Grävande journalistik - Josefsson vs. Adaktusson

Imorse såg jag en otroligt intressant och levande debatt mellan Uppdrag Gransknings Janne Josefsson och TV8s Lars Adaktusson. Debatten kan ni se här. Aftonbladet har hela debatten nedskriven här.

Jag ställer mig faktiskt på Janne Josefssons sida efter att ha sett debatten, samt läst Lars kolummn i SvD. Lars går dels till attack mot att man på Uppdrag Granskning använder sig av dold kamera. Men han själv har använt sig av den metoden, när han får frågan varför han själv sände ett reportage gjort med dold kamera, så svarar han; "Det var ett misstag, och det var något som jag inte visste om". Janne hugger direkt med; "Vet du inte om vad du sänder?". Men får som svar att det var ett misstag.

I alla fall, intressant debatt. Och intressant ämne. Journalister besitter en sjukt stor makt och det kräver ju ett rigoröst ansvar. Adaktusson anklagar Josefsson för att inte ta ansvar för sin journalistik, då många personer hängs ut på det sättet som Janne använder sig av, dvs dolda kameror.

Men enligt mig ger dolda kameror den största sanningen och de som hängs ut, hängs ju ut för det som de verkligen sagt/tycker. Sen kräver ju den dolda kamera-tekniken att journalisterna tar sitt ansvar och använder materialet på ett korrekt sätt.

Men jag föredrar den grävande jornalistik som den Janne förespråkar, då det faktiskt är den som avslöjar riktiga hemskheter, så som Uppdrag Gransknings senaste avsnitt, "Fallet Louise". Som var helt sjukt gripande. Då skiter jag i om socialen i Vetlanda hängs ut offentligt, de är ju de som har gjort fel. Då får man ta sitt ansvar.

- Vad ger dig rätt att agera domare? Det jag vänder mig emot är att du sätter dig över andra människor och förenklar verkligheten, menar Lars.
Josefsson menade att missförhållanden, som i fallet med tioåriga Louise som vanvårdades utan att myndigheterna ingrep, måste uppmärksammas - även om det innebär att vissa personer får bära hundhuvudet.
- Att inte göra det är att inte ta ansvar, anser Janne Josefsson.

Vem anser ni har rätt i debatten? Är Uppdrag Granskning - och Jannes - metoder med dold kamera tveksamma eftersom att de skyldiga hängs ut på ett sätt som kan anses som förnedrande och dömande? Eller är det värt att några faktiskt hängs ut, i syfte att ta fram sanningen som förmodligen aldrig kommit fram annars?

Här kan ni se "Falle Louise" (Länken kommer fungera under en begränsad tid).

Kommentarer
Postat av: Marie

Vilket hotell ska ni bo på i Sunny Beach?

Postat av: Marie

Haha, fan vad rakt-på-sak det där var. Lägger på en smiley :)

2007-04-12 @ 12:55:05
URL: http://marrebarre.blogg.se
Postat av: Fredrik

Marie:
New Jupiter tror jag det hette..

2007-04-12 @ 14:01:33
URL: http://freddan888.blogg.se

Du tänker väl kommentera?

Ditt namn:
Glöm för fan inte bort mig!
Din E-postadress:

Din hemsida:

Dina åsikter:

Trackback