Wikingsson och Hammar visar vägen in i framtidens TV!

"NOTE: Detta var alltså mitt Expressen-bidrag som aldrig kom fram... Läs mer om det här!"

Svensk TV måste bli bättre! Några har redan tagit initiativet, nu uppmanar jag fler att hänga på. Året då förändringens gnista först sprakade till var 2002 då svensk TV gick på sparlåga… Men så ryckte det lite i TV4 (nej det är inte TV4 som är gnistan), som tog en chansning, de slängde ut ett program som hette Ursäkta röran (Vi bygger om). Detta var första gången Fredrik och Filip (dessa herrar är gnistan, de får dela på den) visade sig tillsammans på tv, för Filip var det dessutom debut. Fredrik hade däremot lite mer erfarenhet och gjort en minst sagt medioker insats i TV4-programmet Vinnare, som då var ett av Sveriges ledande travprogram (som om någon bryr sig?). Ursäkta röran (Vi bygger om) blev snabbt ett fall för den dåvarande Granskningsnämnden. Detta var för övrigt inte alls befogat enligt mig. Killarna hann inte göra mer än fyra - otroligt humoristiska och geniala - avsnitt innan TV4 lade ner programmet efter påtryckningar från samhället, ett samhälle som jag tror för övrigt inte riktigt var redo för Fredrik och Filip…
 Killarna var 2003 tillbaka i Kanal 5. Nu hade de förmodligen vart inne och tjatat hos Kanal 5:s programansvariga - Johan Westman - för att få Kanal 5 att nappa på deras nya idé, den som jag anser har revolutionerat svensk TV för all framtid. Succén som jag yrar om är självfallet High Chaparall. Programmet där killarna med sin egen stil intervjuade amerikanska kändisar på ett väldigt privat och alldagligt sätt. Detta är nog det bästa programmet genom tiderna. Det finns ett enkelt svar på frågan om deras framgång, de är sig själva. Detta uppskattas hos den nya genrationens tv tittare (där jag självfallet ingår), detta har F&F fattat, detta är något som de just nu – med största sannolikhet - har ensamrätt på. 
 Nu är svensk TV lika seg och tråkig som koda. Koda är inte roligt. Kanske om man är fem år och aldrig sett koda förut.  Men annars så är det rätt så trist.
 Jag vet att Fredrik och Filip bara har börjat sina – förhoppningsvis - långa och fantastiska karriärer inom den mediala världen. Att deras koncept fungerar har de visat om och om igen. De har bland annat visat det i deras verkliga succéprogram Grattis Världen och High Chaparall. Hammar och Wikingsson är i rullning, mot ny TV som jag kan se den. Frågan är nu om de resterande ”TV-folket” (Ni vet, Adam Alsing, Robert Aschberg och de där nördarna på SVT (Anders och Måns), med Hasse Aro i spetsen och en hel drös med andra mediala personligheter i släptåg bakom) vill hänga på eller om de stannar kvar i stenåldern? Vem vet, kanske är det bara Fredrik och Filip - med deras personligheter - som gör succé med den här stilen. Skulle det vara så, hoppas jag att de stannar i Tv-rutan väldigt, väldigt länge! För skönare programledare och stil inom det mediala medlet TV har nog inte skådats på mycket länge. Om fler följer dessa pionjärer, så kanske svensk TV kan gå från koda till tja, hallonsaft!

//Fredrik

Kommentarer
Postat av: Joanna

Br-r-raaaa!

Sveriges tv består av klistrig jävla koda, och det tynger mig att säga det men jag älskar min data mer än tv:n. Och då är det illa. Där finns inget bra att se. ( eller jo.. cityakuten!)
Jag älskar high chaparall , håller på att garva ihjäl mig varje gång.

Bra gjort , då hade vunnit.. lätt!
Jävla outlook, vill du att jag ska skicka ett virus till dig? (:

Postat av: sarah

Bra sagt! Som du förstår, (för det gör du va?) så har du mitt fulla stöd! :) Enda skräcken är ju om de skulle få för sig att leva familjeliv med deras äkta hälfter! (ja, tro mig, filip skyndar sig säkert att gifta sig med den mystiska flickvännen!) Och.. få barn! *darra* Men å andra sidan, "fruarna" får väl ta hand om ungarna.. så behöver jag, (och resten av oss som älskar riktigt humor) inte bäva för pappaledighet!!! :)

2006-01-24 @ 10:52:40
Postat av: Fredrik

Till Sarah:
Tackar. Jag tycker att krönikan var okej. Jag hoppas även jag att de kommer fortsätta göra bra humor. För svensk tv behöver verkligen Fredrik och Filip.

ha det bra

2006-01-24 @ 13:05:41
URL: http://www.freddan888.blogg.se
Postat av: Lisa

Grymt ju!

2007-04-26 @ 09:44:08
URL: http://lisai.blogg.se

Du tänker väl kommentera?

Ditt namn:
Glöm för fan inte bort mig!
Din E-postadress:

Din hemsida:

Dina åsikter:

Trackback