Jag är miljonär!!! Eller? Detta är logikens fel...

Köpte mig en till trisslott. Jag förlorade ju på den som jag köpte förut idag. Men nu!!!
Jag vann 1 miljon kronor!!! Helt sjukt bra.
Jag är miljonär!!!
Nä, nu ljög jag.
Förlåt.
Jag har inte vunnit 1 miljon. Men jag vill.
Fan.
Varför vinner man inte?! Det här med lotter och spel. Det är en sådan minemal chans att man vinner. Det är nästan inte värt att spela. Chansen att vinna stora summor är lika stor som att man skulle störta med ett plan.
Alltså. Inte stor. Men varför köper vi lotter då? Vi vet ju att det faktiskt är en minimal chans. Så liten att den nästan är obefintlig.
Är det girighet?
Nepp.
Det är logik som får och köpa dem. Omvänd logik. Vi anser att eftersom vi har förlorat så många gånger måste ju chansen att vinna ha ökat. Alltså, tror man att man har mycket större chans än vad man har. En nitlott borde göra att man inte vill köpa en ny, eller inse att chansen till vinst är väldigt liten.
Men.
Detta får omvänd effekt. Detta är människans logik i ett nötskal. Därför vi kalkulerar in att vi vet hur liten chans vi har att vinna, detta gör att vi kan bortse från hur liten chansen faktiskt ÄR.. Istället ser vi då hur stor chansen faktiskt BORDE vara. Detta får vi leva med. Vi värderar ur den synvinkeln som ger oss bäst chans. 
Men.
Det finns ett undantag. 
Om du är pessimist! Då värderar du allt ur sämsta synvinkeln... Dessa kommer troligtvis aldrig vinna. Varför?
Därför de köper aldrig en lott...
Nu ska jag kanske inte klaga. Jag har faktiskt vunnit en ansenlig summa. För länge sen.
10 000 kronor.

//Fredrik 

Kommentarer
Postat av: Anna

en miljon vore nästan lite fjuttigt att vinna. Jag behöver åtminstone tre miljoner så jag kan köpa allt jag vill ha just nu...
Men det får väl bli drömmar för det är ju som sagt en minimal chans att man vinner.

//Anna

Postat av: Spanskmannen

Jag tror att många som köper lotter lever på hoppet. De ser andra helt vanliga människor som vinner och tänker "Varför skulle inte jag kunna vinna?". De som är mer realistiska (som t.ex. jag själv) ställer samma fråga men har sedan ett direkt svar på frågan, något i stil med "för att chansen är minimal". Därför köper jag inga lotter utan sparar mina pengar, som jag sedan kan kasta bort på något minst lika onödigt. Minns att min bror efter en kampanj på jobbet fick drygt 60 trisslotter. Han vann totalt 275kr...

2006-03-07 @ 00:43:17
URL: http://spanskmannen.blogg.se
Postat av: v

ehyeeeee dreaming o´f millions.. Men ja tycker du ska vara mäkta stolt med 10000.. de är rejält med pengar, att vinna.

2006-03-07 @ 06:56:20
URL: http://adnav.blogg.se
Postat av: N

jo de klart man vill vinna en miljon men jag skulle bli super lycklig för 10000 :) fast det räcker ju inte så långt..kanske..

Må superduper bäst :)

2006-03-07 @ 13:32:10
URL: http://singstar

Du tänker väl kommentera?

Ditt namn:
Glöm för fan inte bort mig!
Din E-postadress:

Din hemsida:

Dina åsikter:

Trackback