Svar till Pirat

Fick en kommentar om mitt förra inlägg. Vi svarar öppet på denna. Massor med frågor var det.

"Hur kan du kritisera 7 procent av svenska folkets röster? Hur kan du då skriva igår att alla borde rösta? För många är detta med internet och allt vad det innebär en otroligt viktig fråga och den frågar ligger i tiden. Är viktigt att EU får upp ögonen för vad vi människor tycker! OM du ska klaga på att folk röstar på PP så får du klaga på dom som röstar på MP också, dom står egentligen bara för en sak och det är miljön, som även den ligger rätt i tiden. Men den kanske du tycker är viktigt, och då klagar du inte? Vi människor är olika politiskt insatta men du är på hal is om du sågar svenska folkets röster så som du gör. Den yngre generation är inte alla intresserade av alla tusen valfrågor, dem kanske riktar in sig på en fråga som är viktig för dem? För dem vet att skola osv löser sossarna eller moderaterna i alla fall. "
- Pirat

Då denna är så ihopskriven och ej har några radbrytningar så blir det lättare att svara om jag plockar isär den.


Hur kan du kritisera 7 procent av svenska folkets röster?
Klart jag kan kritisera 7% av de ca 43 % av svenska folket som faktiskt röstade. Varför skulle jag inte få kritisera deras val och argumentera för det? Jag har ju faktiskt angivet skälet till varför jag kritiserar dem. Yttrandefrihet trodde jag var något vi svenskar värnar om? Jag kan ju egentligen välja att kritisera alla andra som röstat på annat än mitt parti. Bara jag ger skäl till varför, annars blir kritiserande oerhört substanslöst..

Hur kan du då skriva igår att alla borde rösta?
Jag kritiserar inte ATT de röstar. Det är kanonbra! Fler borde rösta. Så den här frågan känns orelevant.

För många är detta med internet och allt vad det innebär en otroligt viktig fråga och den frågar ligger i tiden. Är viktigt att EU får upp ögonen för vad vi människor tycker!
Självklart är det viktigt att man får upp ögonen för detta. Jag håller med om att detta är en viktig fråga. Tycker själv att FRA och IPRED är överdrivna lagar. Tycker dock inte att det känns bra att ett "parti" som bara tar ställning i en fråga får så mycket förtroeende. Tycker det är obehagligt att inte veta vart de står i andra frågor. De kan för allt vi vet hysa djupt främlingsfientliga åsikter, som kommer fram i efterhand. Alltså; känns väldigt blint att rösta på PP.

OM du ska klaga på att folk röstar på PP så får du klaga på dom som röstar på MP också, dom står egentligen bara för en sak och det är miljön, som även den ligger rätt i tiden. Men den kanske du tycker är viktigt, och då klagar du inte?
Ja jag tycker även att miljön är viktig. Helt klart. Det är dock stor skillnad på Miljöpartiet och Pirat Partiet. Miljöpartiet har ett partiprogram där de tar ställning i många fler frågor än de få som PP faktiskt gör. Miljöpartiet har dock sin hjärtefråga i miljön MEN de skiter inte i övriga frågor för det. Utan väljer att engagera sig även i dem, men med ett miljömässigt synsätt. PP väljer att inte ta ställning i övriga frågor. Vilket gör att vi inte vet vad vi egentligen får. Mer än just deras ställningstagande i denna enstaka fråga. Därför tycker jag PP egentligen är mer av en lobbygrupp än ett parti.

Vi människor är olika politiskt insatta men du är på hal is om du sågar svenska folkets röster så som du gör. Den yngre generation är inte alla intresserade av alla tusen valfrågor, dem kanske riktar in sig på en fråga som är viktig för dem?
Självfallet är människor olika politiskt insatta. Jag hoppas dock att fler unga blir MER insatta. Då detta är viktigt. Ser dock inte att jag är ute på hal is när jag kritiserar hur en del av svenska folket har röstat. Det är min demokratiska rättighet att få göra det. Känns som att det vore lite av en diktatur om jag INTE fick göra det. Dessutom är det ju just det här att yngre inte engagerar sig i mer jag är inne och snubblar på i mitt tidigare inlägg. Hur synd det är. Och hur farligt det är.
Hela min kritik ligger ju i just att ungdomar bara engagerar sig i EN fråga.

För dem vet att skola osv löser sossarna eller moderaterna i alla fall.
Detta ÄR ett farligt sätt att se på saken. Sossarna och Moderaterna har väldigt olika synsätt, det är ju inte alls säkert att de löser övriga frågor. Det är vi - den yngre generationen som ska leva och bo i Sverige. Jag tycker det är viktigt att vi tar ställning i hur vi vill att det ska se ut. Och inte bara i en fråga.

Hoppas du är nöjd med svaret. Har du fler frågor/synpunkter så framför dem gärna.

För övrigt så hoppas jag verkligen att de andra etablerade partierna som tar ställning i fler frågor än en ser på Pirat Partiets (eller kör de Piratpartiet i ett ord?) framgång som ett wake up call att de måste engagera sig mer i den här frågan. Och inser vikten av att lyssna på ungdomar, men framförallt jobba för att ungdomar ska engagera sig i fler frågor och lyfta på arslet för att rösta även om inte deras fildelning/internetanvändning hänger på det.

Det är viktigt att vi i en demokrati är engagerade och visar intresse i vad som sker och händer inom politiken. I fler frågor än en. Men framförallt att alla går och röstar. Annars finns det alltid en risk att vi en vacker dag inte har demokrati. Även om den risken är extremt liten.

Kommentarer
Postat av: Niklas

Välformulerat Fredrik och helt sant. Som du skriver, problemet är inte att PP är ett enfråge-parti, problemet är att man genom detta inte vet vilken agenda de ytterligare kan tänkas driva.



Partiet tog många röster från SD (
http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=1630&artikel=2890592) - och även om partiet förstås inte kan anses ansvarig för vilka som röstar på dem oroar sånt, och PP kanske åtminstone skall se sig själva i spegeln och fråga varför de lockar så många röstare av den övertygelsen.

2009-06-09 @ 12:45:16
Postat av: Fredrik

Niklas: Tack! Det är precis det som är det farliga. Vi vet ju inte om den här nissen som de nu skickar till Europa kommer driva främlingsfientliga åsikter, eftersom att de inte tagit ställning i detta. Finns ju fler frågor den här personen kan agera i utan att vi vet vad han gör.

Känns som sagt obehagligt.

2009-06-09 @ 16:30:29
URL: http://freddan888.blogg.se/
Postat av: Sanna

Väl rutet min vän!

2009-06-10 @ 19:47:27
URL: http://sannaoo.blogspot.com
Postat av: Fredrik

Sanna: haha :D indeed

2009-06-10 @ 20:41:41
URL: http://freddan888.blogg.se/

Du tänker väl kommentera?

Ditt namn:
Glöm för fan inte bort mig!
Din E-postadress:

Din hemsida:

Dina åsikter:

Trackback