Porriga kläder och första gången som du är hopplöst kär...

Jag vet. Mycket Uggla blir det. Men snälla, försök stå ut, för min skull?

Jag har i praktiken vuxit upp med Magnus Uggla. Alla semestrar vi har åkt på så har pappa spelat Magnus Uggla i bilen. Likaså Nicklas Strömstedt.

Kontentan av detta har på senare dagar visat sig vara att jag kan sjunga med i alla Uggla och Strömstedt låtar utan problem. Jag kan alla i stort sett utantill. Vilket på sitt sätt är faschinerande. Och jag ska ärligt erkänna att jag uppskattar så väl Uggla som Strömstedt.

Jag finner det underhållande att jag redan som 9-åring kunde sjunga med i Ugglas ibland obcena texter. Men vilka texter sen. Han är enligt mig en av de bästa låtskrivarna i Sverige. Det finns ingen i Sverige som kan få ihop lika träffsäkra och fungera texter. Han har skildrat mycket i sina texter.

Mammor är okej (Morsan é okej),
Äldre män som stöter på tonårstjejer (Fula gubbar).
Snabb utlösning (4 sekunder).
Barrundor (Kung i baren).

The list goes on. Och jag kan inte nog understrycka att jag älskar honom.

Ingen svensk artist kan uttrycka sig som Uggla.

Får jag inte nitar och läder
höga stön och porriga kläder
Har du glömt helt missbedömt
varför du blev min
Får jag inte komma på natten
sätter du vår kärlek på prov
För missar du så dissar du
alla mina manliga behov

Samma man som kom undan med det där kan lika genialt skriva en mjuk och lugn text.

Första gången som du ska hålla nån i hand
Första gången som du ska kyssa någon man
Första gången som du är
riktigt kär
Snart är den dagen här
Första gången som du ska falla ner i gråt
Första gången som du ska tigga om förlåt
Första gången som du är
hopplöst kär

Båda texterna är geniala på sina egna sätt och låtarna är grymt bra.

Kanske bara är jag som är semesterskadad av Uggla som tycker detta. Men jag beundrar verkligen hans sätt att fånga upp saker i samhället och låsa fast dem i välformulerade och bra texter

Genialt.

Inte minst då han själv konstaterar att han gör hit på hit. I hans låt Den bästa publik hyllar så väl sina fans som han ger en känga åt Gessle och Robyn.

Du är den bästa publik
som en stjärna kan ha
trots konkurrensen
som råder idag
Visst har det spritts
någon annan haft snits
men inte fan har han haft
sådan näsa för hits

I sista versen av låten ger han en rejäl känga åt Gessle och Robyn.

För den bästa publik
som en stjärna kan ha
är du, bara du
som köpt plattan idag
Kör den nonstop
så CD:n går topp
och ge Robyn och Gessle
en välförtjänt flopp


Och visst fan ahr han rätt. Gessle i all ära men jag vill påstå att Magnus gjort mer, lyssna nu, hits än Gessle. Det känns i alla fall så just nu när jag hör Mälarö kyrka spelas ur högtalarna som i sig förvisso inte är skriven av Uggla själv. Men har helt klart gjort den till en hit.

Vackert.

Har du aldrig tagit dig tid att verkligen lyssna på Uggla bör du göra det. Köp, bränn eller ladda hem hans samlingsplatta Klasiska mästerverk.

It's so worth it.

För den som inte har suttit en sen sommarkväll med ett gäng kompisar och sjungit med i Trubaduren har verkligen missat något.

För har en speleman en enda gång
börjat sjunga på en gammal sång
e de ogörligt ja lögn att söka stopp'an
har han blott en enda gång gett skri
lär han sjunga varje melodi
ifrån "dover å calais" till lilla loppan

Kommentarer
Postat av: Lenne

Jo, Uggla är bra visst är det så men Mälarö Kyrkö har han inte skrivit, det är en cover :) Lenne Broberg heter upphovsmakaren.

Keep on the great blogg!

Postat av: eremo

Uggla är bra, jag har flera skivor med honom men nu var det länge sedan jag lyssnade på dem. det går i perioder det där för mig.
Och jag håller med, han är grym på texter.

2007-01-16 @ 16:03:39
URL: http://eremo.blogg.se
Postat av: Fredde

Uggla är cool.
Jävligt skicklig på texter. Hans låtar har alltid funnits där någonstans och jag tror de flesta kan sjunga med i hans låtar.

2007-01-16 @ 16:22:47
URL: http://getfready.blogg.se
Postat av: Sanna

jag älskar uggla :D Hörredudu, jag tycker du borde vart inne på MSN idag, men icke sa nicke :(

2007-01-16 @ 19:17:29
URL: http://saannaah.blogg.se
Postat av: micke

Uggla trampar folk på tårna, det är magi sånt gillar vi.

Mälarö kyrka gör uggla alldeles lysande, en annan cover han gör strålande är ju Lasse Tenanders - Ska vi gå hem till mig.

2007-01-16 @ 23:01:27
URL: http://mickegfx.blogspot.com
Postat av: Fredrik

Till Alla:
Uggla är kung. Ja, mälarökyrka äår en fin cover, likaså Ska vi gå hem till dig... Lasse gör den ju kanon i orginal, men jag gillar ugglas mer... Visst kan nog alla sjunga meeed i Ugglas refränger, men inte i heeela tecterna i alla låtar. det kan jag. jag kan ju alla låtar utantill. jag behöver inte ha uggla för att kunna sjunga en av hans låtar. Så jag har en skada nog. Men han är grym.

Ha det BRA

2007-01-17 @ 18:52:32
URL: http://www.freddan888.blogg.se
Postat av: Mimmi Broberg

Yes, cover it is. Min far var ju då den som spelade in den först. Har faktiskt aldrig lyssnat på Ugglad version. Antar att jag hur som helst kommer bli "tvungen" att säga att pappas version är bättre. ^^ :)

2007-06-25 @ 18:10:54
URL: http://blondiestyle.blogg.se

Du tänker väl kommentera?

Ditt namn:
Glöm för fan inte bort mig!
Din E-postadress:

Din hemsida:

Dina åsikter:

Trackback