”Agnes, du förgyllde den annars trista fredagskvällen, all on your own!”

Jag vet inte riktigt hur jag ska börja skriva, en del av mig vill hoppa på spåret som skriver massor och massor om Agnes, en annan del vill hoppa på spåret om att jag ska skriva mer om Idol som program… Jag tänker nog ta båda spåren, jag får helt enkelt dela på mig, åka med och se vart de tar mig. Lite ”På spåret känsla” över det hela, där tyckte jag att jag var rolig, men så kan det vara.


Agnes Carlsson, 17-åringen från Vänersborg, där för övrigt Fredrik Wikingsson är ifrån, tog hem Idol 2005 igår kväll. Jag visst länge inte vem jag ville skulle vinna, jag lät finalen avgöra, så där satt jag igår och njöt av artister som framförde fina och stundtals magiska låtar. Sebastian rivstartade med en helt fucking amazing version av Bruce Springsteen ”Born to Run”, där han showade runt på scen med en touch av gay. I det ögonblicket så trodde jag att Agnes skulle få det svårt, mycket svårt, speciellt när hennes röst var lite off shape. Men där kommer hon, går in på scen och äger sönder den! Jag fick värsta glädjeruset av hennes framförande av låten ”This is it”, jag var paff efter åt. Den var bara så grymt bra, den låg helt klart i fas med Sebastians ”Born to Run”, om inte lite högre. Jag satt där i soffan och tänkte ”Fan, vilken hög ribba de har lagt nu!” Men jag visste ju att ”tittarlåtarna” inte skulle framhäva vare sig Agnes eller Sebastian som artister. Så jag sänkte snabbt mina förväntningar. Sebastian gjorde ”Life on Mars”, den var inte bra, den var inte als bra framförd. Men juryn gillade den, jag vet inte vad de hade fått i sig, eller vad fan de lyssnade på, för den var inte bra. Kanske satt alla och lyssnade på originalet i en iPod som de sedan glömde stänga av när Sebbe framförde sin version? Den var inte mer än OK. Sedan så gjorde Agnes, trots sin röst som inte var i form, en bra tolkning av ”My Everything” Den var otroligt bra, för att inte framhäva hennes fulla potential. Agnes kunde inte trycka ifrån med rösten, men vem brydde sig? Hon var ju helt klockren på allt det andra, hon ägde ju scenen och alla visste att den var bättre än Sebbes ”Life on Mars”, Agnes började så smått bestiga sin tron…


Nu kommer den delen som jag anser var avgörande. Här kommer Sebastian ut, han måste ge allt, han ligger redan efter, så han tar ton på vinnarlåten ”Right here, right now”. Det börjar ju jätte bra och jag gillar verkligen låten, men sedan så tappar låten allt. Den var inte alls bra. Han var bra, men om inte låten är bra så får man svårt att se det som han gör bra, detta kanske inte fjortisarna eller alla dessa Idol-fans där ute såg. Att han var bra, men han framstod som sämre på grund av en sämre version av låten. Jag gav Sebbe en fyra. Detta berodde mest på att han gjorde det så bra rent artist mässigt. Nu kommer vi till den delen som nästan, men bara nästan fick mig att börja gråta. Nu låg allt i Agnes händer, gjorde hon en bra låt nu, så skulle hon vinna. Agnes kommer ut och gör en helt jävla incredable version av ”Right here, right now”. Hon verkligen piskar upp Sebastian så det skriker om det! Hon gör en så stark power ballad att jag nästan började gråta, så bra var den. Jag fick gåshud, jag kände direkt, ”här har vi Sveriges nya stjärna, om inte hon vinner så flyttar jag”. Hon sjöng på ett sådant sätt att jag inte hörde att hennes röst var out of shape… hon sjung med ett sådant självförtroende att jag blev helt paff. Detta var Agnes bästa låt i Idol och hon gör den när det behövs som mest, när hon verkligen behövde ge allt. Agnes var som en pånyttfödd Celine Dion när hon stod där! Agnes var bättre än Celine Dion! ”Agnes, du förgyllde den annars trista fredagskvällen, all on your own!” Jag njöt varje sekund av låten!

Att hon sedan vann kom inte som någon chock för mig, så mycket kan jag ju säga. När hon skulle framföra låten igen så grät hon nästan, vilket är fullt förståligt, hon tappade ju lite där, men hon reder upp det och kommer tillbaka med stor bravur, Agnes är en artist, Agnes är en Idol, Agnes är en stjärna!

Tack Idol 2005, tack Sebastian men framförallt, tack Agnes Carlsson, 17 som gav svenska folket en sjuhelvetes final!

//Fredrik

Ps. Se vinnar låten! Ds.

Ps2. Tack Linda Skugge för mejlet, där hon skriver att jag är bra på att skriva... det är så jävla kul med feedback! Ds.

Kommentarer
Postat av: Spanskmannen

Självklart favoriserar jag Sebastian eftersom han var bäst och den enda av dom två som kunde sjunga. Jahg köper hellre en skiva med han Martin som vann "Sveriges värsta sångare" än med Agnes!

Postat av: Louice

Jag tyckte sebastian var hetare, fast det kanske inte är så konstigt?

2005-12-03 @ 16:08:43
URL: http://innefolk.blogg.se
Postat av: Isabell

Vinnarlåten var verkligen som skriven för Agnes, den passade hennes röst precis. Jag är fortfarande lite sur för att hon vann, Sebastian var bäst (och han SKA vara lite gayig, det är det som är så sexigt). Samtidigt ser jag det som att Sebastian nog har stor chans att lyckas som tvåa då han kan göra lite mer som han vill :)

2005-12-03 @ 18:41:02
URL: http://intensity.blogg.se
Postat av: Louice

Ne kanske inte. =) Men vinnarlåten verkade vara skriven för henne, det var inte alls hans stil det tycker jag var lite tråkigt.

2005-12-04 @ 12:26:47
URL: http://innefolk.blogg.se
Postat av: Louice

aaah. Hon och vinnarlåten är ett med varandra =)

ha det själv också.

2005-12-04 @ 16:13:36
Postat av: Alexandra

HAhhaha du e bra du .... ja håller me dej me vissa saker men helt klart var ju Agnes bäst ja älskar henne så mkt ja grina senare i vinnarlåten o belv as blad de blev nog As många meee!!!! :D

fint skrivet där uppe!!:)

2006-01-10 @ 15:02:05
Postat av: Anonym

i hate you Idioten carlsson!!!!!!!!!!I HATE YOU!!!!!

2006-06-11 @ 19:58:51

Du tänker väl kommentera?

Ditt namn:
Glöm för fan inte bort mig!
Din E-postadress:

Din hemsida:

Dina åsikter:

Trackback