Varför får man inte ifrågasätta religioner utan att man kallas för hatare?

Det känns som att de sakerna som är mest känsliga för kritik är de som är mest sköra. De som har minst kött på benen. Religioner är något som har lite kött på benen. Få bevis, klart kritiken blir mer stötande om man inte har särskilt mycket att luta sig emot. Det är som att peta på en ballong med en nål. Man blir upprörd och inser att om man petar tillräckligt hårt så spricker den. Så då försöker man få den som petar med nålen att sluta. Eftersom att man själv inser hur skör ballongen är. Men om någon tar en nål och petar på en glaskula känner man inte samma oro, man vet att glaskulan håller, kanske får den en repa på ytan, men man vet att den faktiskt håller. Religionen är i det här fallet ballongen. Glaskulan är tillexempel en politisk ideologi. Och vem blir mest upprörd mot den som petar med nålen? Ballongägaren eller glaskulaägaren? Vem har mest att förlora?


 

Man måste få vara kritisk mot allt i samhället, utan kritik utvecklas inget. Kanske är det därför religionerna har sett ut som de gjort i alla år där de fortfarande tror på saker som var aktuella för flera hundra år sedan. Men politik förändras ständigt, då den faktiskt får utsättas för kritik. Jag tror religionerna skulle må bra av ifrågasättande och kritik. Skulle vi ha samma synsätt på samhället i övrigt, som det som är på religion idag, skulle vi fortfarande leva på stenåldern. För argumentet ”men så har det vart i flera tusen år” håller inte. Tänk om någon idag skulle säga att de delat på ett hav, skulle vi tro på det? Nej. Men bara för att det hände för flera tusen år sedan så får vi inte ifrågasätta det. För då är det heligt. Och är det heligt kränker man det när man ifrågasätter. Varför bor vi inte i grottor då? För att vi ifrågasatte om det inte var bättre att bo i byggnader.


 

Jag har all respekt för de som tror på en religion. Jag har all respekt för de som har en annan politisk ideologi än mig själv. Jag vill inte smutskasta någon av er. Men jag vill ifrågasätta er. För att jag tycker något verkar fel. Och de som inte vill bli ifrågasatta är de som har något att dölja. Så är det. Och de som tar till våld är de som själva inser att de har fel och inte kan lösa det på annat sätt.


När de gjorde Mohammed-karikatyrer i Danmark blev muslimerna vansinniga och tog till våld. Om de själva hade haft en tillräckligt stark tro på sin religion och på Mohammed hade de stått raka i ryggen och bara avfärdat karikatyrerna, då de själva visste att de var fel. Men något fick dem att ta till våld... Kanske kände de att ballongen var på väg att spricka?
 

Kort sagt; det behövs kritik mot allt i samhället. Även religion, hur obehagligt det än må vara att höra sanningen.

Signerat,
Fredrik


Kommentarer
Postat av: Spanskmannen

Religösa människor är extra känsliga för kritik eftersom dom vet i grund och botten att det dom tror på i själva verket bara är en jättelögn.

Jag tycker det är både obegripligt och obegåvat att ha en tro, åtminstone någon av de "klassiska" religionerna som har sin grund i nåt som inte hände för 2000 år sedan. Man bevisar ju att man kan köpa i princip vad som helst och tillslut kan folk inte skilja på sånt som är verkligt och overkligt. Livsfarligt!

Hade världen varit religionsfri hade så många krig kunnat undvikas. Istället går man ut och slår ihjäl varandra för att bevisa vem som har mest fantasi. Jag tror att majoriteten av de som är religlsa idag är det för att de blivit uppfostrade så och aldrig fått välja själv. Om man låter folk växa upp och sedan välja själva skulle nog inte speciellt många vara troende när dom hör hur dumt det låter.

Postat av: Fredrik

Till Spanskmannen:
Precis. :) du har många poänger där.

Hörs

2006-11-22 @ 19:45:19
URL: http://freddan888.blogg.se
Postat av: Laura

Har spanskmannen möjligtvis öppnat en dörr till min hjärna och sett vad jag tänkt? Hmm...kan iaf inte säga annat än att jag skriver under på allt han säger! Religion går bort helt enkelt. Jag kommer inte gifta mig i kyrkan, kommer aldrig döpa mina barn enligt nån sorts kristendom eller liknande heller. Var på ett barndop i våras och det kändes som att sitta på nån ockult sekt-tillställning. Creepy. Däremot gillar jag julsånger och julpsalmer men det är ju mer en musikalisk grej. Texterna för mig är som ja...sagor.

2006-11-22 @ 22:12:22
URL: http://laura.webblogg.se
Postat av: Fredrik

Till Laura:
Jag håller med :)

Må KANON

2006-11-23 @ 17:35:05
URL: http://freddan888.blogg.se
Postat av: petra

i synnerhet den där närmast bigotta skräcken vi tydligen har i Sverige för att - ve och fasa - bli misstänkta för RASISM eller INTOLERANS!!! Ingen svensk vågar diskutera fritt kring frågor som religion eller kultur eller möten mellan nationaliteter eller etniska grupper osv....då är man nämligen genast rasist. Fråga mig - det har hänt mig. Man hör sig själv säga idiotiska saker som "jamen, några av mina bästa vänner är från orienten..." eller dylikt...pinsamt och patetiskt!
Nej, jag tror det är bättre att erkänna fullt ut att den mänskliga rasen är - just rasististisk av naturen - det handlar om en uråldrig skräck för det okända - men att vi kan UTGÅ från det iståället för att försöka dölja det - och så diskutera utifrån det. Faktum är att tex religion är ett superintressant ämne att tex diskutera metaforiskt, symboliskt osv...vilken film som helt tex kan man anlägga tex kristen symbolik på - ta bara Star Warsfilmerna eller Sagan om Ringen - späckade med religiös symbolik! Och det är väl bara kul!
Att sen vii Sverige helt tappat bort all kontakt med religion är att beklaga - det komer att utgöra problem i framtiden för oss i en global värld där religion blir allt mer mäktigt. Jag menar inte alls att vi ska "bli troende" eller så..nej, nej...men jag menar att vi håller på att kasta ut barnet med badvattnet och faktiskt förlora en viktig del av vår egen kultur...

2006-11-23 @ 21:26:20
URL: http://sallyklee.blogg.se
Postat av: Jessica

Jag gillar jämnförelsen med ballongen. Du har helt rätt i din text! Jättebra skrivet, Fredrik.

2006-11-24 @ 17:21:05
URL: http://jessipessi.blogg.se
Postat av: Fredrik

Till Petra:
Vi i Sverige har egentligen inte samma behov av en religion som de i fattigare lä'nder. Vi ahr det för bra ställt för att behöva tro på något. Vi får i alla fall lära oss om religion i skolan...

Till Jessica:
Tack! :)

Må BRA

2006-11-24 @ 18:51:49
URL: http://freddan888.blogg.se

Du tänker väl kommentera?

Ditt namn:
Glöm för fan inte bort mig!
Din E-postadress:

Din hemsida:

Dina åsikter:

Trackback