Ingen tvingar er att läsa.

Kan ni lyssna riktigt noga nu? Tack! Jag blir stup i kvarten beskylld för att "försöka vara Ronnie Sandahl" när det gäller hur jag skriver. Jag börjar faktiskt bli rätt trött på att höra det.

Jag försöker inte vara Ronnie Sandahl. Varför skulle jag försöka vara Ronnie Sandahl?

Jag kan däremot öppet säga att jag har låtit mig inspireras i mitt skrivande av just honom. Ronnie Sandahl alltså, då jag tycker han är en av Sveriges mest lysande skribenter och uppskattar hans texter mycket. Jag tycker han skriver bra kort sagt.

Men jag inspireras också av Fredrik Virtanen. Jag tycker Fredrik skriver begåvat och intressant. Just därför har jag låtit lite av hans säött att skriva inspirera mig.

Och den tredje och sista som jag har inspirerats av är Silverfisken. Bloggaren, ni vet. Han har väldigt smarta och fyndiga meningsuppbyggnader som jag gillar. Och han kan verkligen leka med ord, som jag finner roande.

Dessa tre personer har skapat mitt sätt att skriva kan man säga. Jag är jävligt ung och är förhoppningsvis bara i startgropparna av mitt skrivande. Jag läser mycket för att hitta nya sätt att uttrycka mig med orden. Det är oundvikligt att jag inte ska till mig av andras sätt att skriva, då jag själv tycker dessa personer skriver helt sjukt bra.

Men att försöka vara någon av dem är inget jag strävar efter. De är alla unika och skriver lysande med en retorik som få har. Jag vill däremot att jag en vacker dag ska vara i samma liga som dem. Visst, det är inte något enkelt mål. Det inser jag också. Men jag ska försöka.

En del i mitt lärande, till att bli en bättre skribent, är att försöka hitta en egen stil. Men att hitta en helt unik stil just nu, i den åldern jag är i, känns svårt. Jag upptäcker nya sätt att leka med ord varje dag och tar så klart till mig dessa sätt. För att kunna utveckla dem och sätta en egen prägel.

Sen att jag har tagit till mig mer av just Ronnie, Virre och Fisken har med att jag har dem som stora förebilder vad gäller skrivandet. Och jag förstår inte varför jag inte få skriva som de gör? Jag skriver ju inte EXAKT som någon av de gör. Jag skriver på mitt sätt. Ett sätt som har kommit till under inflytande av andras sätt att skriva.

Hur skulle det se ut om man inte fick ta till sig av andra? Då skulle vi sitta här med skolsvenskan och skriva exakt likadant istället. Hur kul hade det vart? Det är alltid någon som börjar med något. Och är det uppskattat så är det oundvikligt att inte folk ska ta till sig det.

Jag ser det inte som att jag snor deras sätt att skriva. Jag ser det som att jag lär mig av deras sätt att skriva. Då jag är i ett stadie av mitt eget skrivande där jag försöker hitta hur just jag ska skriva. Jag är i skrivandets tonår. I jakten på att hitta vem jag är så är det oundvikligt att jag inte ska låta mig influeras av andra.

Inse det.

Ronnie är Ronnie. Jag är jag.

Sluta tro att jag sitter och tänker; "hur kan jag göra den här texten riktigt Sandahlsk" så fort jag skriver en text, för det gör jag absolut inte. Sluta tro att jag VILL vara EXAKT som Ronnie Sandahl. Det vill jag inte. Jag VILL hitta en egen still som ska bygga på roliga, intressanta och talangfulla sätt att skriva. Just Ronnie, Virre och Fisken har roliga, intressanta och talangfulla sätt att skriva.

Det är som att försöka baka en fralla, men jag får inte använda mjöl. För det har den som bakade en baguette redan använt. Mission impossible, typ.

Men det ska sägas att jag ständigt jobbar på att hitta ett eget sätt att skriva på. Jag försöker att tona ner så mycket det går av Ronnies, Virres och Fiskens skrivsätt i mina texter, just därför att jag vill försöka få en egen knorr på texterna så mycket det går.

Och till sist; ingen tvingar er att läsa det jag skriver.

Punkt.


Kommentarer
Postat av: Maria

Stackars människa!

2007-07-08 @ 20:49:48
Postat av: micke

Välkommen till livet fredrik! Folk gör inget annat än gnäller i 2000-talets sverige! Så fort man försöker göra något så skall det alltid vara någon mr eller mrs besserwisser och berättar för dig!
Det är inte lätt att gå sin egen väg utan att trampa
någon på tårna!
Fortsätt som du vill och om du vill och skit fullständigt i dem som inte fattar bättre att det inte är ronnie, virre eller silverfisken bakom
tangenterna!
ren idioti av dessa människor och klanka ner på någon som iallafall försöker skriva, det är ju alltid lätt att sitta bakom skärmen och läsa och klaga än att skriva och vara kreativ! Keep up the good work pal.
-m!

Postat av: johanna

ville bara säga att jag läser ingen av de som du inspireras av, men kan däremot säga att jag tycker du har en jäkligt bra blogg! och det är därför jag återvänder..om och om igen.. och för mej så är mkt av det som faktiskt gör en blogg bra, det är sättet man skriver på.. man kan ha hur mkt som helst att säga, men inte kunna skriva, då är den bloggen rätt värdelös ändå.. hellre isf att man skriver lite, men det man skriver är bra! (som kommentar på inlägget före det jag egentligen kommenterar, tar två flugor i en smäll nu) men ja..nu tappade jag tråden lite.. =) äh, har egentligen bara två ord att säga: skriv på!

2007-07-09 @ 13:37:29
URL: http://ergosum.blogg.se
Postat av: Soulmate

Jag tycker du skriver lysande! Keep up the good work!

2007-07-09 @ 15:17:04
URL: http://soulmatesoul.blogg.se
Postat av: Lisa

Jag har aldrig tänkt att du skriver som någon annan, bara Fredrik. På ett riktigt bra sätt också!

2007-07-09 @ 15:59:32
URL: http://fashiongeek.tjejsajten.se
Postat av: Linnea

Du får försöka ta det som komplimanger istället!

2007-07-10 @ 05:20:48
URL: http://linnnis.blogg.se
Postat av: Fredrik

Maria: ehh vem?
Micke: jag vet... :/ men tack! :)
Johanna: Snällt av dig :) tack!
Soulmate: Tack! :)
Liusa: Tack tack! :)
Linnea: Mja, får försöka :)

2007-07-11 @ 20:44:16
URL: http://freddan888.blogg.se
Postat av: Maria

Du, såklart.

2007-07-11 @ 23:40:21

Du tänker väl kommentera?

Ditt namn:
Glöm för fan inte bort mig!
Din E-postadress:

Din hemsida:

Dina åsikter:

Trackback