Minnen från i sommras... En match, en arena och en hjälte...

Solen skiner. Det är varmt och jag går där. Sommaren 2005. På väg mot Behrn Arena. fast vi säger fortfarande Eyravallen. Det nya namnet har inte riktigt satt sig och Eyravallen är vad man alltid hsr sagt. Örebro SK ska möta Ljungskile. ÖSK ligger långt ned i tabellen och behöver verkligen vinna. Lite som ÖSK oftast behöver. Jag intog min sittplats på den gamla läktaren.
Eyravallen (Behrn Arena) ser mycket grymmare ut om man sitter på den gammla läktaren och ser ut över planen, bort mot den nya stora läktaren. Precis innan jag gick in och tog min plats lät jag mig köpa en bilpåse och en Pepsi. 40 spänn.
Dyrt.
Men vad gör man inte för att stötta laget?

Matchen startar. De gammla gubbarna som - alltid - sitter bakom mig gnäller. Redan. Inte ens 1 minut in i matchen. De gnäller alltid. Men en sak är säker, de stöttar sitt lag. Även om deras gnällande mest känns jobbigt, kan jag förstå dem. ÖSK har underpresterat och har saknat en målskytt. Jon Lundblad var den här gången med i truppen. Han hade nätat i föra matchen när han kom tillbaka från en svår skada och gett ÖSK en vinst med 1-0 mot Brommapojkarna om jag inte minns fel.
Jon var fräsch och ny, han gav ÖSK en vindpust av framgång. Nu när de som mest behövde den.. Vi hoppades nog allihoppa att han skulle visa vad han går för även denna dagen. Tydligen gjorde gubbarna bakom mig det, även om de klagat på att Jon såg trött ut redan vid upvärmningen. Men jag tycker han såg fin ut. Där han sprang och visade att han var tillbaka från sin skada.

Nu sprang han där ute... Jon. Efter 6 minuters spel slänger mittfältaren Joel Riddez upp en boll på Ricardo "Köttbullen" Costa (Han kallas så för att han är fet!) som direktskarvar till just Jon. Inget misstag. Bollen slås in och ÖSK leder. Ljublet går inte att ta miste på och alla ropar glädjerop till Jon. Fotbollen är skön i dessa lägen, när ens lag har gjort mål.
Då mår man toppen...
Speakern skriker ut Jons namn med en överexalterad stämma. Nästan lite läskigt exalterad. Kan Jon vara våran räddare i nöden?

Men bara 1 eller kanske 3 minuter senare kvitterar Ljungskile. Fan. Alla är tysta och lite irriterade. Så där som det brukar vara när motstånadarna gör mål. Speakern har inte alls samma stämma när han annonserar att Ljungskiles Vad-han-nu-heter har gjort mål. Inte alls like överexalterad som när Jon nyss gjorde mål.
Det förstår jag.
Det gillar jag.

Matchen är jämn och väldigt viktig att den vinns. Någonstans i mitten av andra halvlek slår Jon Lundblad in bollen i mål. 2-1. Alla ljublar. Speakern är överexalterad igen. Man hör knappt vad han säger och publiken - däribland jag - skriker ut Jons namn.
Matchen tar slut ca: 20 minuter efter målet.
Alla är glada.
Äntligen vinner ÖSK igen. Då fanns hoppet. Och Jon. Vilken lirare. 3 mål på 2 matcher. Detta var super bra.
Det var en kul fotbollsmatch som jag minns.
En fotbollsmatch jag vill se igen. För den glädjen som både Jon, speakern och publiken visade var otrolig. Jag längtar till sommaren. Till fotbollsässongen. Till Superettan. Till Behrn Arena (Som vi säger nu). Till en fotbollsmatch med ÖSK.
Jag kan för övrigt meddela att Jon gjorde totalt 11 mål på 18 matcher förra året. Han såldes efter sässongen till ett franskt lag tror jag... Vem som ska fylla hans tomrum vet jag inte. Jag vet bara att ÖSK ska kämpa sig upp igen.
Till Allsvenskan.
För det räkte inte,. ÖSK slutade fyra. Under kvalplatsen och vi var besvikan alla var besvikna. Nog sagt om det. Men de där matcherna som Jon gjorde oss glada var värda alla kronor man la ut på ÖSK.
Snälla, ge mig en sässong full av sådana där matcher. Det skulle uppskattas.
Mycket.
Varför jag ens skriver om detta kan verka konstigt. Jag vet. Men va fan. Jag var tvungen. Jag längtar tills ÖSK ska spela sig tillbaka till Allsvenskan. Att få uppleva det där som jag fick uppleva i sommras. Det är så sällan man upplever sådana matcher. Ta tillvara på dem!
Jag vill ha sommar nu!

//Fredrik

Ps. Detta kan vara ett av mina mest ointressanta inlägg ur en läsares synvinkel, någonsin... Ds.

Kommentarer
Postat av: v

Nej .. Bra bra BRA där!
De är faktiskt aftonbladet klass på dina inlägg STRONG fredrik, cred To You!!

Postat av: natta

lite ointressantvar det allt samtidigt som man märker hur du längtar till sómmaren och fotbollssäsongen.. (vem gör inte de?!)
Ibland måste man bara skriva om om någon bra händelse i ens liv.. den må vara ointressant för andra.. men den betyder säkert något för dig?

Okej då.. så långt bort låg inte örebro :P hehe jag har ingen koll.. kändes långt bort bara..

Ha det!

2006-03-02 @ 22:07:28
URL: http://singstar.blobb.se
Postat av: Natta

måste bara skriva att jag håller med "v" Det ÄR aftonbaldetklass på dina inlägg! :D

2006-03-02 @ 22:10:09
URL: http://singstar.blogg.se

Du tänker väl kommentera?

Ditt namn:
Glöm för fan inte bort mig!
Din E-postadress:

Din hemsida:

Dina åsikter:

Trackback