En krönika om bussmänniskor av en bussmänniska!

 Bussmänniskor.
 Alla dessa människor som faktiskt utsätter sig för att åka buss. Alla vet att ingen trivs på en buss. Bussresan är bara en sak som man sitter av.
 Bussen är jobbig. Bara en massa människor som irriterar oss - dig och mig, vi som åker buss - på ett eller annat sätt.
 Snoriga ungar som oftast inte sitter still. Högstadieelever som sitter på det innersta sätet men har fötterna på det yttersta. Pensionärer som sitter på det yttersta och har ett tomt - samt oanvänt - säte innanför sig eftersom att de blockerar det med sig själva och vägrar att flytta på sig.
 Sen har vi de som är vuxna.
 De som inte kan eller vill skaffa sig ett körkort eller bil. Även de som en gång haft ett körkort och skrattat åt alla bussresenärer, men dessvärre kört ”lite” för fort så att det snabbt blev indraget av farbror polisen. Och nu åker buss själva.
 De vuxna.
 De sitter så klart innerst.
 Men.
 De lägger deras väska/ryggsäck ytterst. De väntar ända tills det absolut måste ta bort den för att ge plats åt en ny tillkommen resenär.
 De är ju vuxna, tillslut måste akta på sig.
 Även om de önskar att ingen ska sätta sig bredvid dem och att de är en pensionär, högstadieelev eller snorig unge som ingen kan eller vill sitta vid.
 Dessa är typiska bussmänniskor.
 Jag är en av dem.
 Jag räknar mig till den vuxna skaran.
 Så är jag på bussen. Jag sitter där och väntar med att akta min väska tills det absolut behövs. 
 Människor vill sitta själva. Slippa en - förmodligen trevlig - främling som vi tror ska lukta illa, smitta oss med förkylning eller vara allmänt besvärlig.
 Det syns.
 När en buss fylls på. Då fylls varje sätes par med en människa. När alla två sitssäten har en person som ockuperat dem, då fylls de på med en till. Det är då som alla människor tar till sina metoder, medvetna om dem eller inte.        
 Alla vill att människan som nyss klev på inte ska sätta sig bredvid just dem. Det ligger i en bussmänniskas natur att tänka så. Det är jobbigt att sitta innerst. En främling som blockerar vägen.
 Somliga har med sig böcker eller lyssnar på musik för att kunna filtrera bort allt runt omkring sig själv.
 Det är smart. Det gör ibland jag.
 Men det är ändå jobbigt att ha en på sin yttersida.
 Alla vet att det blir extra jobbigt att gå av då. Om en annan människa sätter sig ytterst, vet man att man måste markera att man ska av. Annars så kanske inte den som sitter ytters reser på sig. Självklart hoppas man att de ska gå av före en själv.
 Då slipper man det jobbiga.
 Markeringsgrejen.
 Oftast hjälper det att trycka på stopp knappen. Om inte en annan ”jävel” har vart före en och pillat på den röda knappen.
 Då börjar man markera med att ta på sig handskar eller kanske lyfta på väskan. Detta fungerar oftast.
Men jag berättade om bok läsare och MP3-lyssnarna. De är extra jobbiga. För det är en stor chans att de inte märker ens försök att markera sin avstigning.
 Då måste man, som alla vill undvika, be dem att akta sig. Detta är bra med bok läsare. De märker på en gång och aktar sig. Men MP3-lyssnare måste man peta på och göra dem uppmärksamma.
 Detta är jobbigt.
 Men det är en bussmänniskas vardag.
 Detta är vad en bussmänniska har i huvudet under sin bussfärd. Nästan varje..
 Sen ska bara tillägga att allt som ny nyss har läst bara är tankar och indicier. Behöver inte alls stämma. Men någon sanning ligger de nog bakom allt. Det skulle jag i alla fall tro.
 Det är upp till er om ni vill tro på det eller ej.
 Ni som åker buss.
 Även ni som kör bil och skrattar åt oss som måste uthärda bussens alla
jobbiga saker.
 Försening.
 Platsbrist.
 Eller andra…
 … bussmänniskor.
 Men in the end, you got to love them... in one way or an other så att säga...

//Fredrik 

Kommentarer
Postat av: Jessica

Något som är jobbigt är när man ska åka långt och folk har lagt sig och sovit på sätena och det inte finns några fler säten lediga. Då måste man ju väcka personen och riskera att denne blir grinig. Ditt inlägg var kul och hade en stor igenkänningsfaktor :)

Postat av: Joanna

Jag tycker faktiskt om att åka buss (: & tåg!

2006-02-08 @ 18:57:27
URL: http://soho.blogg.se
Postat av: Danne

Shysst krönika! Sen får vi inte glömma alla fulla 14-åringar som sjunger "..en busschaufför, en buss chaufför.. "

2006-02-08 @ 19:02:28
URL: http://writers-edge.blogspot.com
Postat av: v

nice.. mmh även om jag inte åker buss varenda dag (inte mycket dvs..) så känner jag igen det där.. sant sant sant.. Bra skrivet fredrikg.. keep up ythe good woork:)

2006-02-08 @ 19:53:53
URL: http://adnav.blogg.se
Postat av: Cissi

aa

2006-02-08 @ 22:16:53
URL: http://cissin.blogg.se
Postat av: Cissi

Aaah, perfekt skrivet. Like you read my mind. Precis så tänker jag på bussen, varje dag. Det bästa med att bo i en "liten" förort är att man vet vilka personer som kliver av vart.

Jag stör mig grymt mycket på personer som blockerar två säten, fastän de vet att nån förr eller senare kommer att sätta sig bredvid dem.

2006-02-08 @ 22:20:40
URL: http://cissin.blogg.se
Postat av: Spanskmannen

Skönt med en uppdatering om hur det fungerar på bussen nu förtiden. Tror jag räknade det till 3 bussresor de senaste sju åren för min del. Bara en av dom med Uppsala Buss eftersom jag har en gås oplockad med dom sedan dom dels höjt priset sjukt mycket och dels försökt köra på mig inte mindre än fyra gånger! Två gånger bussade jag till världsmetropolen Enköping 2003 för att se Allsvensk fotboll när den är som allra sämst ;).

2006-02-08 @ 22:29:52
URL: http://spanskmannen.blogg.se
Postat av: Matte

Kanske är som i Stockholm. Alla har så bråttom att komma av. Alla verkar dessutom vara rädda för främmande människor. Det är synd tycker jag.

2006-02-09 @ 07:14:14
URL: http://glenns.blogg.se
Postat av: Per

Tidningsläsare och hockey-juniorer kan ju oxå ladda buss-miljön med lite feta aggretioner... själv hamnar man väl ofrivilligt och välförtjänt i nån av kategorierna som andra kan reta sig på...

Bra skrivet inlägg!

2006-02-09 @ 17:10:30
URL: http://percarlsson.blogg.se
Postat av: Isabell

Jag har bussrädsla och trodde seriöst att jag var typ den enda som kände så där som du beskriver i ditt inlägg eftersom alla mina kompisar skrattar åt mig när jag försöker förklara varför jag hatar bussar så mycket. Det finns alltså andra som inte kan koncentrera sig på något annat än hur man fan ska komma av bussen när det sitter någon och blockerar sätet bredvid. Min rädsla ökade dessutom när detta hände mig SAMT att knappen var trasig...nu tror jag att det ska hända varje gång. Hemskt! Ha det bra :)

2006-02-09 @ 22:24:45
URL: http://intensity.blogg.se
Postat av: Sophia

Haha, yes, precis det där att man måste markera att man ska av. Så klockrent!

2006-02-10 @ 18:52:32
URL: http://sophiaa.blogg.se
Postat av: Moa*

Det det var helt klockrent det ÄR verkligen så det är på bussar. Jag hatar att åka buss, mina polare förstår inte varför idioter ;) Ska visa denna text för dem haha.

2008-05-23 @ 12:50:45
URL: http://royalwithcheese.blogg.se/

Du tänker väl kommentera?

Ditt namn:
Glöm för fan inte bort mig!
Din E-postadress:

Din hemsida:

Dina åsikter:

Trackback