kan stå för vad man gör. Oj vad sockersött och politsikt korrekt det låter, men det är väl så?

"Nyäten" låter lite konstigt.
Nyduschad och nyvaken kan man säga. Det är ju något man har blivit. Nymätt, kanske det ska heta?

Ha det!

2006-12-22 @ 13:31:15
URL: http://getfready.blogg.se
Postat av: Theresia

Jag bor i norrköping och det är förvånansvärt många hemlösa, tragiskt nog. Men det är ju synd om dem, bara det att jag tycker att det ofta är självförvållat. Det är ju ingen som vill hamna där och har man gjort det är det ju någonstans på vägen som det brustit i planering och kontroll. Nu låter jag nog hemsk men,men.
Ha det

2006-12-22 @ 14:00:27
Postat av: Fredrik

Till Anna:
TACK! :) God jul!

Till Fredde:
Ja, precis. Jag tycker att man borde vara snäll året om... Nyäten är ju inte så bra haha nymätt är bättre.

Till Theresia:
Okej... Jag tror nog att om man hamnat där är det väldigt svårt att ta sig ur. Speciellt då så månbga ser ned på dem... Inte lätt att få jobb då, eller bostad...

ha det

2006-12-23 @ 11:22:04
URL: http://freddan888.blogg.se

Du tänker väl kommentera?

Ditt namn:
Glöm för fan inte bort mig!
Din E-postadress:

Din hemsida:

Dina åsikter:

Trackback