American Gangster

image142Igår kväll var jag på bio efter jobbet. Det blev den nya filmen American Gangster med Denzel Washington och Russell Crowe i huvudrollerna. En lysande film baserad på en så kallad "true story", vilket ger filmen lite extra krydda. 

Kort kan man säga att den handlade om Frank Lucas, spelad av Denzel Washington. En svart man från Manhattan som i 1970-talets Harlem blev den största heroin-baronen staden skådat på länge. Man får följa hans sanlösa klättring upp till toppen av drogernas New York. Och parallelt får man följa Richie Roberts, spelad av Russell Crowe.  En polis som gör allt för att stoppa drogernas framfart på Harlems gator, vilket inte är så lätt då större delen av polisstyrkan i New York är korrupt.

Den var oerhört välspelad, där så väl Denzel som Russell gjorde riktigt solida insatser. Och jag tror absolut de båda kommer ha chans på en Oscar för de här rollerna. Jag är dessutom mäkta imponerad av regissören Ridley Scott som fångat hela känslan av 1970-talets droghärjade New York så bra, likså hela berättelsen om fran Lucas liv.

Jag ger den lätt 9/10. Men för att man ska tycka det betyget är rättmätigt måste man uppskatta den här typen av filmer. Vilket jag gör. Men jag rekommenderar er ändå att se den.

Kommentarer
Postat av: Angelica Lindvall

Jag ville också se den men hade inte tid! Men nu när du ger den ett så gott betyg så är jag tvungen! =p Denzel for president!

Postat av: Lisa

Åh, låter bra, måste ses!

2007-11-25 @ 16:52:36
URL: http://fashiongeek.tjejsajten.se
Postat av: Fredrik

Angelica: JA! :D
Lisa: mm det får du göra!

2007-11-25 @ 20:54:53
URL: http://freddan888.blogg.se

Du tänker väl kommentera?

Ditt namn:
Glöm för fan inte bort mig!
Din E-postadress:

Din hemsida:

Dina åsikter:

Trackback