Linda Skugge, du får IG!

Fan vad sur jag blir på Linda Skugge när jag läser hennes senaste krönika. Jag är glad att inte hon är skolminister.

Jag anser att man kan börja sätta betyg redan i sjuan.

Men INTE tidigare.

Det finns ingen vits med betyg. Betygen på högstadiet har man för att få access till gymnasiet och beygen på gymnasiet för universitet.

Men att ha betyg redan på låg- och mellanstadiet är bananas.

Jag förstår inte varför alla skriker på betyg för sjuåringar. Eller elvaåringar heller för den delen. Med motiveringen att man då kan se hur de ligger till.

Som det är idag så gör läraren bedömingar av eleverna om de kan det som krävs. Alltså, man kan eller så kan man inte. De som inte kan får antingen extra hjälp eller så får de gå om en klass.

Räcker inte det? Vad har vi för behov att sätta mvg på en sjuåring? Det ökar ju bara pressen och stressen redan vid den åldern. De som inte får g, hur ska de känna? Som det är idag så får de eleverna ofta extra hjälp av en extralärare. Som också hjälper andra elever. Detta gör att barnen inte behöver känna sig utpekade. Som de måste göra när de får tillbaka ett IG.

Sju år och redan deprimerad över att man fick IG och kanske får höra gliringar från klasskompisar.

Nä. Ge betyg från sjuan. För då hinner inte eleverna falla in i mentaliteten att "vi behöver inte anstränga oss förens i åttan och nian". Utan då får de en sporre redan i sjuan att få bra betyg inför gymnasiet. Det skulle dessutom höja kvaliten i det avseendet att de redan i sjuan lär sig mer, då de inte har den förutnämnda mentaliteten.

För i sjuan, åttan och nian är betygen viktiga. Då behöver elverna veta hur de ligger till. Inför gymnasiet.

Inte fan behöver en sjuåring veta om han/hon är IG, G, VG eller MVG?

Så Linda Skugge my ass!

Kommentarer
Postat av: Angelica

Jag kör helt på din linje, med betygen kommer pressen och det ska ingen sjuåring tvingas till!

Postat av: sara

håller med dig totalt! Människor är redan stressade som det är. Hade jag haft betyg i lågstadiet skulle jag vara utbränd för längesen!

2007-02-03 @ 15:52:16
URL: http://sarateresa.blogg.se
Postat av: J.Le

Håller helt med dig, så tidigt är alldeles för tidigt.

2007-02-03 @ 17:58:34
URL: http://mitthjartasmalmo.blogg.se
Postat av: Laura

Fast jag vet inte om jag kan hålla med om att det är bara dåligt. I Finland har man i alla tider haft betyg från första klass (även i uppförande och ordning) och det har resulterat i att Finland har en av världens bästa skolor och en av världens högsta kunskapsnivåer hos barn och ungdomar. Där finns iofs inte betyget IG utan man har en skala från 4-10 där 4 i och för sig är lågt men ändå ett betyg. Betygen i den åldern är ju inte för att sätta press (iaf funkar det inte så där) utan för att lärare och föräldrar lättare ska kunna se var barnen ligger efter och behöver extra stöd och hjälp.

2007-02-04 @ 13:09:21
URL: http://laura.webblogg.se
Postat av: Johanna, åk 9

För många kan två år vara för kort tid att arbeta upp sina betyg. Läraren borde föra protokoll över vad man måste göra för att få G, det heter att lärarna gör det men av egna erfarenheter så existerar det knappt.

Sloppa VG och MVG. Jag tror det bästa vore om man helt enkelt blev godkänd eller inte godkänd. Högprestrerande elever vill att VG och MVG ska finnas kvar bara för att de ska få känna sig lite bättre än alla andra.

2007-02-05 @ 09:41:35
URL: http://johannasjodin.blogg.se
Postat av: mammamia

Jag håller med dig,inga betyg så tidigt..
Många lågstadie lärare menar att det förstör lusten att lära,som de flesta 7 åringar har..

2007-02-05 @ 11:34:38
URL: http://mammamias.webblogg.se
Postat av: Fredrik

Till Angelica:
Precis.

Till Sara:
Mm :/

Till Laura:
Det kanske inte bara är dåligt, men det dåliuga väger, enligt mig, helt klart över det bra. Jag tycker att betyg ska vara från sjuan. Jag kan inte uttala mig om Finland. Det kanske fungerar för dem, men jag tror mer på att lärare har en övergripande översikt om elevn är godkä'nd eller eller inte. Det här med betygsskalor är värdelöst. Dessutom så testas alla elever iom de nationella proven. Ett i trean och ett i femman.

Till Johanna:
Ja, därför borde de börja sätta betyg redan i sjuan. Tyvärr tror jag man behöver VG och MVG för att få¨ut poängen, dvs så att eleverna hamnar på gymnasier som de kalrar av.

Till Mammamia:
Precis.

2007-02-05 @ 14:23:53
URL: http://freddan888.blogg.se
Postat av: Haydee

Jag, som har en finländsk skolgång bakom mig, kan inte annat än att hålla med Laura.

Postat av: Babyfood

Jag kan förstå vad du menar, med betygsstress för 7-åringar. Men jag kan inte hålla med.
Enligt min erfarenhet så skadar det alla att man inte har betyg från första klass i Sverige (eller i alla fall från 4:an. Mm..4:an skulle nog vara lagom).
De som är ambitiösa/duktiga redan från början känner inte att de får något för det, att det ändå inte spelar någon roll (jaja, man lär sig saker, men det känns ändå fel). De som inte pluggar, för att det ändå inte spelar någon roll, får det sedan väldigt svårt när betygen väl kommer.
Kanske just lågstadiet borde vara betygfritt, som en introduktion till skolan. Men sedan måste vi införa betyg. Om alla andra länder kan ha det borde svenska barn inte heller ha några större problem med det.

2007-07-21 @ 13:14:11
URL: http://babyfood.blogg.se

Du tänker väl kommentera?

Ditt namn:
Glöm för fan inte bort mig!
Din E-postadress:

Din hemsida:

Dina åsikter:

Trackback